• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
چهار شنبه 27 فروردین 1399
کد مطلب : 98282
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/5yR5Z
+
-

اثربخشی فاصله‌گذاری اجتماعی، در گرو کمک دولت

سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری آنلاین خود با خبرنگاران مباحث روز شهر و مدیریت شهری را تشریح کرد

شورا
اثربخشی فاصله‌گذاری اجتماعی، در گرو کمک دولت

مجید جباری- خبر‌نگار

نخستین نشست خبری سخنگوی شورای شهر تهران در سال جدید دیروز به‌صورت آنلاین برگزار شد. علی اعطا ابتدا درباره مباحث مهم شهر و مدیریت شهری سخنانی را مطرح کرد و در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.
در این نشست خبری آنلاین که به‌صورت ویدئو‌کنفرانس برگزار شد، علی اعطا از موضوعات مهم این روزهای پایتخت گفت و راهکارهای مقابله با ویروس کرونا را تشریح کرد. «سناریو‌های مختلف برای تحقق بودجه 3ماهه نخست سال »، «ورود ۵۰۰‌اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت تا اردیبهشت ماه»، «الزامات طرح فاصله‌گذاری در شهر و ناوگان حمل‌ونقل عمومی»، «ابتکار عمل شورا برای استفاده از ظرفیت دیپلماسی شهری برای برداشتن تحریم‌ها» «پیشنهاد شناور‌شدن ساعات کاری ادارات» و تکذیب برداشته‌شدن برخی محدودیت‌ها در شورا‌‌های شهرسازی و معماری مناطق از مهم‌ترین مباحثی بود که سخنگوی شورای شهر تهران در این نشست خبری به آنها پاسخ داد. پیاده‌سازی‌ ایده موفق نوبت دهی آنلاین در فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه وتره بار برای کاهش مراجعات حضوری، کاهش سرفاصله در برخی از گلوگاه‌های مکانی مترو و دیگر مباحث، از دیگر موارد مهمی بود که در این ویدئو کنفرانس مطرح شد.
اما موضوع مهم تری که علی اعطا در نشست خبری‌اش با خبرنگاران بر آن تأکید کرد، ضرورت توجه و کمک دولت به ناوگان حمل‌ونقل عمومی بود؛ با اینکه اعطا این بحث را در انتهای صحبت هایش عنوان کرد اما آنطور که پیداست این مسئله مهم‌ترین نیاز این روزهای شهر و خواسته اصلی مدیریت شهری از دولت است.موضوعی که درصورت بی‌توجهی به آن، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا را تا حد زیادی کم اثر می‌کند.

ظرفیت 400تا 500هزار نفری مترو برای اجرای فاصله‌گذاری
علی اعطا همچنین به تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی شهروندان در ناوگان حمل‌ونقل عمومی در فضای مجازی منتشر شد، اشاره و بیان کرد:« تا ظرفیت مشخصی می‌توان انتظار رعایت فاصله‌گذاری را داشت؛ این ظرفیت بین 400تا 500هزار نفر است. اگر تردد و استفاده از مترو و اتوبوس از این عدد بالاتر برود، دیگر نمی‌توانیم شاهد روزهای خلوت مترو و اتوبوس در تهران باشیم؛ فاصله‌گذاری اجتماعی زمانی محقق می‌شود که این عدد از 450یا 500هزار نفر بالاتر نرود.»
سخنگوی شورای شهر در ادامه صحبت هایش به آمار روز یکشنبه هفته جاری هم اشاره کرد. او در این‌باره گفت:« در این روز 338هزار نفر از مترو استفاده کردند که با توجه به پیش‌بینی‌های ما، با شرایط فعلی، 100هزار ظرفیت برای افزایش مسافر وجود دارد.با این حال، موضوع کمبود ناوگان بسیار جدی است و اگر می‌خواهیم سیاست فاصله اجتماعی جوابگو و اثر بخش باشد باید توجه داشته باشیم که در زمینه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، شهرداری نیاز به کمک جدی دولت دارد.»
اعطا با تأکید بر اینکه ناوگان فعلی شهری جوابگوی همه مسافران مترو و اتوبوس نیست افزود:  «هم‌اکنون صحبت از ورود ۵۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران تا اردیبهشت‌ماه مطرح‌است که به گمان ما چنین موضوعی کمی خوش‌بینانه است و امکان تحقق آن با این سرعت وجود ندارد. به همین‌خاطر پیشنهاد ما این است تا تحقق این وعده، تعدادی مینی بوس تولید داخل در برخی از مسیرها به‌کار گرفته شوند.»
 او با تأکید بر اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی در برخی از ایستگاه‌ها محقق نمی‌شود، گفت:« در پیک زمانی و گلوگاه‌های مکانی ممکن است با وجود اینکه به ظرفیت ۴۵۰‌هزار مسافر نرسیده باشیم، دچار ازدحام مسافر شویم که این گلوگاه‌های مکانی، ایستگاه‌های تقاطعی است. از این‌رو هفته‌های آینده سرفاصله 3.5دقیقه‌ای در برخی از گلوگاه‌های مکانی ازجمله خط 2 مترو به 3دقیقه کاهش خواهد یافت.»

3سناریو برای تحقق بودجه 99شهرداری
کسری بودجه شهرداری تهران به‌دنبال کاهش درآمدهای شهرداری به‌ویژه در 3‌ماه نخست سال دیگر موضوعی بود که در نشست خبری دیروز علی اعطا مطرح شد. سخنگوی شورای شهر تهران در این‌باره گفت:« بودجه مصوب شهرداری تهران برای سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و اعتبارات 3‌ماه نخست سال چیزی در حدود 7هزار و‌ ۵۰۰ میلیارد تومان است.بنابراین 3سناریو بودجه‌ای برای امسال پیش‌بینی کرده‌ایم. با توجه به شرایط کنونی در سه ماهه نخست امسال، در بدیینانه‌ترین حالت 2500میلیارد تومان، در حالت میانه 2900و در بهترین حالت 3700میلیارد تومان محقق می‌شود. البته این در شرایطی است که در بخش هزینه‌ای کف هزینه‌ها ۹۱۳ میلیارد تومان در‌ماه برای امور جاری حقوق و نگهداری نیاز داریم. اما در شرایط متوسط که سناریوی بینابین است، این عدد 1100و در حالت سوم 1300میلیارد تومان است.»
او با بیان اینکه شرایط در بخش هزینه‌ای بسیار نگران‌کننده است، اظهار کرد:«در نشست اخیر هیأت رئیسه مقرر شد کمیته ویژه متشکل از رئیس، نایب‌رئیس شورا و تعدادی از اعضای کمیسیون برنامه ‌بودجه جلسه ویژه‌ای با شهردار درباره بودجه داشته باشد که به‌زودی برگزار خواهد شد.ازاین رو، حرکت به سمت کاهش هزینه‌ها و شناسایی منابع جدید درآمدی چه درون و چه خارج از شهرداری راهکار برون رفت از بحران کسری بودجه خواهد بود.»

پیشنهاد شناور شدن ساعات کاری ادارات 
سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه نشست خبری آنلاین خود با خبرنگاران، پیشنهاد شناور شدن ساعات کاری ادارات را مطرح کرد و درباره‌اش گفت:« به‌طور مثال باید شروع ساعت کار از ۷ تا ۹ صبح و پایان کار ۱۴ تا ۱۶ باشد تا امکان رعایت فاصله‌گذاری در زمان‌های پیک وجود داشته باشد.»
نحوه کمک مالی به دستفروشان از دیگر مواردی بود که خبرنگاری درباره آن سؤال کرد. اعطا درپاسخ به این پرسش گفت:«شورای شهر از اصل موضوع که با همکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و شهرداری تهران به دستفروشان تا پیدا شدن راهکاری کمک شود، استقبال می‌کند.با این حال اعضای شورای شهر درباره چگونگی توزیع کمک‌ها و‌ شناسایی کسانی که متسحق دریافت این کمک بودند، هم شبهه دارند و هم گزارش‌هایی مبنی بر نارضایتی برخی افراد از این‌نوع شناسایی رسیده است. به همین دلیل بررسی مشخصات افراد معترض را در دستور کار قرار داده‌ایم.»

ابتکارعمل شورا برای برداشتن تحریم‌ها 
در ادامه این نشست خبری، علی اعطا در پاسخ به پرسش همشهری درباره مکاتبه شورای شهر تهران با روسای شوراهای شهر کشورهای مختلف و استفاده از ظرفیت دیپلماسی شهری در جهت برداشتن تحریم‌ها در شرایط بحرانی این روزها، گفت:« اعضای شورای شهر فهرستی از تعدادی از کلانشهرهای دیگر کشورها را با هماهنگی وزارت امور خارجه تهیه کرد وبر این اساس، نامه‌ای تنظیم و به وزارت خارجه ارسال شد تا این نامه از طریق سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مخاطب نامه دنبال شود. البته هنوز متن این نامه به‌صورت عمومی منتشر نشده است، اما در این نامه تأکید شده بود که یک کشور ۸۰ میلیونی به‌دلیل تحریم‌های یکسویه از بخشی از همکاری‌های بین‌المللی آن هم در شرایط حساس کنونی محروم مانده است.از این‌رو   از ظرفیت دیپلماسی شهری استفاده کردیم تا شاید شوراهای شهر  بتوانند در این‌باره موضع خود را اعلام کنند.»

برداشتن برخی محدودیت‌ها در شورای‌ معماری مناطق
عضو هیأت رئیسه شورای شهر در پاسخ به پرسش دیگر همشهری مبنی بر برداشته شدن برخی محدودیت‌ها در شورای‌های معماری مناطق گفت: « این موضوع صحت ندارد؛ اما در متن مصوبه شوراهای معماری مناطق پیش‌بینی شده بود شهرداری لایحه حدود و اختیارات کمیسیون‌های داخلی را ظرف مدت مشخصی به شورا ارسال کند. هنوز لایحه ارسال نشده اما از معاونت شهرسازی به معاونت برنامه‌ریزی ارجاع داده شده تا به شورا ارسال شود و عمدتا مربوط به تخلفات کمیسیون ماده ۱۰۰ است.»

وزارت خارجه، نامه شورای شهر تهران را برای برداشتن تحریم علیه ایران به رؤسای شوراهای چند شهر مطرح جهان تحویل می‌دهد

اعلام فوت‌شدگان کرونا به تفکیک استان‌ها
در ادامه نشست، خبرنگاری درباره آمار فوت‌شدگان کرونا سؤال کرد که اعطا درپاسخ گفت:« در بحث آمار فوت‌شدگان ناشی از کرونا مرجع اعلام آمار، ستاد ملی کروناست، نه شورای شهر و شهرداری. البته طی روزهای گذشته برخی از همکاران نکاتی را مطرح کردند که مورد توجه قرار گرفت.با وجود این مطالبه شورا این است که این آمار به تفکیک استان‌ها اعلام شود. زیرا با توجه به اینکه وضعیت شهر و حتی استان تهران با سایر استان‌ها متفاوت است ضرورت دارد آمار فوت‌شدگان به تفکیک استان اعلام شود تا سیاستگذاران دستگاه‌های اجرایی بتوانند بر مبنای آن تصمیم‌گیری کنند.» سخنگوی شورای شهر تهران در پایان سخنانش به ایده جدید برای جلوگیری از تجمع شهروندان در فروشگاه‌های زیرنظر شهرداری تهران اشاره کرد و افزود:« میادین میوه و تره بارو همچنین فروشگاه‌های شهروند به‌عنوان یکی از مراکز تجمع شهروندان، به سمت فروش آنلاین حرکت کرده‌اند اما می‌توان در این بخش از ایده نوبت دهی آنلاین به‌منظور کاهش تجمعات استفاده کرد؛ ایده‌ای که در برخی از شهرهای بزرگ جهان هم پیاده شده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.با این ایده می‌توانیم ساعت پیک حضور شهروندان را برای خرید مایحتاج‌شان مدیریت کنیم و این موضوع قطعا می‌تواند بر سلامت شهروندان اثرات خوبی داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید