یک رسانه هندی مدعی شد در هفتههای اخیر، این کشور محمولههایی شامل دهها کانتینر برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی را از طریق مسیر دریایی به بنادر گرجستان و از آنجا به روسیه ارسال کرده و عملاً بار دیگر بندر استراتژیک شهید بهشتی چابهار را دور زده است. به گزارش همشهری، بندر چابهار بهعنوان دروازه ملل، میانبری برای دسترسی ارزان و ایمن از آبهای آزاد جنوب ایران به افغانستان، کشورهای آسیای میانه و روسیه است و هندیها از میانه دهه 90با هدف استفاده از همین مزیت وارد سرمایهگذاری مستقیم در این بندر شدند. بااینوجود، از چند ماه پیش و بهدنبال تحولات سیاسی در افغانستان، هندیها هم حضور خود را در این بندر که با همکاری اپراتور هندی اداره میشود، کمرنگتر کردند و حتی محمولههای اهدایی به افغانستان را از مسیر پاکستان به این کشور فرستادند.
حالا آنگونه که خبرگزاری ایلنا از یک رسانه هندی نقل کرده، هندیها در دومین اقدام شاخص، صادرات به روسیه را نیز بهجای کریدور جنوب - شمال ایران و مسیر اقیانوس هند- بندر چابهار- دریای خزر، از طریق مسیر دریایی اقیانوس هند - خلیج عدن- دریای سرخ- دریای مدیترانه – دریای سیاه- گرجستان- دریای خزر به روسیه ارسال کردهاند. مسیری که چند برابر طولانیتر و گرانتر از مسیر ایران است اما طرف هندی بازهم ترجیح داده است آن را جایگزین کند. این تصمیم از سوی هندوستان در شرایطی اتخاذ شد که پس از توافق چابهار بین ایران، هند و افغانستان قرار شده بود، محمولات ترانزیتی و گندم اهدایی از مبدأ هندوستان از طریق بندر چابهار به افغانستان منتقل شوند چنانکه در سال ۱۳۹۹ و تا پیش از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، حدود ۷۵هزار تن گندم اهدایی از مبدأ بندر کاندلای هند با 3هزار و 245کانتینر در قالب ۱۰پارتی با کشتیهای مختلف در بندر شهید بهشتی چابهار تخلیه و با حمل جادهای از طریق مرز میلک به افغانستان ارسال شده بود؛ اما پس از وقفهای در ارسال این محمولهها، هند تصمیم گرفت ارسال محمولههای اهدایی خود را مجدداً از طریق پاکستان شروع کند. اکنون نیز در حالی مسئولان کشورمان انتظار دارند با تداوم بحران مسکو – کییف، ترانزیت کالا از مبدأ هندوستان به روسیه از مسیر ایران رشد کند، سایت خبری ایندیا سی ترید نیوز اعلام کرده است: طی هفته گذشته، دهها کانتینر مملو از برنج، چای، قهوه و غذاهای دریایی از مبدأ هند و از طریق بنادر گرجستان به روسیه ارسال شدهاند و میتوان گفت که هندوستان مسیر دسترسی دریایی جایگزین برای ارسال محمولههای تجاری به سمت روسیه را پیدا کرده است. هند سالانه ۸میلیارد دلار با روسیه تجارت دارد 5.5میلیارد دلار آن عمدتاً شامل نفت و الماس است. 2.5میلیارد دلار صادرات هندوستان به روسیه نیز بهصورت عمده شامل دارو، ماشینآلات، برنج و سایر مواد غذایی میشود.
یکشنبه 4 اردیبهشت 1401
کد مطلب :
159073
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved