5
یکشنبه 27 بهمن 1398
شماره 7882
زیست‌بوم
23023611
02123023901
پیامـک شما را درباره این صفحه می خوانیم

درس‌های سیل برای چند مسئول دولتی

یادداشت
70 سال قبل از احداث سدهای بزرگ و غول‌پیکر روی 5رودخانه مهم استان خوزستان، کرخه، دز، کارون، مارون و هندیجان 3 عامل مهم مانع طغیان این رودخانه‌ها می‌شد؛ وجود جنگل‌ها و پوشش گیاهی بکر و دست‌نخورده در حوضه‌های آبریز بالادست، وجود رودخانه‌های عمیق و عدم‌تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها از سوی عده‌ای سودجو.
ویژه
معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو گفت: تا پایان سال چند سد برای توسعه گردشگری در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.
حیات وحش
بعد از آغاز تلفات قابل توجه پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله، گروهی از متخصصین در حوزه‌های مختلف دامپزشکی، اکوبیولوژی دریا، ‌جانورشناسی و فعالان محیط‌زیست بررسی‌های میدانی و کارشناسی خود را برای کشف دلیل اصلی تلف‌شدن 15هزار پرنده در این منطقه آغاز کردند.

پروژه نجات چذابه

موفقیت در توقف مالچ‌پاشی چذابه تا بستان مسیر الحاق این منطقه به مناطق حفاظت‌شده را هموار کرد
محیط زیست
منطقه «بیت‌راشد» در حد‌فاصل چذابه و بستان، دیوار به دیوار منطقه حفاظت‌شده میش‌داغ در خوزستان از گزند مالچ‌پاشی غیرضروری نجات یافت. ماشین‌های سنگین مالچ‌پاشی که در هفته‌های اخیر با ایجاد جاده به منطقه بیت‌راشد، زیستگاه آهوی شنی دسترسی پیدا کرده بودند، منطقه را ترک کردند.

شناسایی ۱۴۰ هزار حلقه قنات در کشور

معاون میراث فرهنگی از شناسایی بیش از ۱۴۰ هزار حلقه قنات در ایران توسط کارشناسان وزارت میراث‌فرهنگی خبر داد.
دفاع مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان از احداث مزارع پرورش میگو در قشم
انتشار خبر احداث سایت پرورش میگو در جزیره هرمز و واکنش فعالان محیط‌زیست به این موضوع با واکنش مدیرکل منابع طبیعی استان هرمزگان مواجه شد و امید ذاکری اعلام کرد: براساس مطالعات شیلات، ۵۰ هزار هکتار از ساحل هرمزگان پتانسیل پرورش میگو دارد.