• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
دو شنبه 25 فروردین 1399
کد مطلب : 98029
+
-

رئیس جمهور مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را شرح داد

لغو اجتماعات در ماه مبارک رمضان

از امروز همه ممنوعیت‌ها در تردد بین شهرستان‌ها در استان‌ها برداشته می‌‌‌شود

لغو اجتماعات در ماه مبارک رمضان

رئیس جمهور در آستانه ماه مبارک رمضان گفته است:  اگر شرایط ما در کشور به همین صورت باشد که امروز مشاهده می‌کنیم، قاعدتا اجتماع حضوری نخواهیم داشت و باید این زحمت را صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی مجازی به عهده بگیرند و مردم از ‌صداوسیما و شبکه‌های مجازی استفاده بکنند.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری،  حسن روحانی در جلسه ‌ستاد ملی مبارزه با کرونا که به‌صورت همزمان و از طریق ویدئو‌کنفرانس استانداران سراسر کشور نیز در آن حضور داشتند، با قدردانی از همه کسانی که برای سلامت و رفاه مردم ایران می‌کوشند، تصریح کرد: وضع ما در مقابله با بیماری کرونا، در حالی که با ویروس بدتر از کرونا یعنی تحریم‌ها هم مواجهیم، در مقایسه با برخی کشورها بهتر است و این یک واقعیت است و جای افتخار برای مردم ماست. وی در این جلسه تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا را برای فاصله‌گذاری هوشمند شرح داد. این تصمیمات براساس روایت رئیس‌جمهور به این شرح است:

 کسب‌و‌کارها: 
  یکی از برنامه‌های فاصله‌گذاری هوشمند، شروع کسب‌و‌کارهای کم‌ریسک برای استان‌ها به جز تهران است که این کار از دیروز شروع شده ‌و در این راستا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اصناف هماهنگ کردند که هر صنفی می‌خواهد شروع به کار کرده و کسب‌و‌کاری فعال شود، وارد آن سامانه شود و در آن سامانه ثبت‌نام و کد مربوط را دریافت کند و همیشه وزارت بهداشت از طریق این سامانه با آنها مرتبط باشد.
  از شنبه سی‌ام فروردین کسب‌و‌کارهای کم‌ریسک با همان پروتکل‌های بهداشتی و با همان اتصال به سامانه و دریافت کد شروع می‌شود؛ برای کسب‌و‌کارهای پرریسک هم مطالعه و فکر شده و در اطلاع‌ ثانوی به مردم خبر داده می‌شود تا آن بررسی‌ها را به پایان برسانیم.

حمل‌و‌نقل عمومی: 
  در این باره جلساتی در وزارت کشور در کمیته امنیتی-  اجتماعی برگزار شده و آنجا در نهایت با وزارت بهداشت و درمان، توافق شده که هر وسیله نقلیه عمومی اعم از اتوبوس و مترو که می‌خواهد فعالیت کند، باید در آغاز کار و پایان کار ضدعفونی شود.
  رانندگان محترم باید از ماسک و دستکش استفاده کنند و باید به تعداد صندلی و نه بیش از صندلی، مسافر سوار کنند.
  برای تهران و شهرهای بزرگ، مقداری وسایل نقلیه کم داریم. به همین علت، توصیه ما فعلا این است که مردم از وسایل شخصی، تاکسی و اسنپ استفاده کنند که اینها بهتر از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی است.
  در مرحله اول باید وزارت راه، اتوبوس‌های بین‌شهری را برای رفع مشکل کمبود وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در تهران و کلانشهرها آماده کرده و در اختیار بگذارد و در مرحله دوم اتوبوس‌هایی که مورد نیاز است، خریداری شود. اگر بتوانند، اتوبوس داخلی و یا خارجی را تا پایان اردیبهشت به خدمت بگیرند، یعنی تحویل داده شود، آن وقت ما هم حاضریم در این زمینه کمک کنیم مخصوصا در قسط اولی که باید پرداخت کنند تا اتوبوس آماده شود، به عنوان دولت کمک می‌کنیم و بقیه اقساط را هم خود شهرداری‌ها پرداخت می‌کنند. وزارت کشور بنا شد اینها را بررسی کند و در بررسی‌ها به ما بگوید تا بتوانیم اقدامات دیگر را انجام دهیم.

برنامه‌ها و اجتماعات در ماه رمضان:
  مردم در ماه رمضان، مراسم‌های گوناگون در حسینیه، مسجد و یا هر جایی به صورت جمعی دارند و مراسم تبلیغی و عبادی و قرآن‌خوانی و دعا برگزار می‌کنند. تصمیم‌گیری نهایی در این مورد را برای جلسه آینده گذاشتیم، ولی اگر شرایط ما در کشور به همین صورت باشد که امروز مشاهده می‌کنیم، قاعدتا اجتماع حضوری نخواهیم داشت و باید این زحمت را صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی مجازی به عهده بگیرند و مردم از ‌صداوسیما و شبکه‌های مجازی استفاده بکنند.
  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اصولی دارد که آن اصول برایش مهم است و بر مبنای آن اصول است که می‌گوید این کسب‌و‌کار راه بیفتد و یا راه نیفتد و این اجتماعات نباشد .

تقدیر روحانی از جهادگران و نیکوکاران

حسن روحانی، رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود با تقدیر از نیکوکاران و کسانی که داوطلبانه به مبارزه با کرونا می‌پردازند، گفت: در جلسه آقای اعرافی(مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور) گزارشی از حوزه علمیه قم و از طلاب و فضلا دادند که 6 هزار نفر از طلاب و اساتید مشغول کمک و فعالیت در مسیر مقابله با کرونا و خدمات به مردم هستند و نیکوکاران ما در همه‌جا فعال هستند و این کارشان بسیار ارزشمند است. روحانی گفت: گزارشی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مسئله مراکز نگهداری سالمندان و معلولان دیروز برای من فرستاد که گزارش خیلی جالبی بود و معلوم است در همه‌جا الحمدلله قدم‌های بسیار خوبی برداشتیم. یک عده مددکار دولتی هستند و یک عده مددکار از بیرون می‌آیند و به هر حال به پیرمردها، سالمندان و معلولان کمک می‌کنند. 

لغو منع رفت و آمد

روحانی در بخشی از سخنان خود درباره منع رفت و آمد‌ها هم گفت: در رفت‌و‌آمد بین شهرستان‌ها و استان‌ها، اگر در استانی، استاندار محترم یا شورای تامین یا هر‌کس دیگری تصمیم گرفته و در روزهای اخیر تردد برخی از شهرستان‌ها را ممنوع کرده، از امروز همه ممنوعیت‌ها در تردد بین شهرستان‌ها در استان‌ها برداشته می‌شود. هیچ استانداری، هیچ استانی حق ندارد در استان خود برای تردد بین شهرها مانع ایجاد کند و پلیس محترم هم به این مصوبه توجه خواهد داشت؛ نیروهای عزیز بسیج به این مصوبه توجه دارند که از امروز تردد بین شهرستان‌ها در استان‌ها به طور کامل آزاد است؛ بین استان‌ها هم که فعلا ممنوع است و می‌گوییم بین این استان و آن استان تردد نباشد؛ این ترددها هم از روز اول اردیبهشت آزاد می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید