• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 2 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 98810
+
-

دوئل بر سر معافیت تسلیحاتی

آمریکا تلاش می‌کند معافیت تسلیحاتی ایران در برجام را که از 6‌ماه دیگر آغاز می‌شود، لغو کند

سیاست خارجی
دوئل بر سر معافیت تسلیحاتی

6ماه مانده به موعد لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل، تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های ایران بیشتر شده است. دیروز یک مقام دیپلماتیک ایران فشارهای آمریکا را از عجایب روزگار و طنزآمیز خواند.
طبق قطعنامه2231 شورای امنیت سازمان ملل قرار بود پس از 5سال از زمان اجرای برجام تحریم‌های تسلیحاتی سبک ایران لغو شود، همچنین 3سال بعد هم قرار است تحریم‌های موشکی ایران برچیده شود و ایران که پس از خروج آمریکا از برجام عملا از فواید توافق هسته‌ای بی‌نصیب مانده، امیدوار است 27مهرماه امسال با پایان تحریم‌های تسلیحاتی بتواند نیازهای کشور در حوزه‌های بالگرد، تانک، جنگنده و تسلیحات سبک را تامین و نیز به کشورهای دیگر صادر کند. ایران قبلا از روسیه سامانه اس300 خریداری کرده ‌و بعید نیست خرید سامانه اس400 و نیز جنگنده فوق‌پیشرفته سوخو از روسیه را در دستور کار قرار دهد.
مقامات وزارت خارجه روسیه هر بار که آمریکایی‌ها خواستار تمدید تحریم‌های ایران شده‌اند، واکنش نشان داده و درخواست آمریکا را رد کرده‌اند.
آمریکا برای تمدید تحریم‌های ایران در شورای امنیت هرچند بعید نیست بتواند همراهی انگلیس و فرانسه را جلب کند، اما با سدی به نام وتوی روسیه و چین مواجه است.
لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران همچنین مقدمه‌ای مبنی بر پایان فضاسازی‌ها علیه توان دفاعی و موشکی ایران قلمداد می‌شود و به همین دلیل مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا مرتب از جامعه جهانی می‌خواهد تحریم‌های ایران را تمدید کنند.
دیروز سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا آمریکایی‌ها با توجه به اینکه عضو برجام نیستند و از آن خارج شده‌اند می‌توانند خواستار تمدید تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران شوند، گفت: خیر. این هم از عجایب روزگار و طنز جالب روزگار است که دولت قانون‌شکنی که از برجام خارج شده و قطعنامه2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده، همچنان پیگیر موضوعات مربوط به آن است و به نقض آن ادامه می‌دهد و تلاش دارد که دیگران را نیز تحت فشار قرار دهد که این قطعنامه را نقض کنند.
موسوی ادامه داد: آنچه آمریکایی‌ها در این زمینه انجام می‌دهند، این است که می‌خواهند با بیان اینگونه اظهارنظرها اذهان عمومی دنیا را از تروریسم اقتصادی که علیه ملت ایران وضع کرده‌اند، منحرف کنند و از طرف دیگر برخی از اقدامات خود ازجمله جنگ‌افروزی در منطقه را با اینگونه اتهامات و بیان برخی از مسائلی که به آنها مربوط نیست، ادامه دهند.
وی با بیان اینکه دلیلی وجود ندارد که شورای امنیت قطعنامه خود را نقض کند و به این فشارها تن بدهد و درمورد مصوبه‌ای که از مشروعیت لازم برخوردار است، تجدید‌نظر کند، گفت: این اقدامات آمریکایی‌ها مورد پذیرش نیست و اظهارات آنها در این زمینه گزافه‌گویی است.
این دیپلمات ارشد ایرانی بدون نام‌بردن از برخی خریداران تسلیحات غربی‌ها در منطقه، تأکید کرد: اگر آنها به‌واقع نگران وضع تسلیحاتی در منطقه هستند، فروش دیوانه‌وار تسلیحات مرگبار به کشورهای دیگر ازجمله کشورهای منطقه ما را متوقف کنند.
پمپئو در ماه‌های اخیر بارها خواستار تمدید تحریم‌های ایران شده که آخرین آن 3روز قبل بود که در توییتر به بهانه مسابقه تسلیحاتی در منطقه خواستار تمدید تحریم‌های ایران شد.
مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران نزد سازمان ملل در پاسخ به پمپئو در توییتر نوشت: تلاشی دیگر از سوی آمریکا برای طفره‌رفتن از تروریسم اقتصادی مداوم آن علیه ملت ایران: آمریکا این‌بار از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد که قطعنامه2231 خود را نقض کرده و محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران را ادامه دهد. روانچی در ادامه خاطرنشان کرد: آمریکا در متقاعد‌کردن دیگران برای تخطی از قوانین بین‌المللی موفق نخواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید