• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 3 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98857
+
-

هیچ دوستی به‌جز سلبریتی‌ها

هیچ دوستی به‌جز سلبریتی‌ها

محمدناصر احدی- روزنامه‌نگار

«این روزها که جهان و ایران درگیر بحران کرونا و قرنطینه است، نوید محمدزاده مشغول خواندن کتاب بهروز بوچانی، نویسنده‌ کرد مهاجر است.» این خبری است که روز دوشنبه اغلب خبرگزاری‌های رسمی و سایت‌های غیرخبری آن را بی‌کم‌وکاست منتشر کرده و به مخاطبانشان مژده داده‌اند که اگر طالعشان بلند باشد و از کرونا جان سالم به‌در برند، در آینده‌ای نه چندان دور، می‌توانند کتاب صوتی «هیچ دوستی به‌جز کوهستان» را با صدای بازیگر محبوب این روزها بشنوند. در انتهای این اطلاعیه نیز آمده است که تولیدکنندگان این کتاب صوتی تاکنون با هنرمندان زیادی همچون رخشان بنی‌اعتماد، هوتن شکیبا، گلاره عباسی، علی سرابی، مسعود فروتن و... برای تولید کتاب‌های شنیدنی همکاری کرده‌اند. شاید این خبر در نگاه اول کاملا واضح و بی‌نیاز از هرگونه تحلیل و تفسیر به‌نظر برسد، اما اگر کمی در آن دقیق شویم، به نکات جالبی پی خواهیم برد.
نخست اینکه، در روزهایی که بسیاری از مردم جهان و ایران به‌دلیل بیماری کرونا به هزار و یک مشکل جسمی، روحی و معیشتی دچار شده‌اند، آقای بازیگر از سر لطف و خیرخواهی، برای سرگرمی مردمش، کتاب پناهجو (یا مهاجر؟!) مشهور این روزها را روخوانی کرده تا کمی از آلام آنها بکاهد. این ازخودگذشتگی تنها درصورتی قابل درک است که بدانیم آقای بازیگر می‌توانست در این روزگار مصیبت‌زده وقت خود را صرف امور دیگری کند و بی‌آنکه خاطر مبارکش از بابت درگیری مردم جهان و ایران با کرونا مشوش شود، در گوشه‌ای از جهان خاکی، تنی به آب بزند و حمام آفتاب بگیرد؛ اما دقیقا در چنین مواقعی است که تفاوت «هنرمند» متعهد با سلبریتی‌های ابن‌الوقت مشخص می‌شود. «هنرمند» متعهد ترجیح می‌دهد کتاب آدمی را که چند وقتی است همه دنیا راجع‎ به‌اش حرف می‌زنند بخواند تا اینکه مدام بخواهد از خودش عکس‌های دلبرانه در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند.
از طرف دیگر، بهروز بوچانی که روزی روزگاری در اردوگاه پناهندگان مانوس در پاپوآ گینه‌نو در واکنش به جفایی که در حق او و امثال او شده بود، دست به قلم برد تا جهان را آگاه کند، حالا به لطف ناشران و نشریات و آدم‌هایی مثل آقای بازیگر دارد به سلبریتی‌ای تبدیل می‌شود که شاید روزی به‌عنوان جهانگرد برای حمام آفتاب به پاپوآ گینه نو سفر کند. با توجه به اینکه در انتهای اطلاعیه مذکور آمده که تولیدکننده این کتاب صوتی با چهره‌های مشهور همکاری می‌کند، در نتیجه می‌توان چنین برداشت کرد که بهروز بوچانی نیز از نظر آنها یا در زمره سلبریتی‌هاست یا به‌زودی با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده به عضویت این صنف درخواهد آمد. کاش، حداقل، بوچانی نگذارد از او چنین چهره‌ای ساخته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید