• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 30 فروردین 1399
کد مطلب : 98452
+
-

درخواست شاهزده اصلاح‌طلب برای نجات از مرگ

بسمه‌ بنت سعود به‌دلیل شرایط وخیم جسمی در زندان، از پادشاه و ولیعهد عربستان درخواست کمک کرد

خاورمیانه
درخواست شاهزده اصلاح‌طلب برای نجات از مرگ


باز هم روایتی دیگر از دستگیری‌های شاهزادگان بلندپایه سعودی در عصر محمد بن‌سلمان؛ روایت‌هایی که فارغ از جزئیات‌شان، نشان‌دهنده تغییر مناسبات قدرت در پادشاهی عربستان هستند. این‌بار نوبت به شاهزاده بسمه بنت سعود رسیده است؛ شاهزاده تحول‌خواه سعودی که براساس گزارش رسانه‌های بین‌المللی دست‌کم از یک سال قبل توسط نهادهای امنیتی در عربستان دستگیر شده و خبری از او نبود تا اینکه سرانجام در ساعات پایانی روز پنجشنبه سکوت این شاهزاده مشهور سعودی با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر به پایان رسید. او در صفحه‌ توییتر خود که با نشان آبی، هویت آن تأیید شده است نوشت: من بسمه بنت سعود از شما عموی گرامی‌ام، ملک سلمان پادشاه عربستان و پسر عمویم، محمد بن‌سلمان، ولیعهد کشور درخواست کمک می‌کنم. من هم‌اکنون در زندان الحایر هستم درحالی‌که وضعیت سلامتم بسیار وخیم است به‌گونه‌ای که امکان دارد منجر به مرگم شود، با وجود این اما هیچ‌گونه پاسخی به درخواست‌های من برای رسیدگی پزشکی به وضعیتم داده نمی‌شود.
اگرچه توییت‌های بسمه بنت سعود که به 2زبان عربی و انگلیسی منتشر شده بود در مدت کمتر از یک ساعت از صفحه وی حذف شد اما بازتاب‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به‌دنبال داشت، آن هم در شرایطی که بسیاری از نهادهای حقوق بشری طی هفته‌های گذشته نسبت به وضعیت زندان‌های عربستان در سایه بحران کرونا ابراز نگرانی کرده‌اند.

شاهزاده بسمه کیست و چرا دستگیر شده؟ 
شاهزاده بسمه فرزند ملک سعود، پادشاه اسبق عربستان و نوه مؤسس این کشور است. با این حال شخصت او برخلاف بسیاری دیگر از شاهزادگان ارشد سعودی با پیشینه فعالیت در زمینه حقوق بشر، روزنامه‌نگاری، نویسندگی و البته هویت اصلاح‌طلبی و تحول‌خواهی شناخته می‌شود. این شاهزاده سعودی طی سال‌های گذشته مطالباتی ازجمله اعطای حق رانندگی به زنان، برابری زنان و مردان در قانون اساسی، حذف قوانین ضد‌انسانی علیه زنان در زمینه طلاق، اصلاح نظام آموزشی و کاهش اختیارات حقوقی محارم نسبت به زنان در جامعه عربستان سعودی را نمایندگی کرده است.
ملک‌سعود، پادشاه اسبق عربستان سعودی و پدر بسمه در سال1964 توسط برادرش فیصل از قدرت عزل و به خارج از این کشور تبعید شد. بر این اساس، خانواده وی، ازجمله شاهزاده بسمه زندگی خود را تا سنین جوانی در جوامع غربی گذرانده و در نظام‌های آموزشی این کشورها تحصیل کردند. به گزارش خبرگزاری آلمانی دویچه‌وله، بسمه ازجمله شاهزاگان سعودی بود که تلاش داشت برای نجات از موج دستگیری‌های ولیعهد فرار کرده و با خروج از عربستان خود را نجات دهد. به این ترتیب او در سال2019 با پرداخت 80هزار دلار به یک شرکت هواپیمایی سوئیسی سعی کرد خود و فرزندانش را به بهانه درمان از عربستان خارج کند اما ساعاتی پیش از پرواز، مأموران امنیتی با لباس‌های شخصی به ویلای وی در شهر جده هجوم برده و او را به مکانی نامعلوم منتقل کردند.
شاهزاده بسمه اگرچه همواره حامی اصلاحات در زمینه حقوق زنان سعودی بوده اما نسبت به سیاست‌های اجتماعی محمد بن‌سلمان موضعی انتقادی داشت. او در سال2017 در مصاحبه‌ای با شبکه بی‌بی‌سی انگلیس گفت: اصلاحات اجتماعی اگر جنبه نمایشی و تبلیغاتی داشته باشد در دراز مدت به ضرر جنبش حقوق زنان در عربستان خواهد بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید