24
شنبه 31 اردیبهشت 1401
شماره 8501
فرهنگ2
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

تداوم حرفه‌ای هنرمندی چندوجهی

نگاه
«لامینور» آخرین ساخته داریوش مهرجویی که این روزها روی پرده سینماهاست، با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است. عده‌ای فیلم را در اندازه‌های نام بلند‌آوازه سازنده‌اش نمی‌دانند و برخی هم مانند هوشنگ گلمکانی حس خوبی از آخرین ساخته مهرجویی گرفته‌اند.
ویژه
الهام حسین‌زاده، کارگردان فیلم کوتاه و رئیس سابق انجمن فیلم کوتاه ایران ایسفا درباره اکران فیلم‌ها در گروه «هنر و تجربه» گفت: سینمای مستقل و در واقع فیلم‌هایی که مخاطب عام ندارد.
ابراهیم فروزش، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما که پیش‌تر از سوی بنیاد سینمایی فارابی برای کارگردانی فیلم اقتباسی «پلوخورش» برمبنای داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی در قالب طرح ویژه حمایت از تولیدات اقتباسی معرفی شده بود.

راه طی‌شده

مسیری که مهرجویی طی کرد تا به «لامینور» رسید
گزارش یک
برای تماشاگری که با پیش‌زمینه ذهنی فیلم‌های شاخص مهرجویی به سینما می‌رود، «لامینور» فیلم حیرت‌انگیزی است. تماشاگری که نام مهرجویی برایش تداعی‌کننده «هامون»، «پری»، «درخت گلابی» و حتی «سنتوری» است، لامینور نمی‌تواند فیلم قانع‌کننده‌ای باشد. داریوش مهرجویی فیلمساز محبوب طبقه متوسط در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و موفق‌ترین کارگردان جریان روشنفکری در دهه۵۰، دست‌کم یک دهه است که مسیر فیلمسازی‌اش را عوض کرده است. برای مخاطبی که هنوز در حال و هوای هامون است، درک چنین تغییر گسترده‌ای اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار است. این نوشته می‌کوشد تا توضیح دهد که چه شد که اینگونه شد.
PDF فرهنگ2
کوتاه فرهنگ2
محمدرضا اصلانی گفت: اداره گروه «هنر و تجربه» نیاز به فهم دقیق از سینمای تجربی دارد.