• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 31 فروردین 1399
کد مطلب : 98617
+
-

فعالیت مشروط کارگاه‌های ساختمانی

ضوابط بهداشتی فعالیت کارگاه‌های ساختمانی ابلاغ شد

شهرسازی
فعالیت مشروط کارگاه‌های ساختمانی

کارگاه‌های ساختمانی تهران که برای پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شده بودند با رعایت اصول بهداشتی و برقراری تمهیداتی می‌توانند فعال شوند. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در جلسه مجازی با معاونان شهرسازی مناطق 22گانه، دستورالعمل ضوابط پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در کارگاه‌های ساختمانی شهر تهران را ابلاغ کرد.
به گزارش همشهری، عبدالرضا گلپایگانی در این جلسه که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: «با عنایت به تأکید شهرداری تهران بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، دستورالعمل جامع بهداشتی و سلامت کارگاه‌های ساختمانی تدوین شد که در این دستورالعمل سعی شده همه مسائل و موارد مهم بهداشتی برای افراد فعال در محیط‌های کارگاهی مدنظر قرار بگیرد تا محیط کارگاهی نیز از نظر بهداشتی تهدیدی را متوجه افراد شاغل در کارگاه‌ها و ساکنان محله‌ها نکند.»
معاون شهردار تهران درخصوص ابلاغیه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در کارگاه‌های ساختمانی شهر تهران، اظهارکرد: «با رعایت موارد ذیل درصدد هستیم تا از میزان ابتلای افراد و گسترش بیماری کاسته شود و در مکان کارگاهی محیطی بهداشتی برای افراد شاغل و سایر افرادی که به کارگاه‌های ساختمانی تردد می‌کنند، فراهم شود.»
 گلپایگانی افزود: «براین اساس دستورالعمل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در کارگاه‌های ساختمانی شهر تهران در موارد بهداشتی در قالب بنر آماده و به مناطق ارسال شده و مناطق نیز موظف شدند تا این موارد را به کارگاه‌های ساختمانی ابلاغ و بنر حاوی ضوابط بهداشتی را در کارگاه‌های ساختمانی نصب کنند. ضمن اینکه مهندسان ناظر در قالب مبحث 12مقررات ملی ساختمان، مسئول مستقیم نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل بهداشتی کارگاه‌های ساختمانی هستند. همچنین مالکان ساختمان موظفند تا موارد اعلامی را در کارگاه‌های ساختمانی نصب و به دقت به اجرا درآورند. به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران مهندسان ناظر در کارگاه‌های ساختمانی باید تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه با تهیه چک‌لیست موارد مطرح شده را بررسی، تأیید و نتیجه را به مناطق و اداره کل معماری و ساختمان ارائه کنند.»  گلپایگانی در پایان با اشاره به اینکه شهرداری تهران همواره در اجرای هوشمند فاصله‌گذاری اجتماعی پیشقدم بوده ابراز امیدواری کرد: «با رعایت مسائل و ضوابط بهداشتی و دقت مستمر در اجرای تمامی بندها مطابق با دستورالعمل، محیطی بهداشتی و ایمن برای شاغلان در کارگاه‌های ساختمانی فراهم شود.»

   موارد ابلاغی برای فعالیت کارگاه‌های ساختمانی
  شستن دست‌ها با آب و صابون و تأمین مواد شوینـده بهداشتی مناسب توسط مالک و مجــری
  تب‌سنجی از تمامی کارگران و مهندسان و پرهیز از دسـت دادن و حفظ فاصله اجتماعی با سایر افراد (عدم‌استفاده از تب‌سنج زیرزبانی)
  ساخت سرویس بهداشتی، حمام و گذاشتن سطل زباله درب‌دار در محل کارگاه ساختمـانی(اسکان فقط ویژه نگهبان و با تمهیدات خاص و فضای مناسب)
  ضدعفونی، گندزدایی و نظارت کافی سرپرست کارگاه بر بهداشت محیط (اتاق‌ها،  سرویس بهداشتی و تجهیزات موجود)
  تأمین و استفاده از ماسک بهداشتی، دستکش و ماسک‌طلقی برای همه پرسنل کارگاه (کارگران و مهندسان)
  عدم‌استفاده از تجهیزات و وسایل مشترک شامل (کلاه ایمنی، دستکش، لباس، کمربند ایمنی و...)
  عدم‌صرف غذا توسط کارگران و عوامل ساختمانی به‌صورت متمرکـز و تجمیعی
  خودداری از مصرف محصولات خام و نیم‌پز و همچنین کشیدن قلیان و دخانیات در محل کارگاه ساختمانی
  عدم‌حضور افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای سابقه بیماری و ضعف بدنی.
 همزمان با آغاز سال جدید با ابلاغ بخشنامه طرح استقبال از بهار، کارگاه‌های ساختمانی تعطیل و سپس با توجه به شرایط خاص، مجدداً با ابلاغ بخشنامه مدیریت بحران شهر تهران تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی تمدید شد. اما با توجه به شرایط ایجاد شده در کنترل بیماری و کاهش مبتلایان با ابلاغ بخشنامه تکمیلی درهفته گذشته، فعالیت کارگاه‌های ساختمانی از21فروردین‌ماه بلامانع اعلام شد و همه فعالیت‌های کارگاهی اعم ازساخت وساز و گودبرداری و... به روال عادی برگشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید