• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 24 فروردین 1399
کد مطلب : 97917
+
-

احتمال شیوع دوباره کووید 19 در مازندران

احتمال شیوع دوباره کووید 19 در مازندران


اشکان جهان‌آرای ـ ساری- خبرنگار 

کرونا در مازندران چند روز است که کمتر منتقل می‌شود. اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در سراسر کشور شرایطی ایجاد کرده که آمد و شدها در شهرها کاهش یافته و خیابان‌ها خلوت شده‌اند. هرچند در برخی ساعت‌ها تعداد ترددها افزایش می‌یابد، اما درمجموع نسبت به روزهای پیش از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، شرایط شهرهای مازندران بهتر است؛ هرچند این موضوع درحال‌حاضر فقط با مشاهده‌های عینی تحلیل می‌شود، زیرا ارائه آمار فوتی‌ها ازسوی دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران متوقف شده و وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی هم حدود 3هفته است آمارها را به تفکیک استان‌ها اعلام نمی‌کند.
وجود دو دانشگاه علوم پزشکی در مازندران نیز سبب شده است شبهه در آمارهای اعلام شده این استان بیشتر باشد. حدود 2هفته است که دانشگاه علوم پزشکی مازندران آمارهایی را به‌صورت روزانه اعلام می‌کند و دراین آمارها تأکید می‌کند که ارقام اعلام شده مربوط به مراکز درمانی مازندران به جز بابل هستند.
دانشگاه علوم پزشکی بابل هم پس از حدود یک هفته سکوت آماری، از هفته گذشته آمارهایی را اعلام می‌کند. بنا برآخرین آمار اعلام شده ازسوی این دانشگاه، تاکنون بیش از ۱۵هزاربیمار مشکوک به ویروس کرونا به مراکز درمانی بابل مراجعه کردند و ازسوی کارکنان درمانی مورد رسیدگی قرار گرفتند که 1700نفر از آن‌ها طی دوره شیوع کرونا در بیمارستان‌های این شهرستان بستری شدند. دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران هم عصر دوشنبه 18 فروردین اعلام کرد که در مراکز درمانی استان (به‌جز بابل) 727نفر بیمار مشکوک به کرونا بستری هستند.
اعلام نشدن آمارهای دانشگاه علوم‌پزشکی بابل در برخی روزها این شائبه را ایجاد کرده است که شرایط این شهرستان کماکان در وضعیت حاد قرار دارد. سوم فروردین رئیس نظام پزشکی شهرستان بابل در نامه‌ای به فرماندار این شهرستان درخواست کرده بود که با توجه به تعداد بالای بیماران و همچنین جان باختن چند نفر از اعضای کادر درمانی دراین شهرستان، هرچه زودتر شرایط فوق‌العاده برای این شهرستان درنظر گرفته شود.
تعداد پزشکان و اعضای کادر درمانی زیرمجموعه دانشگاه علوم‌پزشکی بابل که براثر ابتلا به کرونا جان باختند به 10نفر رسیده که نشان می‌دهد میزان آلودگی در مراکز درمانی این شهرستان بسیار بالاست. تعداد پرستاران و پزشکانی که در مازندران به جز بابل به کرونا مبتلا شده‌اند نیز بنا بر مشاهده‌ها، بالاست. از مشاهده‌ها و برخی آمارها این طور می‌توان برداشت کرد که فعلا شرایط شیوع کرونا در مازندران به ثباتی نسبی و حتی روندی تقریبا کاهشی رسیده و اگر این ثبات نسبی تا چند روز دیگر ادامه داشته باشد، ممکن است مازندران در سراشیبی نمودار ابتلا قرار گیرد؛ موضوعی که در یک هفته اخیر ازسوی مسئولان مازندران نیز برآن تأکید شده است. با این‌حال 17 نقاهتگاه در شهرهای مختلف مازندران با ظرفیت 1661تخت برپا شده است تا درصورت افزایش تعداد بیماران در مراکز درمانی، بهبودیافتگان دوران قرنطینه را دراین نقاهتگاه‌ها سپری کنند. اما روی دیگر کرونا در مازندران گمانه‌ها و احتمال‌هایی است که به‌واسطه ازسر گرفتن فعالیت برخی صنوف در شهرهای مختلف و افزایش رفت‌وآمدها در شهرها مطرح می‌شود. از روزهای میانی هفته گذشته بر تعداد رفت‌وآمدهای درون‌شهری مازندران افزوده شد و برخی صنوف هم کارشان را آرام و بی‌سروصدا آغاز کردند. کشاورزان هم در روستاها فعالیت‌شان بیشتر شده و وارد زمین‌های کشاورزی شده‌اند. این شرایط از نگاه مسئولان و پزشکان نگران کننده‌است و می‌تواند مازندران را در روزهای آینده بار دیگر با مشکلات ناشی از شیوع کرونا مواجه کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید