14
سه شنبه 30 فروردین 1401
شماره 8479
زیست‌بوم
123
123
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

مرگ اکوسیستم به‌دست گونه‌های غیربومی

‌خبر
گونه‌های غیربومی می‌توانند به آب‌های زیرزمینی دسترسی یابند و سطح سفره‌های زیرزمینی را کاهش دهند که این مرگ اکوسیستم را به‌دنبال دارد.
ویژه
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها گفت: شهرهای بندر خمیر در مجاورت تالاب بین‌المللی خورخوران استان هرمزگان و شهر ورزنه در نزدیکی تالاب بین‌المللی گاوخونی استان اصفهان واجد دریافت عنوان شهر تالابی شدند.
عزت‌الله ضرغامی با انتشار فیلمی کوتاه از مخزن موزه ملی ایران، گفت: ۳۵۰هزار قطعه شیء تاریخی ثبت‌شده به‌دلیل کمبود جا در مخزن موزه ملی نگه‌داری می‌شود که البته مجموع اشیای فرهنگی تاریخی به بیش از 3میلیون قطعه می‌رسد.
مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: مدلی از گردشگری ارزان را پیگیری می‌کنیم که احتمالا تا تابستان اجرایی خواهد شد.
92 متر، ارتفاع کوه زباله منطقه سراوان رشت است که طبق آخرین برآوردهای رسمی یک‌میلیون تن زباله از گذشته در آن انباشته شده است و روزانه نیز نزدیک هزار تن زباله وارد این منطقه می‌شود.

حریق‌های جنگلی به پایین‌ترین میزان رسید

طی یک سال اخیر آتش 7هزار هکتار کمتر از سال 99به درختان جنگلی سرایت کرد
گزارش
ارسال تجهیزات و نقشه‌های پیش‌بینی حریق موجب شد، آمار 21هزار هکتار حریق جنگل‌های کشور در سال 99، به 13هزار هکتار در سال 1400کاهش یابد. طبق آمار 10سال اخیر به‌طور میانگین هر سال 18هزار هکتار از منابع طبیعی کشور درگیر حریق می‌شود، اما این رقم به پایین‌ترین حد خود طی دهه اخیر رسید.

آغاز مهاجرت اقلیمی در ایران

رئیس مرکز ملی خشکسالی از آغاز مهاجرت ساکنان جنوب و جنوب‌شرق و کویر مرکزی ایران به‌دلیل تغییر اقلیم خبر داد
بحران تغییرات اقلیمی در ایران با توجه به پیش‌بینی کم‌بارش بودن سال 1401و به‌تبع آن وقوع خشکسالی بیشتر در کشور، بحران‌های محیط‌زیستی ایران را تشدید می‌کند؛ اتفاقی که در آینده نه چندان دور مهاجرت اقلیمی ایرانی‌ها را از مناطق خشک و بی‌آب و در اسارت توفان‌های گردوغبار به مناطق شمالی و خوش آب‌وهوا که هنوز آب در اختیار دارند، تشدید می‌کند.
نقل‌قول‌خبر/ نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس
نداشتن پیوست زیست‌محیطی برای هر پروژه عمرانی جرم محسوب می‌شود. هم‌اکنون متأسفانه داشتن پیوست محیط‌زیستی برای پروژه‌های مختلف رعایت نمی‌شود و بیش از ۴۰۰پروژه کلان در کشور پیوست زیست‌محیطی ندارند.