• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 8 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99241
+
-

گرانی گریز ناپذیر خودرو

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با همشهری، آینده قیمت‌ها در بازار چهارچرخ‌ها را تحلیل می‌کند

گرانی گریز ناپذیر خودرو

بازار خودرو تخت‌گاز به سمت گرانی می‌راند. رکوردهای قیمتی تازه‌ای در همین یک هفته اخیر به ثبت رسیده‌اند. پراید از 70میلیون سبقت گرفته و تیبا برای پیوستن به باشگاه 100میلیونی‌ها تیک‌آف کرده، پژو‌‌206 هم در تیپ‌های 2 و 5 به‌ترتیب از خط پایان‌120 و 150میلیون تومان گذر کرده است. به گزارش همشهری، کارشناسان بازار خودرو با اشاره به مولفه‌های بنیادین بازار و اقتصاد معتقدند با فرض حفظ وضع موجود، قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در طول امسال حداقل 40درصد افزایش می‌یابد.
به گفته آنان، افت شدید تیراژ تولید خودرو در ماه‌های اخیر و رشد هزینه تمام‌شده تولید از مولفه‌های صنعتی اثر‌گذار بر رشد قیمت خودرو بوده است. افزایش میزان فروش کارتکسی خودرو در نمایندگی‌های فروش‌ و تداوم تعطیلی مراکز شماره‌گذاری تا هفته اول اردیبهشت هم ازجمله عوامل درون‌زای بازار برای هدایت قیمت‌ها به سطوح بالاتر است. ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد روند افزایش نرخ ارز و همچنین نرخ تورم انتظاری، در حد 30درصد، بر روند افزایش قیمت خودرو در سال99 اثر‌گذار باشد.

گرانی اجتناب‌ناپذیر
در این شرایط، فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در گفت‌وگو با همشهری، با بیان اینکه علت افزایش قیمت خودرو در آغاز گشایش بازار، انتظارات تورمی است، گفت: اقتصاد با تورم مواجه است. ضمن اینکه در 40روز گذشته شاهد توقف معاملات در بازار خودرو بوده‌ایم. با این شرایط برخی که انتظار داشتند تا خودروهای خریداری‌شده را با قیمت بالاتر بفروشند اما به‌دلیل نبود مشتری و تشدید انتظارات تورمی عملا خودروها در پارکینگ‌ها زمینگیر شده‌اند. فربد زاوه افزود: به‌نظر می‌رسد این بازیگران بازار، با توجه به افزایش تورم و رکود حاکم بر بازار خودرو در آینده نیز قادر نخواهند بود تا این خودروها را با قیمت‌های اعلام‌شده در بازار بفروشند زیرا با توجه به کاهش درآمد و قدرت خرید، برای اینگونه خودروها مشتری چندانی وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر، با وجود تأثیر منفی شیوع کرونا بر کسب‌و‌کارها و درآمدها، افزایش قیمت خودرو نیز امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. او افزود: شرکت‌های خودروسازی بر سر دوراهی قرار گرفته‌اند که خط پایان آن زیان و ورشکستگی خواهد بود زیرا با توجه به افزایش نرخ تورم اگر خودروسازان خواستار فروش محصولات خود با نرخ حاشیه بازار باشند، به‌دلیل کاهش قدرت خرید، با افت شدید تقاضا و در نهایت کاهش تولید مواجه خواهند شد. از سوی دیگر، امکان تثبیت قیمت خودرو هم وجود ندارد زیرا این امر موجب افزایش میزان زیان انباشته خودرو‌سازان و ورشکستگی آنها می‌شود. با این روند به‌نظر می‌رسد امسال بازار خودرو با انقباض شدید تقاضا در عین انبساط شدید قیمت‌ها مواجه خواهد شد و در چنین شرایطی انتظار ثبات یا کاهش قیمت خودرو انتظاری بیهوده است.

خداحافظی با خودروی کمتر از 100میلیون 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه تعداد خودروهای موجود در محدوده قیمتی کمتر از 100میلیون تومان در بازار به چند مدل خودرو مانند پژو405جی‌ال‌اس، پژو 206تیپ2، پراید و تیبا محدود می‌شود، گفت: با توقف تولید پراید و پژو‌405 تعداد خودروهای باقیمانده در محدوده کمتر از 100میلیون تومان به تیبا و پژو‌206تیپ2 محدود خواهد شد. زاوه تأکید کرد: قیمت رسمی این خودروها با توجه به نرخ 90میلیون تومان فعلی برای تیبا در حاشیه بازار و 120میلیون تومان برای پژو‌206 تیپ2 و با درنظر گرفتن رشد حداقل 30درصدی نرخ تورم به بیش از 100میلیون تومان می‌رسد. به گفته او، در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا پایان امسال قیمت تیبا در حاشیه بازار کمتر از 110میلیون و نرخ پژو‌206 تیپ2 ساده پایین‌تر از 150میلیون تومان نخواهد بود. این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد:این در شرایطی است که درآمدهای مالیاتی دولت محقق نشده، قیمت نفت منفی است و از سوی دیگر هزینه‌های دولت به‌دلیل شیوع کرونا بالا رفته و تنها راه امرار معاش دولت فروش اموال است.

تشدید رکود تورمی بازار خودرو 
به گفته این کارشناس صنعت خودرو، روند حرکت اقتصاد به‌گونه‌ای است که به رشد نقدینگی و تورم و در نهایت افزایش قیمت خودرو و سایر کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای منجر خواهد شد. زاوه افزود: در چند‌ماه آینده، در بازار خودرو، تشدید رکود تورمی را شاهد خواهیم بود زیرا قیمت‌ها همچنان افزایش می‌یابد اما همزمان قدرت خرید هم روزبه‌روز کاهش خواهد یافت. وقتی شاخص هزینه‌ها از سال‌96 تا‌کنون 3 تا 6برابر شده، نمی‌توان انتظار تثبیت یا کاهش قیمت هیچ کالایی ازجمله خودرو را داشت. او افزود: با شرایط کنونی تولید و بازار، هرگونه فشار دولت برای تثبیت یا کاهش قیمت دستوری خودرو نیز مؤثر نخواهد بود، زیرا نتیجه این نوع سیاستگذاری‌ها تا‌کنون زیان 50هزار میلیارد تومانی خودرو‌سازان بوده است. زاوه گفت: با این مدل مدیریت اقتصادی و شرایط حاکم بر صنعت خودرو، قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در سال‌جاری کمتر از 40درصد افزایش نمی‌یابد و انتظار تثبیت قیمت‌ها بیهوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید