• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 14 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99783
+
-

6 اشتباه رایج در شستن دست‌ها

پزشک همشهری
6 اشتباه رایج در شستن دست‌ها


علی ملائکه ـ  روزنامه‌نگار و پزشک

شستن دست با آب و صابون که از مدت‌ها پیش برای پیشگیری از عفونت‌های تنفسی توصیه می‌شده، در زمانه شیوع کرونا اهمیت بیشتری یافته است.
تماس دست‌های آلوده با چشم، بینی و دهان باعث انتقال ویروس کرونا به بدن شما می‌شود، اما شستن دست به شکلی که واقعا برای جلوگیری از عفونت مؤثر باشد، کار آسانی نیست.
این 6 اشتباه رایج ممکن است تأثیر شستن دست‌ها را کاهش دهند:
۱- به دفعات کافی دست‌هایتان را نمی‌شویید: در مواقع گوناگونی در طول روز برای جلوگیری از انتقال عفونت باید دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید یا از ژل‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنید، ازجمله وقتی در فضاهای عمومی هستید و چیزهای مانند سبد خرید، پیشخوان و دستگیره‌های در را لمس می‌کنید، پس از عطسه و سرفه کردن، پیش از لمس صورتتان به‌خصوص چشم‌ها، بینی و دهان، پیش و پس از تهیه غذا و پیش و پس از بیرون بردن زباله‌ها.
۲- برای کف کردن نیاز به صابون بیشتری دارید: دست‌هایتان را با آب گرم یا سرد خیس کنید و بعد دست‌کم به‌اندازه یک سکه کوچک صابون مایع به‌کار ببرید. دست‌هایتان را کاملا به هم بمالید تا صابون کف کند و کثیفی‌ها، چربی و میکروب‌ها از روی دست جدا شوند.
۳- همه بخش‌های دستتان را بشویید. هنگام شستن دست نباید ساییدن پشت دست، بین انگشت‌ها و به‌خصوص زیر ناخن‌ها را فراموش کنید. ناخن‌هایتان را کوتاه نگهدارید تا کثیفی‌ها زیر آنها جمع نشوند.
۴- برای مدت کافی دستتان را نمی‌شویید: ساییدن دستتان با صابون دست‌کم باید ۲۰ثانیه طول بکشد (معادل خواندن 2بار آهنگ «تولدت مبارک»).
۵- دست‌هایتان را به‌طور کامل آبکشی نمی‌کنید: بعد از ساییدن دست‌هایتان، لازم است آنها را با آب جاری آبکشی کنید تا همه کثیفی‌ها از روی آنها زدوده شوند. پاک کردن کامل صابون از روی دست‌هایتان همچنین احتمال تحریک شدن پوست را کمتر می‌کند.
۶- دست‌هایتان را خشک نمی‌کنید: میکروب‌ها از طریق دست‌های خیس راحت‌تر منتقل می‌شوند، بنابراین پس از شستن دست‌هایتان، باید برای خشک‌کردن‌شان با یک حوله پاک وقت بگذارید. حوله‌های دستی در خانه‌تان را هم باید به‌طور مرتب بشویید. اگر در مکانی عمومی هستید، استفاده از حوله کاغذی بهتر از خشک‌کن‌های برقی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید