• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 3 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98862
+
-

کناره‌گیری همراه با انتقاد از بازماندن اینستاگرام


«جواد جاویدنیا» سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مشهور به فیلترینگ با  انتشار پستی انتقادی در یک پیام‌رسان بومی از سمت خود خداحافظی کرده است. او در این نامه به‌صورت غیرمستقیم به باز ماندن شبکه اجتماعی اینستاگرام که به باور او باعث مشکلات در جامعه شده انتقاد کرده و نوشته است: «ای‌کاش کسانی که از مسئولیت داشتن فقط فریاد زدن بی‌عمل را آموخته‌اند و عمل نکردن به منویات مقام معظم رهبری را به جای ارتباط دادن به بی‌عرضگی خود به این و آن نسبت می‌دهند و ما نمی‌توانیم را بر سر ما می‌کوبند، لحظه‌ای غیرت کنند و فقط ساعاتی لایوهای متعفن اینستاگرام را ببینند و به غیرت انقلابی خود افتخار کنند که با شیوه عملکرد چندین‌ساله خود چه بر سر نسل جوان کشور آورده‌اند؟»
 هر چند این قسمت از صحبت‌های جاویدنیا به‌صورت مستقیم مخاطب خاص ندارد اما به‌نظر می‌رسد نهاد مورد نظر او وزارت ارتباطات است. در اسفندماه‌ سال۹۷ جاویدنیا حتی از تشکیل پرونده قضایی برای وزیر ارتباطات به‌خاطر آنچه بی‌توجهی به تذکرات برای اجرای قوانین و مصوبات کارگروه فیلترینگ و همچنین شورای‌عالی فضای مجازی خوانده شد خبر داد.
جاویدنیا از زمان شروع به کارش به‌عنوان سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور در ۲۱مهرماه سال۹۷ چندین‌بار مخالفت خود را با باز بودن و دسترسی آزاد کاربران کشور به اینستاگرام اعلام کرد.
او در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: بسیاری از علما و استادان دانشگاه و دانشجویان هر کدام با استدلال خود خواهان فیلترینگ این نرم‌افزار هستند. حتی برخی تمام مسئولان فضای مجازی کشور را که هر کدام به‌نحوی در این فضا نقش دارند به‌خاطر عدم‌جلوگیری و برخورد با این پدیده مسئول گمراهی تک تک افراد جامعه و به‌ویژه کودکان و نوجوانان می‌دانند و بی‌غیرت خطاب می‌کنند و حق هم دارند.
البته همیشه مشخص بود که وزارت ارتباطات به هیچ عنوان با این نظر درباره فیلترینگ اینستاگرام موافق نیست و آن را راهکار مناسب نمی‌داند. محمدجواد آذری‌جهرمی در دوران اوج فشارها برای فیلترینگ تنها شبکه اجتماعی جهانی باقی‌مانده در ایران گفته بود: فرض بر اینکه حرف‌های معاون دادستان درست است و وی اختیار قانونی برای فیلترینگ اینستاگرام دارد، این سؤال پیش می‌آید بعد از این قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ خیلی شفاف به مردم بگویند که ما امروز به واسطه اختیارمان اینستاگرام را فیلتر کردیم، از فردا در کشور چه اتفاقی رخ می‌دهد.
علاوه بر این، صدور بخشنامه و ابلاغ آن به تمامی دادستانی‌های کل کشور برای جلوگیری از فیلتر کسب‌وکارها بدون اطلاع‌رسانی آنها براساس قانون جرایم رایانه‌ای، مسدود شدن و حذف دیتای سایت‌های دانلود فیلم از روی سرورهای داخلی، ارائه پیش‌نویس مسائل حقوقی VPN قانونی، عدم‌دسترسی به اطلاعات استارتاپ‌ها از سوی نهادهای مختلف مگر با حکم قضایی ازجمله اقداماتی است که در زمان سرپرستی او بر این معاونت انجام شده است.
گزارش‌ها نشان می‌دهد قرار است جواد بابایی، که سابقه سرپرستی دادسرای جرایم رایانه‌ای را برای مدتی در اختیار داشته، پس از جاویدنیا سمت معاونت فضای مجازی دادستانی و دبیری کارگروه فیلترینگ را برعهده بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید