• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 فروردین 1399
کد مطلب : 97974
+
-

اجرای مجدد یک مدیر آشنا

قادر آشنا می‌تواند سالی بدون بدهی را برای مرکز هنرهای نمایشی رقم بزند؟

اجرای مجدد یک مدیر آشنا

فهیمه پناه آذر_روزنامه نگار

۹۸ برای تئاتری‌ها سال سختی بود؛ سال بی‌پولی. هر چند این سال پایان خوشی هم نداشت، سالن‌های تئاتر به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و در این وضعیت بی‌پولی و کسادی، مشکلات تئاتری‌ها به اوج خودش رسید. شهرام کرمی بعد از ۲ سال با یک استعفا به‌کار خود پایان داد. تئاتر را با همه مشکلاتش تنها گذاشت. تئاتر کشور با بدهی ۸ میلیارد تومانی خود و تعطیلی سالن‌های نمایش از سال۹۸ به ۹۹ رسید. با رفتن شهرام کرمی، قادر آشنا با فاصله چند روزی از سوی وزارتخانه حکم گرفت. آشنا پیش از این نیز مسئولیت مدیریت مرکز هنرهای نمایشی را در دولت دهم عهده‌دار بود. مرکزی که در همه سال‌ها با بحران نبود بودجه مواجه بود. آشنا از مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی وزارت ارشاد خداحافظی کرد و بار دیگر به مرکز هنرهای نمایشی آمد و این چرخه نقل و انتقال مدیران تکرار شد.حکم تازه آشنا در حالی صادر شدکه وی به‌تازگی با قرار گرفتن در سمت قائم‌مقامی نمایشگاه کتاب تهران سکان اصلی مدیریت این رویداد را بر‌عهده داشت و تصمیمات مهم این رویداد اعم از ساماندهی بخش درآمدزایی و تبلیغات و نیز انتخاب بانک عامل جدید و برنامه‌ریزی بلندمدت برای استفاده از ظرفیت بانک تازه را ساماندهی کرده بود. هر چند با وضعیت مرکز و حجم مشکلات و بدهی‌ها دور از انتظار نبود که فردی خارج از ارشاد بخواهد مسئولیت آن را برعهده بگیرد. با پایان تعطیلات نوروزی، جلسه معارفه آشنا برگزار شد و او در نخستین مصاحبه‌خود عنوان کرد: «تلاش بر این است که بخش عمده مطالبات هنرمندان تئاتر در سال ۹۸ در ایام باقیمانده فروردین و نهایتاً تا پایان اردیبهشت‌ماه سال‌جاری پرداخت شود.» 
وی همچنین از قول وزیر و معاون هنری از پرداخت مطالبات هنرمندان خبر داد و درباره تعطیلی سالن‌های نمایشی گفت: «دولت روی شغل‌هایی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند متمرکز شده و بودجه‌ای را برای آن درنظر گرفته است. به تبع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت هنری و اداره کل هنرهای نمایشی هم برنامه‌ریزی لازم در دست انجام است تا بخشی از این بودجه برای بخش‌های مختلف هنری، ازجمله در تئاتر برای حمایت از گروه‌ها و تماشاخانه تئاتری متضرر شده، اختصاص پیدا کند.»
حال باید دید این وعده آشنا درخصوص پرداخت مطالبات و بدهی‌ها سرانجامی خواهد داشت و آشنا می‌تواند بودجه‌ای جز بودجه مصوب ۹۹ را تامین و بدهی‌ها را بپردازد یا همچون مدیران گذشته از بودجه سال جدید برای پرداخت بدهی‌های گذشته استفاده کرده و مرکز را همچنان بدهکار باقی می‌گذارد. ارثی که از سال‌های گذشته از دوش یک مدیر به مدیر دیگر منتقل شده است. البته در برخی از دوره‌ها این بدهی‌ها کاملا پرداخت یا به حداقل رسیده بود. قادر آشنا از مدیران وزارتخانه است، اما از سوی برخی بازگشت این مدیران به سمت‌های پیشین خود انتقاداتی را به همراه داشته و دارد. 
اما بیش از هر نقدی باید به این موضوع نیز اذعان داشت که تئاتر مدیری می‌خواهد که بتواند راه دفاع از تئاتر را در میان نمایندگان مجلس داشته باشد و بتواند سایر ارگان‌ها و نهادها را که بیشترین مداخله در تئاتر را دارند راضی نگه دارد. حال آشنا شاید این توانایی را داشته باشد؛ توانایی که شاید شهرام کرمی نداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید