15
شنبه 20 آذر 1400
شماره 8384
دانش‌وفناوری
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم
ویژه
اتحادیه اروپا و اعضای آن طی دهه گذشته، صدها میلیون یورو صرف فناوری‌های ردیابی و دور نگه‌داشتن پناهندگان از مرزهای خود کرده‌اند. از جمله این فناوری‌ها می‌توان به پهپادهای نظامی، سیستم‌های حسگر و برخی فناوری‌های در حال آزمایش اشاره کرد.
مطالعه‌ای که به تازگی درباره شناخت زودهنگام علائم زوال عقل بالقوه منتشر شده، نشان می‌دهد که انجام آزمایش‌های خوداظهاری که توسط فرد انجام می‌شود، علائم بیماری‌های شناختی از جمله آلزایمر را حداقل 6‌ماه زودتر از روش تست استاندارد شناسایی نشان می‌دهد.
آنچه همه از آن می‌ترسیدیم، نزدیک است؛ پایان جک 5/ 3میلی‌متری هندزفری در گوشی‌های هوشمند. این اتفاق نه فقط برای پرچمداران گران‌قیمت که برای همه گوشی‌های هوشمند رخ خواهد داد.
اخترشناسان ناسا یک الگوریتم نظارت بر اصابت نسل بعدی به نام Sentry-II را برای ارزیابی بهتر اصابت‌های احتمالی سیارک‌ها آنلاین کرده‌اند

نقشه ویژه برای مقابله با تهدید سیارک‌ها

فضا
تقریبا از زمانی که بشر با علم اخترشناسی آشنا شد نگرانی از برخورد سیارک‌ها با زمین وجود داشته است. همین دلهره همیشگی باعث شده تا سیارک‌ها یک پای همیشگی فیلم‌های علمی- تخیلی باشند. حالا اما در واقعیت هم این ماجرا جدی‌تر شده است و شرکت‌ها و آژانس‌های فضایی برنامه‌های مختلفی را در این رابطه پیگیری می‌کنند. چندی پیش ناسا موشک حامل فضاپیمایی که قرار است در یک ماموریت آزمایشی برای تغییر مسیر یک سیارک به آن کوبیده شود پرتاب کرد.