03
دو شنبه 24 بهمن 1401
شماره 8713
اقتصاد
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

ثمره اجرای یک قانون

چهره روز
مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید: با توجه به ضریب نفوذ بالای چک‌های جدید و اقبال عمومی مردم به این چک‌ها، بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری چک‌های قدیمی یعنی چک‌های بدون نیاز به ثبت و تأیید در سامانه صیاد است و تا زمان تکمیل برنامه عملیاتی، چک‌های قدیمی بدون هیچ‌گونه محدودیتی در تمام شعب بانک‌های کشور پذیرفته می‌شوند.
ویژه
وزیر راه و شهرسازی، بسته تشویقی ۱۹بندی شهرسازی درخصوص سیاست‌های تشویقی کالبدی متضمن نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان ساکن در این بافت‌ها و همچنین پیشبرد اهداف قانون جهش تولید مسکن را ابلاغ کرد.
به رغم ثابت ماندن قیمت برنج‌های کیفی، انواع پرمحصول برنج در میادین، درصدی از افزایش قیمت را در 2‌ماه گذشته تجربه کردند.
کشاورزی
مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در نشستی خبری عملکرد این سازمان و شرکت‌های زیرمجموعه آن در زمینه تولید و هوشمندسازی و مولدسازی سرمایه‌ها را تشریح کرد و از برگزاری رویداد نمایشگاهی با تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان از تاریخ دوم تا پنجم اسفند خبر داد.

رشد 7.7درصدی تولیدات صنعتی در دی ماه

طبق تازه‌ترین گزارش پژوهشکده بانک مرکزی، میزان تولید شرکت‌های پتروشیمی، پس از یک فصل نزول، دوباره افزایش یافته است
گزارش
میزان تولید صنعتی شرکت‌های بورس در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه پارسال 7.7درصد رشد کرده است با این حال سود اسمی شرکت‌های بورس در 9‌ماه امسال فقط 13.8درصد افزایش داشته و حتی سود برخی گروه‌ها ازجمله گروه فلزات اساسی تا 10.6درصد افت کرده است.

تصویر مثبت اقتصاد در تابستان 1401

رشد ارزش افزوده بخش نفت در فصل دوم سال، 2 رقمی شد
بانک مرکزی ارزش کل تولید ناخالص داخلی ایران به قیمت ثابت سال 1395را در فصل تابستان امسال 4155هزار میلیارد ریال برآورد کرد و با اعلام مثبت شدن رشد اقتصادی در همه بخش‌ها تأکید کرد: بالاترین رشد ارزش افزوده را بخش نفت به میزان 10.4درصد نسبت به تابستان سال قبل تجربه کرده درحالی‌که کمترین رشد را بخش کشاورزی با 8دهم درصد ثبت کرده است.
خزان محیط کسب‌وکار
بررسی نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار در فصل پاییز1401 حاکی از این است که این شاخص بعد از بهبود نسبی در فصل تابستان، بار دیگر تحت‌تأثیر موانع و عوامل تکراری نامساعدتر شده و به رقم6.05 رسیده است.
PDF اقتصاد
کوتاه اقتصاد
خبر: طبق اعلام بانک مرکزی، در ۹‌ماه امسال 2979هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های اقتصادی اعم از صاحبان کسب‌وکار و مصرف‌کنندگان نهایی پرداخت شده که ۶۳.۲درصد از این رقم برای تأمین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بوده است.