• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 15 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99826
+
-

مراسم روز قدس امسال به شکل فیزیکی و میدانی برگزار نخواهد شد

پیشنهادهای سه‌گانه برای آخرین جمعه رمضان

آخرین جمعه ماه رمضان مصادف است با روز قدس؛ مسئله اول جهان اسلام. طی 41سال گذشته برپایی مراسم راهپیمایی روز قدس بی‌وقفه در ایران و کشورهای اسلامی برگزار شده، اما امسال شرایط تا حد زیادی متفاوت است. رئیس ستاد مرکزی انتفاضه و قدس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی روز گذشته اعلام کرد که به احتمال زیاد امکان برگزاری راهپیمایی روز قدس در شهر تهران وجود نخواهد داشت. سردار رمضان شریف که در نشست هماهنگی روز جهانی قدس سخن می‌گفت، با اشاره به برخی از پیشنهادهای مطرح‌شده در این نشست در مورد چگونگی برگزاری روز جهانی قدس گفت: می‌توانیم از پتانسیل فضای مجازی به‌خوبی در مورد بزرگداشت این روز استفاده کنیم.

 وی با اشاره به پیشنهاد مطرح‌شده در این جلسه مبنی بر برگزاری راهپیمایی روز قدس در برخی از شهرها که در وضعیت سفید از نظر شیوع ویروس کرونا قرار دارند، اظهار کرد: اگر این راهپیمایی در برخی از شهر‌ها برگزار شود و در برخی از شهرها برگزار نشود، آسیب بیشتری به همراه دارد؛ چراکه ملاک قضاوت رسانه‌های بیگانه در این زمینه، برگزاری راهپیمایی روز قدس در شهر تهران است که با توجه به وضعیت شهر تهران در مورد شیوع ویروس کرونا به‌احتمال زیاد امکان برگزاری راهپیمایی در شهر تهران وجود ندارد. رمضان شریف با بیان اینکه با توجه به شرایط موجود اگر به صراحت بگوییم راهپیمایی روز جهانی قدس به‌صورت فیزیکی و میدانی برگزار نمی‌شود به جایی برنمی‌خورد و نباید دغدغه این را داشته باشیم که دشمنان چه قضاوتی در این زمینه خواهند داشت، تأکید کرد: از راه‌های دیگر می‌توان روز قدس را در سطح ملی و بین‌المللی گرامی داشت و می‌توانیم از پتانسیل فضای مجازی در این زمینه به‌خوبی استفاده کنیم.

طرح سه‌گانه برپایی روز قدس
هرچند رمضان شریف صراحتا بر لزوم بی‌توجهی به قضاوت دشمن در تصمیم‌گیری پیرامون برگزاری مراسم روز قدس تأکید داشت، اما دیگر حاضران نشست هماهنگی روز قدس نظرات متفاوتی داشتند؛ درپی اظهارات رمضان شریف، نصرت‌الله لطفی، قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: روز قدس تعطیل‌ناپذیر است و تحت هیچ شرایطی در ۴۰سال گذشته تعطیل نشده و امسال نیز تعطیل نخواهد شد. 
لطفی اضافه کرد: ما همه ابعاد برگزاری مراسم را درنظر می‌گیریم ولی دشمن همیشه دشمن است یعنی مراسم برگزار شود یا نشود، دشمن جوسازی خود را خواهد کرد. دشمن می‌داند اگر راهپیمایی در ۱۵۰شهر با جمعیت کمتری نسبت به سال گذشته برگزار شود، هیچ عاقلی برنامه امسال را با سال گذشته مقایسه نخواهد کرد. وی با بیان اینکه بیش از ۱۲۰طرح درباره نحوه برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس جمع‌آوری و مطالعه شده است، درباره طرح سه‌گانه تصریح کرد: نخستین طرح برگزاری راهپیمایی مثل سال‌های گذشته بعد از برپایی نمازجمعه در شهرهایی خواهد بود که مجوز دارند. البته این طرح در شهرهایی مثل تهران و برخی مراکز استان‌ها که امکان حضور فیزیکی وجود ندارد، برگزار نخواهد شد. 
وی راهپیمایی خودرویی را به‌عنوان دومین طرح عنوان کرد و گفت: براساس این طرح خانواده‌ها سوار بر خودرو و با رعایت فاصله اجتماعی در راهپیمایی شرکت خواهند کرد. لطفی درباره طرح سوم گفت: با بهره‌مندی از فضای مجازی می‌توان راهپیمایی مجازی مکمل را برگزار و با برافراشتن پرچم فلسطین اقدام به آتش‌زدن پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی کرد. لطفی با تأکید بر قطعی‌نبودن این طرح‌ها افزود: جزئیات برگزاری راهپیمایی روز قدس با توجه به وضعیت سفید، زرد و قرمز استان‌ها از نظر ویروس کرونا متفاوت خواهد بود.

اهمیت مضاعف روز قدس
حاضران در نشست هماهنگی روز قدس با استناد به دلایلی بر اهمیت مضاعف روز قدس امسال با سال‌های پیش، بر ضرورت برپایی مراسم امسال تأکید داشتند؛ لطفی، قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و آیت‌الله اختری، دبیرکل سابق مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، رونمایی از توطئه معامله قرن در یک سال گذشته، خباثت بعضی سران وابسته به کشورهای عربی در علنی‌کردن ارتباط با رژیم صهیونیستی را ازجمله تفاوت‌های روز قدس امسال برشمردند. آیت‌الله اختری تأکید کرد که امسال نباید روی اجتماعات متمرکز شویم. چون ممکن است تبعاتی داشته باشد. هنوز ۲۰روز فرصت داریم که ممکن است زمینه‌های بهتری به‌وجود بیاید. در این نشست همچنین، رمضان شریف پیشنهاد کرد از برخی شخصیت‌های فلسطینی مانند اسماعیل هنیه به‌عنوان مهمان دعوت شود تا بهره‌برداری رسانه‌ای انجام بگیرد.

مراسم 14خرداد برگزار نخواهد شد

یکی از موضوعات مورد اشاره در جلسه هماهنگی روز قدس، عدم‌برگزاری مراسم بزرگداشت امام‌خمینی(ره) بود، لطفی در سخنانی گفت: در جلسه ستاد ارتحال حضرت امام‌خمینی(ره) به‌صورت رسمی اعلام شد روز ۱۴خرداد مراسمی در حرم امام برگزار نخواهد شد و قرار است فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای برای ترویج مکتب امام جایگزین مراسم شود. پیش از این در 27فروردین، محمدعلی انصاری ، دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام‌خمینی(ره) با اشاره به شیوع کرونا و ضرورت رعایت مقررات و دستورالعمل‌های بهداشتی گفته بود: با توصیه یادگار امام آیت‌الله آقای حاج‌سیدحسن خمینی و پس از رایزنی با دفتر مقام معظم رهبری و مشورت با ستاد ملی مقابله با کرونا به این جمع‌بندی رسیدیم که با ادامه این وضعیت، برنامه بزرگداشت امام در روز چهاردهم خرداد را همانند سال‌های گذشته در حرم مطهر برگزار نکنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید