24
دو شنبه 28 مهر 1399
شماره 8065
صفحه چهارم قرن
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
بعد از همه کوشش‌ها و کارشکنی‌ها، مقاومت‌ها و فشارها، عشق‌‌ها و نفرت‌ها، پرده برگرفتن‌ها و پنهان‌کاری‌ها، دیگر با اطمینان‌خاطر بیشتری می‌شد گفت که در دهه 40روزنامه‌نگاری و روزنامه‌نگاران در جامعه مدرنی که پهلوی دوم قصد بنای آن را داشت، بیش از سالیان گذشته، پذیرفته شده و جراید بعد از همه کش‌وقوس‌هایی که در دهه‌های گذشته پشت‌سر گذاشته بودند، می‌توانستند در جامعه نقشی برای خود قائل باشند.
18مهر 1344تا 5 آبان موسم نخستین «جشنواره نمایش‎های ایرانی» در تالار 25شهریور سنگلج است.
تجربه یکه و در آن سال‌ها منحصر‌به فرد ابراهیم گلستان، محصول توأمان اعتماد به‌نفس، مهارت تکنیکی و سرمایه و امکانات است. 2مورد آخر باعث می‌شود گلستان با خیال راحت حسابش را از سینمای فارسی جدا و فیلم را از سر صبر و تأمل شروع کند.

طنز تلخ تاریخ

مرگ منصور قندریز
کریم امامی نام منصور قندریز را در فهرست هنرمندانی گنجاند که خودش سقاخانه خوانده بود.
بزن بر طبل بی‌عاری که آن هم عالمی داره...

بزن بر طبل بی‌عاری که آن هم عالمی داره...

لب‌خوانی ترانه، جزوی جدانشدنی از سینمای فارسی
شاید بتوان شنیده‌شدن ترانه «گنج قارون» با مطلع «آقا خودش خوب می‌دونه» در آذر1344 در سکانس مجلس آبگوشت‌خوری فیلم «گنج قارون» را نمونه شاخص ترانه‌های لب‌خوانی شده در سینمای موسوم به فیلمفارسی طی قرن پسِ‌پشت دانست.
زبان نمایش
زبان نمایش
بهرام بیضایی با آرش پا به میدان گذاشت
بهرام بیضایی با آرش پا به میدان گذاشت، یکی از همین سال‌های دهه40 و از یزدگرد گرفته تا آقای سمساری و روز واقعه را با فارسی پاکیزه ارائه داد. بیضایی نمایشنامه، فیلمنامه، پژوهش، داستان‌نویسی و کارگردانی را آزمود، اما شهرتش با تئاتر گره خورده است.
PDF صفحه چهارم قرن
کوتاه صفحه چهارم قرن
کم‌کم به میانه‌های دهه 40 می‌رسیم؛ دهه‌ای که از درخشان‌ترین دوره‌های شعر نوی‌فارسی است. موج نوگرایی در هنر و ادبیات در دهه 40 شمسی شتاب بیشتری می‌گیرد و موج‌ها و جریان‌های تازه سر برمی‌آورند.
نشر کودک و نوجوان در ایران زمانی مورد توجه قرار گرفت که در غرب کتاب‌های بسیاری برای این گروه سنی حساس نگاشته شده بود و این نوع ادبیات پیشینه‌ای چندین و چندساله داشت.