• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 23 اسفند 1396
کد مطلب : 9775
+
-

سمندر لرستانی روی تمبر سازمان ملل

خبر‌
سمندر لرستانی روی تمبر سازمان ملل

مدیر اجرایی کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض (سایتیس) گفت: دفتر امور پستی سازمان ملل به مناسبت روز جهانی حیات وحش تمبر یادبود سمندر لرستانی را منتشر کرد.


 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، رضا فرجی افزود: در 20دسامبر سال 2013در شصت و هشتمین نشست عمومی سازمان ملل و بنا بر پیشنهاد کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض انقراض گیاهی و جانوری حیات وحش(سایتیس)، روز 3مارس به‌عنوان روز جهانی حیات وحش اعلام شد.


او تصریح کرد: سمندر لرستانی گونه اندمیک (بوم زاد) ایران است که فقط در استان‌های لرستان و خوزستان پراکنش دارد و در سال 2010در پانزدهمین نشست متعاهدین کنوانسیون سایتیس در کشور قطر، با پیشنهاد کشورمان در ضمیمه شماره یک این کنوانسیون قرار گرفت تا ضوابط این کنوانسیون و حمایت‌های دولت‌های عضو، زمینه حمایت هرچه بیشتر بین‌المللی از این گونه و ممانعت از تجارت غیرقانونی آن را فراهم کند.


طبق مصوبه شورای‌عالی محیط‌زیست به‌علت در خطر انقراض بودن نسل  سمندر لرستانی، خرید و فروش و حمل آن ممنوع بوده و فرد خاطی جریمه و بازداشت می‌شود. متاسفانه طی سال‌های اخیر، سمندر لرستانی به سفره هفت‌سین برخی شهروندان اضافه شده و هرسال در آستانه سال نو بازار خرید و فروش این گونه نادر حیات وحش داغ می شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید