• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 31 فروردین 1399
کد مطلب : 98553
+
-

تخصیص 2میلیون تومان سهام به هر کدملی

55هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس فروخته می‌شود

دولت اعلام کرد در جریان عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی، در بورس، به هر کد ملی، 2میلیون تومان سهام در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص می‌یابد.
 به گزارش همشهری، طبق مصوبه قبلی دولت قرار است در 3هفته آینده 55هزار میلیارد تومان از سهام دولت در صنایع خودروسازی، بیمه، بانک، فولاد و پتروشیمی در بورس عرضه شود. گفته شده نخستین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی به ارزش 12هزار و 500میلیارد تومان، شامل سهام بانک‌ها و بیمه‌ها به‌زودی در بورس عرضه می‌شود.

مطابق مجوز صادرشده در هیأت دولت سهام شرکت‌های دولتی در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس واگذار می‌شود.
 سهام شرکت‌های دولتی در قالب 3صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ فروخته می‌شود و به گفته وزیر اقتصاد عرضه این صندوق‌ها از اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد. 
در جریان این واگذاری‌ها، به غیراز سهامدارانی که دارای کد سهامداری هستند، همه ایرانیان با ارائه کد ملی می‌توانند در خواست خرید ارائه کنند. از سوی دیگر در جریان این واگذاری‌ها، به‌جای اوراق سهام، یک واحد سرمایه‌گذاری یا اصطلاحا یونیت صندوق، به خریداران تعلق می‌گیرد که خود حاوی سهام چندین شرکت است. 
نخستین صندوقی که قرار است فروخته شود ترکیبی از سهام شرکت‌های بیمه و بانک‌هاست که با نام صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی معرفی شده و احتمالا ظرف 2هفته آینده در بورس عرضه خواهد شد.

مصوبه هیأت دولت
طبق مصوبه دولت، در نشست 27فروردین‌ماه، جزئیات تخصیص 2میلیون تومان سهام به هر متقاضی، براساس کد ملی، مورد تأیید قرار گرفته است. 
در این مصوبه سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ۲۰میلیون ریال تعیین شده که درصورت فزونی تقاضا بر عرضه از روش تسهیم به نسبت برای تخصیص یونیت صندوق‌ها استفاده خواهد شد. این بند از مصوبه هیأت دولت به‌معنای آن است که همانند عرضه‌های اولیه چنانچه تعداد متقاضیان خرید سهام بیش از مقدار سهام عرضه‌شده باشد سهام موجود بین سهامداران سهمیه‌بندی خواهد شد. با این حال به‌نظر می‌رسد با توجه به حجم سهام قابل عرضه، سهام به تعداد کافی برای اختصاص به هر نفر وجود داشته باشد. طبق مصوبه دولت، هر شخص حقیقی (هر کد ملی) فقط یک‌بار می‌تواند از تخفیف اعلام‌شده برای خرید یونیت‌ها استفاده کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید