• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 28 فروردین 1399
کد مطلب : 98369
+
-

در حاشیه سیاست

  رسوایی 
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، طی پیامی توییتری به تصمیم ترامپ برای قطع کمک‌های آمریکا به سازمان جهانی بهداشت واکنش نشان داد و نوشت: «جهان دارد آنچه ایران همیشه می‌دانست و تجربه کرده را می‌فهمد؛ زورگویی آمریکا، تهدید و خودبینی تنها یک اعتیاد نیست، باعث کشته شدن انسان‌ها می‌شود. مثل «فشار حداکثری» علیه ایران، اقدام خجالت‌آور در قطع کمک‌ها به سازمان جهانی بهداشت در بحبوحه یک پاندمی باعث رسوایی‌شان خواهد شد.»

  چرا آمریکا کرونا را ویروس ووهان می‌نامد
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که روز گذشته در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یافته بود، گفت: در این جلسه در مورد روابط بین‌الملل پس از کرونا صحبت شد. موضوعی است که امروز از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و متفکران و کشورهای مختلف در حال طراحی هستند که این وضعیت چه تأثیری بر نظام جهانی خواهد داشت.  به گزارش ایرنا، ظریف با اشاره به رویکرد آمریکا علیه چین درباره شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: یکی از دلایل حرکت بسیار تند آمریکا علیه چین، در حدی که اصرار دارد ویروس کرونا را ویروس ووهان بنامد آن است که در معادلات آینده بین‌المللی نقش خود و همپیمانانش را تقویت کرده و مانع از شکل‌گیری معادلات جدید بین‌المللی شود.

  کرونا یا سوریه؟
محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی و متخصص مطالعات آمریکا در گفت‌وگو با مهدی حسن، مجری شبکه الجزیره، در پاسخ به این شبهه که چرا ایران پولش را به‌جای سوریه، صرف کرونا نمی‌کند؟ گفت: آمریکا و متحدانش ده‌ها میلیارد دلار هزینه کردند تا سوریه را تخریب کنند و از تندروها حمایت کنند، شما بهتر از من از اسناد سال 2012آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا مطلع هستید، اگر ایران در سال 2013وارد سوریه نشده بود پرچم‌های سیاه داعش همزمان که ما مشغول صحبت هستیم همچنان در دمشق وجود داشتند اگر ایران در عراق نبود تا از بغداد دفاع کند این شهر تخریب می‌شد، آمریکا و کشورهای منطقه که شما به خوبی آنها را می‌شناسید به داعش اجازه دادند که برخیزند و بعد کشور ما ایران مجبور شد با آنها بجنگد. 
در ویدئویی که خبرگزاری فارس از این مباحثه منتشر کرده، مرندی در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که چرا ایران بیشتر پول‌هایش را در داخل کشور صرف نمی‌کند گفت: ایران پول خود را در داخل کشور صرف می‌کند اما اگر ایران از سقوط آن کشورهایی که ذکر کردم جلوگیری نکرده بود، اگر ایران به این حکومت‌ها و به مردم سوریه و عراق کمک نکرده بود تا آنها از خود در برابر افراطی‌ها دفاع کنند ما مجبور بودیم در خاک ایران با این افراطی‌ها بجنگیم و اکنون مجبور بودیم پول بیشتری را بپردازیم تا ایران را با ثبات کنیم، بنابراین اگر از ایران توقع دارید که پول بیشتری را برای مردم خودش هزینه کند، از دخالت در کشورهایی مانند عراق دست بردارید، از دخالت در لیبی، عراق، سوریه، افغانستان و یمن و تخریب این کشورها دست بردارید.

این خبر را به اشتراک بگذارید