9
شنبه 7 مهر 1397
شماره 7490
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

قد بکش از پشت نقاب

برگرفته از کتاب «دروغ‌های مسلح»، اثر دنیل جی لویتین
نگاه
آنچه شبیه به حقیقت است یا به شکل حقیقت خوانده می‌شود را اگر از نزدیک‌تر نگاه کنید، ممکن است مملو از دروغ‌ باشد. مقدار تولید اطلاعات دست‌ساز بشر در طول 5سال گذشته بیش از کل اطلاعاتی بوده.
ویژه
وقتی صحبت از اخبار جعلی و پیام‌رسان‌ها می‌شود، نمی‌توان از عملکرد رسانه‌های رسمی چشم ‌پوشید. رسانه‌های رسمی با عملکرد نادرست و غیرحرفه‌ای دچار مرگ زودرس شده‌اند و میزان مخاطبان و اثرگذاری‌شان رو به‌‌کاهش است.
«شوک‌کننده، غیرمنتظره و برانگیزاننده احساسات مردم» فرمول نشر اخبار جعلی است. این اخبار به‌سرعت نشر پیدا می‌کنند و تأثیر عمیقی روی افکار مردم دارند، به‌همین دلیل نشر آن مورد توجه سازندگان آن است تا به هدف مورد نظر خود برسند.
زمان دوری نیست که همه‌جا صحبت از این بود که صدا و سیمای ملی، بازی را به شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای واگذار کرده است اما حالا صدا و سیما در کنار شبکه‌های فارسی زبان و شاید بسیاری از شبکه‌ها در سراسر دنیا، قافیه را به شبکه‌های اجتماعی باخته است.
درنگ
از مدل«پروفسور سمیعی» که بگذریم، می‌رسیم به اخبار جعلی با «مدل مرگ». این حوزه اخبار جعلی نیز بسیار پرطرفدار است. در مدل مرگ، هر چند وقت یک‌بار شایعه مرگ یکی از افراد مشهور یا سلبریتی‌ها در فضای مجازی می‌پیچد.
کلاسیک‌ترین مورد استفاده از فیک‌نیوز را می‌توان در نبردهای نظامی کوچک و بزرگ مشاهده کرد. بزرگ‌ترین فیک‌نیوز نظامی و انتقال اطلاعات اشتباه به طرف مقابل را می‌توان در نبرد گوگمل که مابین داریوش سوم و اسکندر مقدونی صورت گرفت، مشاهده کرد.
«مثل یک عاشق»  - فیلم «مثل یک عاشق» قرار است در مؤسسه فرهنگی هنری چارسو به نمایش درآید. این فیلم به کارگردانی عباس کیارستمی یکشنبه ۸ مهر ساعت 17عصر نمایش داده می‌شود.
چگونه اخبار جعلی را از اخبار واقعی تشخیص دهیم؟

هفت‌خوان تفکیک راست از دروغ

امکان ندارد یک خبر جعلی منبع معتبر داشته باشد
امروز ماجرا کمی فرق کرده، بیش از 700هزار کانال فارسی‌زبان فقط در پیام‌رسانی مانند تلگرام وجود دارد و آخرین آمارهای جهانی می‌گویند بیش از 30میلیون ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی مانند تلگرام، توئیتر و فیسبوک عضو هستند.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
توییتر از‌ماه می‌2018 کمر همت را برای غیرفعال‌کردن حساب‌های کاربری تقلبی بست و تا‌ ماه جولای بیش از 70میلیون کاربر را غیرفعال کرد؛ روندی که در راستای مهار انتشار اخبار جعلی و پاکسازی سکوی توییتر از اطلاعات دروغین و تحریف واقعیت آغاز شده ‌است.
اخبار جعلی، یکی از عبارات مورد علاقه دونالد ترامپ بود که بارها آن را در موقعیت‌های مختلف درباره رسانه‌هایی مثل سی‌ان‌ان و نیویورک تایمز مورد استفاده قرار داد.
رامسس دوم - فرعون مصر- در سال 1274 پیش از میلاد اعلام کرد که ارتش مصر توانسته امپراتوری هیتی جایی در ترکیه فعلی را به‌طور کامل شکست بدهد.