• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 20 فروردین 1399
کد مطلب : 97736
+
-

کرونا، مکرون را فعال کرد

رئیس‌جمهور فرانسه به حسن روحانی همتای ایرانی زنگ زد تا یک‌بار دیگر گمانه‌ها درباره شروع دور جدیدی از تحرکات او در رابطه با ایران شکل بگیرد. بهانه تماس اخیر مکرون، کرونا و اینستکس بود. امانوئل مکرون در سال گذشته ایده‌ای را برای کاهش تنش که بین ایران و آمریکا در سر داشت و در پی آن بود که با یک توافق شکلی بین ایران و آمریکا زمینه‌ساز نجات برجامی شود که پس از خروج آمریکا از آن به اغما رفته بود با این حال به‌خاطر زیاده‌خواهی‌های رئیس‌جمهور آمریکا این تلاش‌ها به ثمر ننشست.مکرون برای جا انداختن و پخت‌وپز ایده خود در سال 98بیش از 10بار با روحانی تلفنی صحبت کرد. این علاوه بر مواردی بود که بین او و همتای ایرانی پیام مکتوب رد و بدل شد. محتوای این تماس‌ها و پیام‌ها این بود که ایران بپذیرد در ازای باز شدن یک کانال مالی با رقم 15میلیارد یورو به تعهدات خود در برجام برگردد. ترامپ ابتدا با این پیشنهاد موافقت کرد اما وقتی شنید حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران قصد سفر به نیویورک را دارد عملیاتی‌شدن طرح مکرون را به دیدار با روحانی مشروط کرد.
ایده باز شدن گره برجام با پیشنهاد مالی، ابتدا در ذهن شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن شکل گرفت و باعث شد او با کسب موافقت ترامپ برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر کند هرچند ترامپ 24ساعت قبل از سفر آبه به او اعلام کرد پیشنهادش را در تهران مطرح نکند. امانوئل مکرون با رایزنی‌های زیاد ایده نجات برجام را پیش برد و توانست موافقت ایران را نیز کسب کند تا جایی که وزیر خارجه ایران در شرایطی که رئیس‌جمهور آمریکا در فرانسه بود به شهر بیاریتز سفر کرد و با مکرون درباره طرح گفت‌وگو کرد.سفر حسن روحانی به نیویورک باعث شد رئیس‌جمهور آمریکا همه‌‌چیز را به دیدار با روحانی گره بزند، در زمان حضور روحانی در نیویورک هم مکرون بارها با رفت‌وآمد بین اتاق روحانی و ترامپ سعی کرد معامله را جوش بدهد و رئیس‌جمهور ایران حتی با دیدار با ترامپ در نشست سران ایران و 1+5 نیز موافقت کرده بود اما به شرط لغو تحریم‌های آمریکا و ترامپ که پیش از این تصور می‌کرد می‌تواند مدل تعامل با کره‌شمالی را در رابطه با ایران پیش ببرد و بدون لغو تحریم‌ها با مقامات ایران دیدار کند شرط ایران را نپذیرفت.

کرونا و تحریم؛ محور گفت‌وگوی مکرون و روحانی
رئیس‌جمهور در آخرین گفت‌وگوی خود با رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به اینکه مبارزه با این بیماری در شرایط تحریم برای ایران دشوارتر از دیگر کشورهاست، افزود: دولت آمریکا به‌رغم اینکه با اعمال تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشته، در این شرایط نیز با اقدامات خود مقررات بهداشتی مصوب سال 2005سازمان بهداشت جهانی را زیرپا می‌گذارد.محور دیگر مذاکرات مکرون و روحانی سازوکار مالی اروپایی‌ها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران موسوم به اینستکس بود که هفته گذشته پس از 2 سال نخستین تراکنش خود را انجام داد. روحانی گام‌های اولیه برداشته شده در راستای برقراری سازوکار اینستکس را مثبت ولی ناکافی خواند و گفت: این مسیر نباید تنها منحصر به کالاهای پزشکی و غذایی باشد و باید بتوانیم از آن برای تأمین تمامی نیازمندی‌های کشورمان استفاده کنیم. روحانی با اشاره به اینکه درصورتی که همه تحریم‌ها برداشته شود آماده‌ایم به تعهدات خود در زمینه هسته‌ای بازگردیم، بیان کرد: رفع تحریم‌ها و عمل به تعهدات از سوی اروپا یک ضرورت است و در این شرایط خاص امروز اهمیتی مضاعف یافته است. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم در این گفت‌وگوی تلفنی، با اشاره به علاقه‌مندی فرانسه به گسترش همه‌جانبه همکاری‌ها با ایران، گام‌های برداشته شده برای شروع به‌کار سازوکار مالی اینستکس را مثبت دانست و ابراز امیدواری کرد که با استفاده از آن تبادلات ایران و اروپا افزایش یابد تا همکاری‌های مالی اروپا با ایران به شکل راحت‌تری انجام شود. مکرون آخرین بار دی‌ماه 1397با حسن روحانی تماس تلفنی داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید