9
چهار شنبه 18 مهر 1397
شماره 7500
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
چهره حافظ هنوز یک معماست. شاعر پرآوازه‌ای که قرن‌هاست با ما زندگی می‌کند چهره در نقاب دارد و رخ نمی‌نماید.
صداپیشه، عروسک‌گردان، نویسنده و کارگردان هر یک با دنیای متفاوتی دور هم جمع می‌شوند.
خبری که در سال2017 در رسانه‌های هندی منتشر شد، جهان ادبیات را به‌وجد آورد؛ «انجمن آسیایی کلکته» یک نسخه خطی تازه و ناشناخته از دیوان غزلیات خواجه حافظ شیرازی پیدا کرده‌.
به راستی کیست این قلندر یک‌لاقبای کفرگو که در تاریک‌ترین ادوار سلطه ریاکاران زهدفروش، [...] خدا را عشق و شیطان را عقل می‌خواند و شلنگ‌انداز و دست‌افشان می‌گذرد.
حافظ در زمانه خود به چه شیوه‌ای زندگی می‌کرد؟

راز این پرده نهان است و نهان خواهد بود

روایت‌هایی که از حافظ وجود دارد، اغلب مبنای معتبری ندارد
هیچ منبعی وجود ندارد که تاریخ سرایش هر کدام از شعرها و غزل‌های حافظ را نشان دهد که اگر بود، می‌شد از اوضاع و احوال مردم آن‌زمان و تاریخ آن روزگار، غزل‌هایش را بهتر تفسیر کرد و به درک بهتری از زندگی او رسید. البته تذکره‌نویسان روایت‌هایی از زندگی این شخصیت بزرگ ایران نوشته‌اند که نمی‌توان به هیچ کدام آنها اعتماد کرد.
حافظ‌خوانی روی لباس

حافظ‌خوانی روی لباس

فرایند انتقال پیام با استفاده از چاپ شعر روی تی‌شرت
حروف در هم گره خورده‌اند و هر کلمه سر بر شانه کلمه دیگر گذاشته است؛صدایی که روی تی‌شرت یا گوشه شالی می‌چرخد تا به عشق برسد و رهگذری زیرلب زمزمه کند«از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر...»
مهرورزی تو با ما شهره آفاق بود...
مهرورزی تو با ما شهره آفاق بود...
درباره مهم‌ترین آثار موسیقی سنتی ایران که براساس شعرهای حافظ ساخته شده‌اند
«پیش از اینت بیش از این اندیشه عشاق بود/ مهرورزی تو با ما شهره آفاق بود» مطلع یکی از ماندگارترین اشعار حافظ با صدای شجریان است. سوز و گداز صدای محمدرضا شجریان در همان ابتدای کار شنونده را میخکوب می‌کند. صدای سنتور، فخرِ نام فرامرز پایور را می‌فروشد و ماندگاری این آواز در بیات اصفهان را دوچندان می‌کند.
با چراغ و آینه دنبال شعر‌گشتن‌- ممکن است خواندن کتاب «با چراغ و آینه، در جست‌وجوی ریشه‌های تحول شعر معاصر ایران» برای قلب طرفداران چند شاعر بزرگ ایران گزینه مناسبی نباشد