04
سه شنبه 7 بهمن 1399
شماره 8145
اقتصاد
23023624
02123023902
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

بازگشت تکانه‌های تورمی به بازار مسکن

روند بازار مسکن شهر تهران در دی‌ماه معکوس شده و ضمن افزایش معاملات، رشد 1.8درصدی میانگین قیمت را تجربه کرده است
بازار مسکن تهران در دی‌ماه دوباره با تکانه‌های تورمی مواجه شده و رشد 1.8درصدی میانگین قیمت را تجربه کرده است.

پیش‌بینی افزایش تورم تا پایان سال

تحریم یک چالش جدی است و فرصت‌های بسیاری را از اقتصاد ایران گرفته است؛ هرچند در برخی زمینه‌های فرصت‌ساز هم بوده اما روشن است که تحریم‌ها هم در سال‌های آخر دولت احمدی‌نژاد که کشور با روند شتابان نرخ ارز مواجه بود و هم در 2سال اخیر دولت حسن‌روحانی که بیشترین فشار تحریم‌ها با خروج آمریکا از برجام شکل گرفت، باعث شد تا انتظارات تورمی و تورم واقعی مسیر افزایشی را تجربه کند، نرخ ارز شتابان بالا برود، سفره مردم کوچک‌تر شود، کسب‌وکارها دچار اختلال و اشتغال تضعیف شود و در این میان اقتصاد ایران با یک جنگ دیگر این بار با کرونا مواجه شد.
پیدا و پنهان افزایش قیمت شکر
زمزمه افزایش دوباره نرخ مصوب شکر، گران‌شدن این کالا در بازار را به‌دنبال داشته است ولی تولیدکنندگان و مسئولان این شایعه‌ها را تکذیب می‌کنند
بازار شکر روزهای ناآرام و ملتهبی را می‌گذراند. قیمت این محصول در خرده فروشی‌ها افزایش یافته و دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز از افزایش ۴۵ درصدی قیمت شکر در عمده فروشی‌ها طی یک‌ماه گذشته خبر داده است.
نقد خبر
خبر: شورای‌عالی ترابری با هماهنگی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، مصوب کرد از این پس قیمت بلیت اتوبوس‌های بین شهری از نرخ‌گذاری دستوری خارج شده و با نظارت وزارت راه به‌صورت رقابتی باشد.

خطر قطع برق در اوج سرما

نیروگاه‌ها با تمام قدرت در حال تولید برق هستند و وزارت نیرو هم سیاست کاهش روشنایی معابر اصلی و بزرگراه‌ها را در اولویت خود قرار داده و احتمال قطع گاز و برق برخی صنایع بزرگ هم قوت گرفته؛ با این حال همچنان خطر قطع برق به‌ویژه در شهرها و روستاهای استان‌های سردسیر جدی است.