9
دو شنبه 1 مرداد 1397
شماره 7437
درنگ
123
456
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

کلیشه‌ای به نام افسردگی مجردها

حال مجرد‌ها خوب است یا بد؟ نگاهی کلی به تأثیرات روانی مجرد‌ماندن در جامعه ایران
اتاق مشاور
مجرد ماندن می‌تواند انتخابی فردی باشد یا ممکن است افراد تحت‌تأثیر شرایط زندگی‌شان، یا حتی صرفا پیدا نکردن فرد مناسب مجرد باقی بمانند.
ویژه
در فرهنگ مردم ایران، نگاه به مجردها تقریبا منفی است. از قدیم کسی دلش نمی‌خواست خانه‌اش را به مجرد اجاره دهد. دلیل آن هم این بود که اکثر صاحبخانه‌ها فکر می‌کردند مجرد مساوی است با فساد، جرم و تبهکاری و هرکس می‌خواهد مجردی زندگی کند یعنی یک پنچری بزرگی در زندگی‌اش دارد.
جرقه ساخت این فیلم گویا با یک آگهی در روزنامه شروع شده است. اسم فیلم در ابتدا بنابر همان آگهی «صندلی سفید» بود.
در سبک زندگی مجردی سبزیجات و میوه کمتر مصرف می‌شود و بیشتر به غذاهای فست‌فودی و کنسروی اقبال نشان می‌دهند.
درنگ
بد نیست بدانید که چیزی نزدیک به یک‌چهارم جمعیت زنان کشور را، دختران تشکیل می‌دهند؛ آنها ازدواج نکرده‌اند و در گروه مجردها جای دارند.
کارنامه سینمای ایران در به تصویر کشیدن زندگی مجردی به شکل حیرت‌انگیزی کم‌توش و کم‌حاصل است.
مجرد ماندن یا متاهل‌شدن؛ مسئله این است. همین‌که حرف از موفقیت دانشمند،  ادیب یا هنرمندی به میان می‌آید.

آدرس‌های غلط برای حل مشکل تجرد

نقد و بررسی ایده‌های دولتی برای کاهش آمار مجردها در گفت‌وگو با طیبه سیاووشی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس
مشکل ازدواج جوانان، موضوعی است که هر چند مسئولان با برنامه‌هایشان نشان می‌دهند که با جدیت پیگیر رفع آن هستند اما هنوز هم مرحله اجرا فاصله زیادی با برنامه‌های روی کاغذ دارد. از وام‌های ازدواج گرفته تا کنترل مهاجرت از روستاها به شهرهای بزرگ، هر کدام راه‌هایی هستند که هر چند قرار بود در خط مقدم کاهش تجرد جوانان نقش آفرینی کنند اما در برابر گره کور این معضل هر روز بی‌رمق‌تر از قبل شده‌اند.

یک ضرب‌در یک

«تنهایی» فاز خودش را دارد. حساب تنهاشدگان از تنهاماندگان جداست. کسانی که تنهایی را انتخاب کرده‌اند، سبک زندگی متفاوتی دارند. مجردها صاحبان اصلی این لایف‌استایلشیوه زندگی هستند و برای خود منطق و مرام خاصی قائلند.
غذای شاهانه آقای شاعر
می‌توانستم برایش همان غذایی را که خیلی دوست داشتم درست کنم. چند سیب‌زمینی بزرگ بردارم و با وسواس ویژه خودم خلالش کنم و بعد آنها را بریزم توی ماهیتابه. چ
نقشه
می‌گویند تنهایی به اندازه روزانه 15نخ سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است؛ این نتیجه پژوهشی علمی است که در سال 2017توسط «کمیسیون تنهایی» دولت بریتانیا منتشر شد و در همین راستا این کشور یکی از جالب‌توجه‌ترین رویکرد‌ها را نسبت به رفع مشکل تنهایی 9میلیون بریتانیایی در پیش گرفت و یک نفر را به‌عنوان وزیر تنهایی معرفی کرد.
PDF درنگ
کوتاه درنگ
مشکلات زندگی مجردی فقط به تنهایی و بی‌پولی و بی‌خانمانی و این‌طور چیزها ختم نمی‌شود. کارشناسان ثابت کرده‌اند که سلامت روانی و جسمی مجردها بیشتر از متأهل‌ها در خطر است.
مردهایی پیدا می‌شوند که از روز ازل مجردی‌شان قورمه‌سبزی پخته‌اند، آن هم چه قورمه‌سبزی‌ای...‌. چنین مردانی، چنان با عشق و وسواس، شکم می‌چسبانند به اجاق و قورمه‌سبزی هم می‌زنند که لوبیا و سبزی‌قورمه و گوشت و لیموعمانی در هم می‌آمیزند و عطرش میان راه‌پله‌های ساختمان، بالا و پایین می‌رود؛ انگاری مادری با عشق قورمه‌سبزی پخته باشد. میان مردها چنین نابغه‌هایی کم نیستند.
غذا را باید با اسمش چشید؛ یعنی قبل از اینکه غذایی پخته شود، اسمش باید با اشتهای آدم بازی کند. اصلا به‌نظرم اسم غذا، مقدم بر طعمش است؛ یا اگر نه؛ نباید شأنی کمتر از آن هم داشته باشد.غذای بامسما هر بنی بشری را با سفره آشتی می‌دهد، خوش طعمی و قیافه در اولویت‌‌های بعدی قرار می‌گیرند؛ برای همین فکر می‌کنم پدر و مادرهای ما همان اندازه که روی اسم بچه‌هایشان حساس بودند، در انتخاب اسم غذاهایشان هم وسواس عجیبی به خرج داده‌اند، مثلا همین «باقلا قاتق»؛ تلفظش طوری لب‌ها را غنچه می‌کند که انگار میل داری غذا را ببوسی، روی تخم‌ چشم‌هایت بگذاری و بعد با عطوفت تمام قاشق و بشقاب و دهان را به همزیستی مسالمت‌آمیز برسانی