• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 26 فروردین 1399
کد مطلب : 98145
+
-

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو:

نمی‌توانیم مانع ورود مسافران به واگن‌ها شویم

تعدادی از مدیران شهری دیروز در یک ‌ویدئوکنفرانس خبری مشکلات رفت‌وآمد را تشریح کرده و بر الزام به رعایت فاصله اجتماعی تأکید کردند

درشهر
نمی‌توانیم مانع ورود مسافران به واگن‌ها شویم

محمد سرابی _ خبر‌نگار

با وجود همه انتقادهایی که به تجمع در مترو شده است، نمی‌توان مسافران مترو را بیرون ایستگاه نگه داشت و نمی‌شود جلوی ورود دستفروش‌ها را گرفت؛ تنها می‌توان امیدوار بود شهروندان فاصله اجتماعی را رعایت کنند و دستکش و ماسک همراه داشته باشند. این مطلب را دیروز فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در یک‌ ویدئوکنفرانس خبری اعلام کرد.

به گزارش همشهری، واگن مترو یک فضای کاملا بسته است و هوای درون واگن‌ها هم از دستگاه تهویه عبور می‌کند و بعد دوباره به درون آن برمی‌گردد. اصولا واگن‌های مترو در جهان به همین شکل ساخته شده است زیرا تمام شبکه حمل‌ونقل برای شرایط عادی طراحی می‌شود نه زمانی که یک ویروس خطرناک همه را تهدید کند. این روزها شروع به‌کار بعضی از اصناف که از روز شنبه در تهران هم اجرا می‌شود باعث افزایش رفت‌وآمد در شهر شده است. با این حال نوبخت گفت که تمام توان مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی به‌کار گرفته شده است اما این همه رفت‌وآمد، خطر انتشار بیماری را در تهران بیشتر می‌کند.
مدیران سازمان‌های تاکسیرانی، اتوبوسرانی و مترو به همراه مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در ویدئوکنفرانسی که در فضای مجازی از سوی مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران برگزار شد به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

جداسازی واگن‌‌ها ادامه دارد
ایستگاه‌های تقاطعی مترو در زمانی که مسافران یک قطار وارد قطار دیگر می‌شوند شلوغ هستند و جمعیت فشرده را جابه‌جا می‌کنند. با وجود کاهش رفت‌وآمد، این ایستگاه‌ها در بعضی ساعات همچنان شلوغ هستند و فاصله اجتماعی در آنها رعایت نمی‌شود. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو با بیان اینکه نمی‌توان مانع ورود مسافران به مترو شد، اظهار کرد: اخیرا مطرح شده است که مترو یکی از محل‌های شیوع کروناست. بر همین اساس ما به‌صورت مداوم قطارها را ضدعفونی کرده و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را نیز در آن اجرایی کردیم اما تعداد زیادی از مردم همچنان مترو را به‌عنوان وسیله اول حمل‌ونقل خود انتخاب می‌کنند. انتظارات از مترو زیاد است و درست هم همین است که ما می‌بایست به این افراد خدمات ارائه کنیم. اکنون تقریبا تمام قطارها نشانه‌گذاری شده‌اند اما در روز‌های اول به‌دلیل «تعطیلی چاپخانه‌ها» ما با مشکل چاپ برچسب‌ها روبه‌رو بودیم.
«فرنوش نوبخت» درباره برداشت موانع بین واگن‌‌های عمومی و واگن مخصوص بانوان گفت: جداسازی واگن‌‌ها همچنان ادامه دارد. موضوع این است که کارکنان ما در ابتدا و انتهای خط باید همه قطارها را ضدعفونی کنند و جداکننده‌های قسمت زنانه حرکت آنها را مشکل می‌کرد به همین دلیل موانع را برداشته‌ایم اما به جای آن دو میله افقی نصب شده است و هنوز هم مردها نباید وارد قسمت بانوان شوند.
او در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه تهویه واگن‌ها باعث شیوع کرونا می‌شود، گفت: سامانه تهویه قطارهای مترو برای حالت عادی است که بر این اساس بخشی از هوای داخل واگن‌ها بعد از چرخش و عبور از فیلتر باز هم در سطح واگن پخش می‌شود اما این یک بحث فنی است چرا که ما امکان عوض کردن سیستم تهویه 160قطار را نداریم. این سامانه تهویه در همه کشورها و در همه قطارهای مترو به همین شکل ساخته می‌شود و شهرداری و شورای شهر هم از آن اطلاع دارند. با این حال اگر کارشناسان وزارت بهداشت درباره نقش سامانه تهویه مترو تحقیقی انجام دهند و طرحی بیان کنند، ما تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا خواهیم بود.
نوبخت با اشاره به اینکه امروز مترو با همان ظرفیتی که در بهمن‌ماه داشت مشغول کار است، اظهار کرد: الان در دوربین‌ها می‌بینم که وقتی قطار می‌رسد، مردم پشت پله‌برقی تجمع می‌کنند اما مترو یک شبکه پویاست و نمی‌توان جمعیت را در قسمتی از آن نگه داشت. نظر ما این است که باید ساعات کار ادارات و سازمان‌ها به شکلی تغییر کند تا باکاهش مسافران در ساعات پیک، فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو رعایت شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا دستفروشان مترو نیز مشمول دریافت کارت هدیه یک میلیونی بنیاد مستضعفان شدند یا نه، گفت: ما آمار دقیقی از دستفروشان مترو نداریم چرا که این افراد در قالب شهروند معمولی وارد مترو می‌شوند و اصولا در شرکت مترو شبکه‌ای برای خدمات دستفروشی نداریم اما اگر می‌بینید که دستفروشان با وجود کرونا در شبکه مترو حضور دارند به این دلیل است که مردم از آنها استقبال می‌کنند. از مسافران مترو می‌خواهم که در این شرایط برای حفظ سلامتی خودشان هم که شده از دستفروشان خرید نکنند.

پارتیشن‌بندی در تاکسی‌ها
سوار‌کردن دو مسافر در صندلی عقب هم درآمد تاکسیرانان را کاهش می‌دهد و هم باعث کاهش ظرفیت خطوط می‌شود اما این کار برای جلوگیری از انتشار بیماری لازم است. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با تأکید بر این نکته که ابتلای بیشتر رانندگان مبتلا به ویروس کرونا در نیمه دوم اسفند‌ماه اتفاق افتاده است، گفت: این نشان می‌دهد که مواجهه با ویروس در نیمه اول اسفند بیشتر بوده است و بعد از آن کمتر شده است.
«علیرضا قنادان» اظهار کرد: سازمان تاکسیرانی با همکاری فروشگاه زنجیره‌ای کار ارسال بسته کالاهای مصرفی برای رانندگان مبتلا به کرونا را آغاز کرده است و ۱۰ هزار ماسک به همراه دستکش و ۲ هزار لیتر مواد ضد‌عفونی‌کننده از مرکز پشتیبانی شهرداری تهران به‌دست سازمان تاکسیرانی رسید که کار توزیع آن بین رانندگان آغاز شده است. باید به این نکته اشاره کنم که تمام کمک‌ها از سوی شهرداری تهران است و هنوز کمک‌های دولت به‌دست آنها نرسیده است. ما اوایل فروردین فهرست اسامی رانندگان تاکسی را به وزارت کشور فرستادیم اما هنوز کمکی دریافت نکردیم.
او با بیان اینکه پیش از ابلاغ طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برخی رانندگان خودجوش آن را اجرا کردند، بیان کرد: این کار بعد از عید به‌صورت «الزام» در آمد و در ادامه کار فاصله‌گذاری اجتماعی کار پارتیشن‌بندی صندلی راننده در 500خودرو انجام شده و ممنوعیت سوار شدن ۳ مسافر در صندلی عقب آغاز شده است اما اگر بخواهیم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را ادامه دهیم باید مابه‌التفاوت کرایه یک مسافر یا از سوی دولت پرداخت شود و یا این کرایه بین ۳ مسافر دیگر تقسیم شود. اگر بنا باشد این هزینه از درآمد تاکسیران‌ها کم شود، در هفته آینده که رفت‌وآمد بیشتر است، حفظ شرایط «دو مسافر در صندلی عقب» دشوار خواهد بود.

    ضدعفونی شهر بدون لطمه به فضای سبز

مهدی داوری،  مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران
همزمان با آغاز اعلام رسمی شیوع بیماری حدود ۱۵۰ دستگاه انفرادی در نقاط مختلف شهر حضور پیدا کردند و مناطقی مانند پایانه‌های اتوبوسرانی، تاکسیرانی و ایستگاه‌های اتوبوس، پاساژهای تهران و بازار تهران را ضدعفونی کردند. با این حال استفاده از خودروهای عادی سازمان برای ضدعفونی کردن معابر خطرناک است زیرا ممکن است همزمان که ضدعفونی در حال انجام است، حریقی رخ دهد و آنگاه ما با کمبود ناوگان روبه‌رو شویم. به همین دلیل 7دستگاه خودرو مخصوص ضدعفونی معابر تجهیز شدند که می‌توانند روزانه ده‌ها کیلومتر معبر را ضدعفونی کنند. برای این کار از «آب ژاول 5صدم درصد» استفاده می‌کنیم تا اثر سوئی بر محیط‌زیست و مخصوصا درختان نداشته باشد در بعضی موارد از آب اکسیژنه رقیق استفاده شده است. در برخی از کشور‌های دیگر مانند چین، ایتالیا و اسپانیا هم ضدعفونی سطح معابر انجام می‌شود و در ستاد ملی کرونا نیز این روش رد نشده است بنابراین آتش‌نشانی به این کار با هماهنگی وزارت بهداشت ادامه می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید