23
شنبه 31 اردیبهشت 1401
شماره 8501
اندیشه
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

دریایی لبریز که در سنگ و پیمانه نگنجد

اندیشه سلوک
«المراقبات» اثر ارزشمند عالم عامل و عارف کامل مرحوم آیت‌الله حاج‌ میرزا‌جواد ملکی تبریزی ره شامل یادآوری‌ها و ذکر مهم‌ترین اعمال و مراقبات ماه‌ها و روزهای سال و نکاتی درباره سیر و سلوک، تاریخ اسلام، آداب قرائت قرآن و دعا و اعمال و عبادات است که از ‌ماه محرم آغاز شده و دربردارنده تمامی ماه‌ها و مناسبات سال است.
ویژه
آنچه در ادامه از نظر می‌گذرد بخشی از گفت‌وگوی نشریه فرهنگ پویا با حضرت علامه مصباح ره درخصوص «جوانان و آینده پیش‌روی نیروهای انقلابی» است.
اخلاق اسلامی
حضرت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا ره ، استاد برجسته اخلاق و عرفان بود که در سحرگاه ۲۶ اردیبهشت‌ماه، دار فانی را وداع گفت.

قلب، حقیقت انسان است

تعریف، ویژگی‌ها و کارکردهای قلب در مسیر سلوک الی‌الله براساس آرای ملامحسن فیض‌کاشانی
اندیشه سلوک
قلب آدمی از جمله مواردی است که علمای اخلاق همواره بر مراقبت از آن و دقت نظر در شناخت و رشد آن توجه داده‌اند. از این‌رو توجه به‌معنا، کارکردها و ویژگی‌های آن در مسیر خودسازی و سلوک الی‌الله اهمیتی وافر دارد.
حضرت مهدی عج «حق» جدید می‌آورد

حضرت مهدی عج «حق» جدید می‌آورد

آنچه در ادامه از نظر می‌گذرد بخشی از سخنان آیت‌الله محمد شجاعی ره است که در جلد سوم مقالات ایشان آمده است. آیت‌الله محمد شجاعی ره استاد برجسته اخلاق بود که رهبر معظم انقلاب در پی فوت ایشان در سال 1394فرمودند: «این عالم عارف و اخلاقی با افادات معنوی و اثرگذار خود که برخی از آن از رسانه ملی پخش می‌شد و با نفس گرم و شیرین خود که از دلی بامعرفت برمی‌خاست، جوانان و جویندگان بسیاری را به جاده معارف حقیقی رهنمون بود و دارای حق بزرگی بر جامعه جوان کشور است».
حسادت حاصل جمع‌شدن  کدام دو ویژگی در انسان است؟
حسادت حاصل جمع‌شدن  کدام دو ویژگی در انسان است؟
استاد شهید مرتضی مطهری ره : غریزه‌های بد در انسان مثل سایه‌های هولناکی است که از کوه‌ها و دیوارهای بلند بر دل انسان بیفتد و بیداری عقل به‌منزله طلوع آفتاب است که همه آنها را از بین می‌برد و یا آنکه غریزه‌های بد به‌منزله عقده‌ها و گره‌هایی است در دل انسان که او را ناراحت می‌دارد و عقل به‌منزله جراحی است که آن عقده را پاره کند و شخص را راحت می‌کند.
PDF اندیشه
کوتاه اندیشه
کتاب «اسلام و انسان معاصر» تألیف فیلسوف و متفکر بزرگ جهان اسلام علامه فقید مرحوم سیدمحمد حسین طباطبایی ره است که طی آن به پرسش‌ها و شبهات متعدد و گوناگون علمی، فلسفی، اخلاقی، دینی و... پاسخ داده است.