• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 6 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99136
+
-

همشهری تحولات پرشتاب قیمت خودرو پس از گشایش اتوگالری‌ها را بررسی می‌کند

استارت تخت‌گاز قیمت خودرو

خودرو
استارت تخت‌گاز قیمت خودرو

علی ابراهیمی -  احمد میرخدائی _ روزنامه‌نگار

با صدور مجوز فعالیت صنف نمایشگاه‌های فروش خودرو، بازار خودرو تخت‌گازتر ازآنچه تصور می‌شد کار خود را آغاز کرده و رکوردهای قیمتی تازه‌ای را در همین خط استارت به ثبت رسانده است. پراید 74میلیونی و خیز قیمت تیبا برای پیوستن به باشگاه خودروهای 100میلیونی و عبور قیمت پژو 206تیپ 2 از مرز 120و تیپ 5 از محدوده 150میلیون تومان، فقط گوشه‌ای از تحولات بازار خودرو در یک هفته اخیر است. به گزارش همشهری، کارشناسان بازار خودرو معتقدند با فرض حفظ وضع موجود، قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در طول امسال حداقل 40درصد افزایش می‌یابد.

التهاب از درون و بیرون 
افت شدید تولید خودرو، فروش کارتکسی خودرو به قیمت حاشیه بازار، رشد هزینه تمام‌شده تولید و تداوم تعطیلی مراکز شماره‌گذاری ازجمله عوامل درون‌زا برای رشد قیمت در بازار چهارچرخ‌هاست. ضمن اینکه چشم‌انداز افزایش نرخ ارز و نرخ تورم انتظاری ازجمله عواملی برون‌زایی بوده که در روند افزایش قیمت خودرو در نخستین روزهای آغاز به‌کار بازار در سال 99نقش بازی کرده است. در این میان، اگرچه هنوز خودروسازان وطنی، نرخ فروش رسمی محصولات خود را برای سال جدید اعلام نکرده‌اند اما مونتاژکاران چینی به استقبال گرانی رسمی محصولاتشان رفته‌اند و بازار خودروهای خارجی نیز به‌دلیل ممنوعیت واردات و فزونی تقاضا بر عرضه، همچون ماه‌های قبل در تب قیمت می‌سوزد.

نوسان قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی
با آغاز به‌کار فعالیت نمایشگاه‌های فروش خودرو در شهر تهران، اگرچه اتفاقی در طرف تقاضا رخ نداده و این بازار همچنان کم‌مشتری است اما بازهم قیمت انواع خودروهای پرتیراژ داخلی، با نوسان نرخ مواجه شده؛ به‌نحوی‌که قیمت خودروهای داخلی که در نخستین روز گشایش بازار، افزایش 10درصدی قیمت را، نسبت به روزهای پایانی سال گذشته، تجربه کرده بود و در شرایطی که همگان منتظر اصلاح قیمت‌ها بودند، موج دوم تورم در بازار خودرو از اواخر هفته گذشته شکل گرفت. در روز پنجشنبه گذشته؛ سمند ال ایکس 117میلیون تومان، پژو 206تیپ 5فول 152میلیون تومان، پژو206 تیپ 2ساده 122میلیون تومان، پراید 111سفید 74میلیون، پراید 131سفید 67میلیون تومان، تیبا2 سفید 89میلیون، کوئیک آر دنده‌ای 100میلیون، پژو405 جی‌ال‌ایکس 111میلیون و تندر‌ ای 2 معادل 185میلیون تومان قیمت خورد.

دلیل تیک‌آف قیمت خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، فروش کارتکسی (ویرایشی) خودرو و توقف فعالیت مراکز شماره‌گذاری را عامل افزایش قیمت خودرو در بازار اعلام می‌کند. سعید مؤتمنی به همشهری می‌گوید: برخی نمایندگان شرکت‌های خودروساز در یک هفته گذشته کار خود را آغاز کرده‌اند؛ تعدادی از خودروهای ویرایشی (کارتکس) را به افرادی که بیش از ۱۸‌ماه ثبت‌نام خودرو نداشته‌اند، با قیمت بالا فروخته‌اند؛ معامله‌گران بازار خودرو هم با مشاهده افزایش قیمت فروش کارتکسی در نمایندگی‌ها، قیمت‌های خود را بالا برده‌اند. او افزود: فعلاً محصولات ایران‌خودرو و پارس‌خودرو، شماره‌گذاری و پلاک نمی‌شوند و نمایندگی‌ها نیز خودروهای پلاک نشده را نمی‌خرند. در نتیجه خودروهای موجود در بازار، محدود به همان خودروهایی است که پارسال شماره‌گذاری و پلاک شده‌اند. به گفته او، این اتفاقات استارت رشد قیمت خودرو در سال‌جاری را زده و این افزایش قیمت در پنجشنبه گذشته تشدید شده است.

تخته‌گاز خودروهای چینی
هرچند قیمت رسمی فروش و پیش‌فروش در شبکه نمایندگی‌های فروش خودروسازان بزرگ داخلی هنوز اعلام نشده اما قیمت رسمی برخی خودروهای چینی در همین ابتدای کار بازار افزایش یافته است. به‌نحوی‌که در اطلاعیه جدید شرکت کرمان‌موتور، قیمت نهایی برای ثبت‌نام و فروش خودروهای مونتاژی به‌طور میانگین 23درصد رشد کرده است. در این میان، مدیران خودرو که در نیمه دوم سال گذشته قیمت خودروهای ام‌وی‌ام و چری را افزایش داده بود، هنوز قیمت فروش رسمی جدید محصولات خود در سال 99را اعلام نکرده اما بررسی قیمت‌های بازار حاکی از افزایش 10درصدی قیمت محصولات پرفروش این شرکت حکایت دارد.

گرانی خودرو اجتناب‌ناپذیر است
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو علت افزایش قیمت خودرو در گشایش بازار سال 99را انتظارات تورمی می‌داند و به همشهری می‌گوید: فروشندگان خودرو مدام قیمت‌های پیشنهادی خود را با تورم انتظاری و تغییرات قیمتی در سایر بازارها افزایش می‌دهند. زاوه با اشاره به اینکه تعداد خودروهای موجود در محدوده قیمتی کمتر از 100میلیون تومان در بازار به چند مدل خودرو مانند پژو 405جی‌ال‌اس، پژو 206تیپ 2، پراید و تیبا محدود می‌شود، می‌گوید: با توقف تولید پراید و پژو 405تعداد خودروهای باقی‌مانده در محدوده کمتر از 100میلیون تومان به تیبا و پژو 206تیپ 2محدود خواهد شد. به عقیده او در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا پایان امسال قیمت تیبا در حاشیه بازار کمتر از 110میلیون و پژو 206تیپ 2 پایین‌تر از 150میلیون تومان نخواهد بود.

 دامنه رشد قیمت‌ خودرو که با چینی‌ها آغاز شده بود؛ حالا به‌خودروهای داخلی رسیده است
  قیمت پراید 111به‌عنوان شاخص کف بازار خودرو به 74میلیون تومان رسید و پژو 206تیپ5 از مرز 150میلیون گذشت

این خبر را به اشتراک بگذارید