04
یکشنبه 4 اردیبهشت 1401
شماره 8482
اقتصاد
23023624
02123023902
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
یک رسانه هندی مدعی شد در هفته‌های اخیر، این کشور محموله‌هایی شامل ده‌ها کانتینر برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی را از طریق مسیر دریایی به بنادر گرجستان و از آنجا به روسیه ارسال کرده و عملاً بار دیگر بندر استراتژیک شهید بهشتی چابهار را دور زده است.
خبر: مدیرکل نظارت بر سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تشکیل پرونده قضایی برای وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهادکشاورزی و حتی گمرک ایران به‌خاطر کوتاهی در تکمیل سامانه جامع تجارت خبر داد.   نقد: گذشته از اینکه افراد مورد اتهام و حتی منفصل شده از خدمات دولتی مربوط به دولت قبل بوده‌اند و بدون توجه به اینکه اساسا موارد اتهام چه بوده، باید توجه داشت درباره کارایی سامانه‌های متعدد راه‌اندازی شده در دستگاه‌های دولتی ابهام جدی وجود دارد.
چهره روز
محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در بخشنامه‌ای خطاب به مدیران عامل شرکت‌های تابعه این شرکت دستور تشکیل کارگروه راهبری مخازن مشترک نفت و گاز را صادر کرده است. در این بخشنامه بر تدوین و ابلاغ سیاست‌ها، برنامه‌ها و نقشه راه توسعه و تولید از میدان‌های مشترک نفت و گاز تأکید شده است.

ثبت تورم زیر 40‌درصد؛ پس از 12‌ماه

طبق برآورد مرکز آمار در پایان فروردین 1401نرخ تورم سالانه با کاهش مواجه شد، اما نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه افزایش یافت
تورم
نرخ تورم سالانه در پایان فروردین 1401 پس از 12ماه به زیر 40درصد رسید و عدد 39.2 درصد را ثبت کرد. این رقم نسبت به اسفند سال گذشته یک درصد کاهش یافته است، اما نسبت به فروردین سال گذشته  3دهم درصد افزایش را نشان می‌دهد. طبق گزارش مرکز آمار ایران، همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه پس از 7 ماه روند نزولی، در فروردین‌ماه باز هم افزایشی شد و با 9دهم واحد درصد رشد نسبت به اسفندماه سال گذشته به 35.6درصد رسید.
شناسایی خانه‌های خالی در دور باطل

شناسایی خانه‌های خالی در دور باطل

سامانه ملی املاک و اسکان دوباره از کسانی که قبلاً در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند می‌خواهد تا بار دیگر کل اطلاعات مربوط به اقامتگاه یا املاک خود را وارد و تأیید کنند. این سومین بار پس از هک پرحاشیه سامانه ملی املاک و اسکان در تیرماه 1400است که بازنشانی اطلاعات خود اظهاری‌ها با مشکل مواجه می‌شود.
جهش 30درصدی صادرات ایران به چین در 3ماه
آمارهای گمرک چین از تجارت دوجانبه با ایران حاکی است مبادلات تجاری ایران و چین در ۳ماه سال 2022میلادی ۱۸درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل رشد کرده و به ۳میلیارد و ۸۵۰میلیون دلار رسیده.