• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 17 فروردین 1399
کد مطلب : 97616
+
-

چطور فاصله‌گیری اجتماعی را برای جلوگیری از کرونا انجام دهیم؟

پزشک
چطور فاصله‌گیری اجتماعی را برای جلوگیری از کرونا انجام دهیم؟

علی ملائکه-  روزنامه‌نگار و پزشک

توصیه اصلی در شیوع کنونی ویروس کرونا کم کردن تماس‌های انسانی یا به‌اصطلاح «فاصله‌گیری اجتماعی» است.
هدف از این فاصله‌گیری اجتماعی کاهش احتمال سرایت ویروس از فردی به فرد دیگر است. با این کار جوامع مهلت پیدا می‌کنند تا خود را آماده کنند. همچنین شمار بیماران به‌تدریج به اوج خود می‌رسد و میزان این اوج هم پایین‌تر است و در نتیجه سیستم درمانی می‌تواند از پس مراقبت از بیماران برآید و زیر فشار قرار نمی‌گیرد.
یک باور نادرست درباره فاصله‌گیری اجتماعی این است که این کار فقط برای حفاظت از سالمندان یا سایر افراد آسیب‌پذیر در برابر ویروس است.
گرچه هدف از این شیوه در نهایت حفاظت از افراد به‌خصوص افراد آسیب‌پذیرتر است اما این کار از طریق کند کردن روند سرایت ویروس در کل جامعه انجام می‌شود.همه افراد ممکن است ویروس کرونا را بگیرند و آن را به دیگران منتقل کنند. بنابراین همه ما باید با دوری جستن از تجمع‌‌ها (به‌خصوص در فضاهای دربسته)، کاهش شمار تماس‌هایی که با دیگران داریم، دوری کردن از افرادی که عطسه و سرفه می‌کنند و در صورت علامت‌دار بودن با در خانه ماندن و ایزوله کردن خودمان این کار را انجام دهیم.البته این فاصله‌گیری اجتماعی به‌معنای «فاصله‌گیری عاطفی» نیست و شاید بهتر باشد آن را «فاصله‌گیری جسمی» بنامیم.
ممکن است به دلایل متفاوت اجرای صددر صد فاصله‌گیری اجتماعی ممکن نباشد؛ چون به هر حال باید غذا و دارو تهیه کنید، کارهای ضروی در جامعه باید ادامه یابد و باید سلامت روانی خودتان را هم حفظ کنید.
اما حتما باید تماس‌های غیرضروری را متوقف کنید، مهمانی‌ها و دیدوبازدیدهای خانگی را به کنار بگذارید و تماس‌ها را از طریق تلفن یا اینترنت انجام دهید و از رفتن به کافه‌ها و رستوران‌های شلوغ خودداری کنید.
اگر از ماندن در خانه خسته شده‌اید، با یک دوست برای پیاده‌روی یا دویدن بیرون بروید و البته فاصله مطمئن دست‌کم ۲ متری خود را با دیگران حفظ کنید.
بالاخره اینکه تأثیر فاصله‌گیری اجتماعی به‌طور فوری ظاهر نمی‌شود و با رعایت آن برای مدتی کوتاه جلوی شیوع بیماری گرفته نمی‌شود، بلکه باید خودتان را آماده کنید که این شیوه جدید زندگی را برای ماه‌ها ادامه دهید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید