• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 فروردین 1399
کد مطلب : 97551
+
-

والیبال روی هوا

شایعه شده کولاکوویچ از سرمربیگری تیم ملی برکنار شده اما فدراسیون هنوز نه این خبر را تأیید کرده، نه تکذیب. سرنوشت ادامه لیگ هم همچنان در ابهام است

والیبال روی هوا

لیلی خرسند 
وضعیت قرارداد ایگور کولاکوویچ به کجا رسید؛ سرمربی بعدی تیم ملی چه‌کسی است و کی انتخاب می‌شود؛ ایران در لیگ ملت‌ها شرکت می‌کند؛ لیگ داخلی به چه سرانجامی می‌رسد؟ اینها سؤالاتی است که همه انتظار دارند فدراسیون والیبال به آنها پاسخ روشنی بدهد اما در هیچ‌یک از روزهای گذشته فدراسیون هیچ خبر خاصی در مورد هیچ‌یک از این موارد نداشته است.
چند روز بعد از آغاز تعطیلات نوروز بود که بعضی از سایت‌ها از فسخ قرارداد فدراسیون والیبال با کولاکوویچ خبر دادند. ایگور طبق قرارداد تا اول سپتامبر سرمربی تیم ملی والیبال ایران بود اما با تعویق یک‌ساله بازی‌های المپیک2020 توکیو، فدراسیون والیبال هم به او اعلام کرد که دیگر سرمربی نیست. این اعلام رسمی نیست. نه سایت و نه کانال تلگرامی فدراسیون والیبال خبری از برکناری یا از به پایان رسیدن همکاری دو طرف ندارند. آخرین خبری که از کولاکوویچ در سایت دیده می‌شود، خبر تبریک او به مناسبت سال نو است. محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون در گفت‌وگوی کوتاهی که با ایسنا داشته، خبر داده که هنوز چیزی مشخص نیست و گفته که قرارداد در شرف فسخ است. اما دوستان کولاکوویچ در ایران می‌گویند همه‌‌چیز تمام است. ایگور هم‌اکنون در کشور صربستان به‌سر می‌برد و گفته می‌شود امیرخوش‌خبر، سرپرست تیم ملی در تماسی که با او داشته، خبر داده که فدراسیون ایران به‌دلیل مشکلات کرونا و مسائل مالی نمی‌تواند به همکاری‌اش با او ادامه دهد. گفته می‌شود کولاکوویچ از این دو بهانه‌ای که ایران برای فسخ قرارداد داده، ناراحت است. توضیح او این است که اگر کرونا مشکل ادامه همکاری است، چرا دیگر مربیان خارجی به‌خصوص مربی تیم ملی واترپلو که مثل کولاکوویچ صرب است، به کارشان ادامه می‌دهند؟
فسخ قرارداد به‌دلیل مشکلات مالی فدراسیون شاید منطقی به‌نظر برسد. در شرایطی که قیمت ارز سیر صعودی دارد، پرداخت دستمزد مربیان خارجی شاید به صرفه نباشد اما موضوع این است که فدراسیون تصمیم دارد مربی خارجی دیگری استخدام کند، کسی که سطح کیفی بالاتری نسبت به کولاکوویچ داشته باشد و این یعنی باید دستمزد بالاتری بپردازد. ایگور به دوستان ایرانی‌اش گفته است که اگر مشکل مالی بود، فدراسیون می‌توانست مذاکره کند و تخفیف هم بگیرد اما قبل از خبر فسخ قرارداد هیچ تماسی با او گرفته نشد.
خبر قطع همکاری فدراسیون والیبال ایران و کولاکوویچ در رسانه‌های خارجی هم منتشر شده است. خبر در این رسانه‌‌ها عنوان دیگری دارد؛ اینکه کولاکوویچ از سرمربیگری ایران برکنار شده است. این خبر غیراز اینکه به اعتبار کاری ایگور لطمه زده است، ایرانیان را هم با این سؤال مواجه کرده که این قطع همکاری به چه شکلی است؟ اگر فدراسیون قصد اخراج کولاکوویچ و همکارانش را داشته باشد، باید غرامت بدهد و این غرامت سنگین است به همین دلیل از او خواسته تا این قطع همکاری با توافق دوطرف باشد. این توافق هنوز انجام نشده و مشخص هم نیست که ایران یا کولاکوویچ با چه شرایطی می‌خواهند توافق کنند. خوش‌خبر بهترین کسی است که می‌تواند در این زمینه پاسخگو باشد اما او دیروز تماس‌های همشهری را بی‌جواب گذاشت. گفته می‌شود یکی از پیشنهادهای مدنظر کولاکوویچ برای قطع همکاری بی‌دردسر این است که فدراسیون ایران دستمزد 3‌ماه او و همکارانش را پرداخت کند.
کولاکوویچ، 3 پیشنهاد از تیم‌های لیگی روسیه، لهستان و یک پیشنهاد برای سرمربیگری یک تیم ملی دارد. با صحبت‌هایی که با یکی از خبرگزاری‌های لهستان کرده، به‌نظر می‌رسد مقصد بعدی او حضور در لیگ این کشور باشد. اما ایران هم می‌تواند جایگزینی برای او پیدا کند؟ ایران سهمیه المپیک دارد و این سهمیه خیلی از مربیان را وسوسه می‌کند، اما در عین حال کرونا و شرایط مالی ایران شاید بعضی‌ها را به تردید بیندازد. مثل هر باری که فدراسیون والیبال به‌دنبال سرمربی بود این‌بار هم اسامی مربیان بزرگ جهان مطرح است اما فدراسیون در این‌باره هم اظهارنظری نکرده است. سؤال بعضی‌ها این است که ایران با کولاکوویچ به مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال2019 رسید و سهمیه المپیک توکیو را گرفت، مربی بعدی می‌تواند ایران را به افتخاراتی بیش از این برساند؟

لیگ همچنان بلاتکلیف
اژدر شهابی، مدیر روابط عمومی فدراسیون والیبال هم اطلاعات چندانی از شرایط فسخ قرارداد ندارد. پیشنهاد او هم این بود که همشهری با خوش‌خبر تماس بگیرد. 
شهابی به سؤالات دیگر هم هم‌اکنون مطرح است، پاسخ روشنی ندارد، چرا که فدراسیون هنوز تصمیمی برای حضور در لیگ ملت‌های نگرفته و تکلیف لیگ داخلی را هم هنوز مشخص نکرده است؛ «آخرهای اسفند قرار بود هیأت رئیسه تکلیف لیگ را روشن کند. آخر سال بود و بعد از آن هم تعطیلات شروع شد. از شنبه که فعالیت‌ها شروع شود، به جمع‌بندی می‌رسند و راهکارها را اعلام می‌کنند.» 
به گفته شهابی تصمیم ایران برای حضور در لیگ ملت‌های جهان هم بستگی به‌نظر فدراسیون جهانی دارد؛ «اگر فدراسیون جهانی بخواهد بعد از کرونا هم لیگ را برگزار کند، به مشکل می‌خورد چون که از آخر تابستان و اول پاییز لیگ‌های داخلی شروع می‌شود. همه کشورها ذی‌نفع هستند و فدراسیون جهانی باید با مشورت با آنها به تصمیم نهایی برسد. ایران هم منتظر تصمیم فدراسیون جهانی است.» روزهای گذشته ایتالیا از حضور در این لیگ انصراف‌داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید