9
چهار شنبه 22 اسفند 1397
شماره 7625
درنگ
23023630
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

مواظب غرق‌شدن باشید

زیبایی یک جاده الزاما به پیچ و تابش در میان کوه‌ها و درختان سرسبز و آبشارها نیست. جاده می‌تواند صاف و تخت باشد و بدون کمترین پیچی، 2 شهر را به هم برساند.
ویژه
وقتی از ترکیب شعر و موسیقی با جاده و سفر صحبت می‌کنیم، باید به یک نکته اساسی توجه داشته باشیم غالب شعرها و موسیقی‌های شکل گرفت.
اسم شمال که می‌آید نخستین جاده زیبایی که در ذهن تداعی می‌شود جاده چالوس است؛ جاده‌ای بی‌نظیر که به‌عنوان چهارمین جاده زیبای جهان شناخته می‌شود.
راه رسیدن از اسالم به خلخال شبیه رؤیای خیلی از ماست؛ جاده‌ای که اسالم در حوالی تالش‌ِ گیلان را به خلخال در جنوب اردبیل وصل می‌کند و تقریبا تنها راهی است که بین این دو نقطه از کشور وجود دارد.
غرب ایران و خاصه کردستان و کرمانشاه، طبیعت خاص خودش را دارد؛ جایی که کوه‌ها و رودها و شگفتی‌ها و هوای پاک به هم گره می‌خورند تا تجربه‌ای به یاد ماندنی داشته باشید. جاده هجیج به اورامانات یا پاوه نیز شامل این اصل کلی می‌شود.
نام جاده فیروزکوه، قدیمی‌ترین جاده منتهی به مازندران، برای بسیاری از عاشقان سفر تنها یک تصویر نفسگیر را زنده می‌کند تلاش برای سبقت‌گرفتن.
جاده قزوین-رشت از مناطق کوهستانی و گندمزارهای طلایی قزوین شروع  و در نهایت به جنگل‌های در هم تنیده و روستاهایی با طعم و بوی غذای محلی گیلان ختم می‌شود.
جاده‌های مهم و پر مسافر ایران چه جاذبه‌هایی دارند؟

جاده، مقصد است

نقطه پایان، برای خیلی‌ها هدف دوم است. آنها به کیفیت مسیر اهمیت می‌دهند. این خود فلسفه‌ای است که طرفداران زیادی دارد.
پیوند صخره و دریا

پیوند صخره و دریا

آنجا که دریای نیلگون عمان با صخره‌های مینیاتوری پیوند می‌خورد، آنجا آخرین نقطه ایران است در جنوب شرقی‌ترین منطقه سیستان که به آب‌های آزاد راه دارد و از آن تا مرز پاکستان هم راهی نیست.
مسیرهای پرمسافر
سفرهای جاده‌ای در سال‌های اخیر، نسبت به گذشته رونق بسیار گرفته‌اند؛ شاید به‌دلیل افزایش نرخ دیگر شکل‌های سفر، به‌ویژه قیمت‌های گزاف سفرهای هوایی که امکان سفر به کشورهای همسایه را نیز برای بسیاری از هموطنان دشوار ساخته است.شاید به‌دلیل کم‌هزینه بودن سفرهای جاده‌ای به نسبت سفر با قطار، کشتی یا هواپیما، یا به‌دلیل افزایش محبوبیت طبیعت‌گردی و باور این اصل که لذت بردن از مسیر، خود بخشی از سفر است.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
تهرانی‌ها که هیچ، حتی اگر از همه ایرانی‌ها هم نظرسنجی بشود که برای دیدن یک جاده زیبا باید به کجا سفر کنیم، احتمالا بیش از 80درصد، جاده‌های شمالی کشور را پیشنهاد می‌دهند.
ایران جاده‌های زیبای بسیاری دارد؛ جاده‌ای در دل کوهستان، جاده‌ای در دل جنگل و جاده‌ای دیگر در دل کویر، اما جاده شهداد- نهبندان جاده بی‌نظیری در جنوب ایران است.
تخته گازرفتن به سمت مقصد ویژگی اغلب ما ایرانی‌هاست. کم پیش می‌آید که در فاصله خانه تا محل سفر به کناری زده و خاطره‌ای از روستاها و طبیعت مسیر در ذهنمان ثبت کنیم.