• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 اسفند 1398
کد مطلب : 97410
+
-

کرونا ترمز بازار خودرو را کشید

شیوع کرونا تقاضای خرید و فروش خودرو را به صفر رسانده، به افت شدید قیمت‌ها منجر شده و کرکره نمایشگاه‌ها را پایین کشیده است

خودرو
کرونا ترمز بازار خودرو را کشید


علی ابراهیمی ـ روزنامه‌نگار

بالا‌گرفتن تب کرونا، سونامی ریزش قیمت‌ها را به‌دنبال داشته و بازار همیشه پررونق شب عید خودرو را به کما فرو برده است. این روزها خبرنگاران همشهری از افت 80درصدی فعالیت نمایشگاه‌های فروش خودرو در سطح شهر تهران گزارش می‌دهند.
به‌گزارش همشهری، بازار خودرو که از بهمن ‌ماه امسال سیر صعودی و پرشتاب قیمت‌ها را تجربه کرده بود، این روزها با وجود افزایش نرخ ارز و کاهش تولید و عرضه، با ریزش شدید قیمت‌ها مواجه شده اما هنوز هم خریداری برای خودرو وجود ندارد. 
تأکید کارشناسان بهداشت بر ضرورت رعایت قرنطینه خانگی، کاهش شدید رفت‌وآمدهای شهری و بین‌شهری را به‌دنبال داشته و تقاضا‌ برای خرید خودرو را کاهش داده است. به‌گفته فعالان صنفی حتی خریداران و فروشندگانی که قبلا خودرویی معامله کرده‌اند نیز از مراجعه به مراکز نقل‌و‌انتقال رسمی اسناد و تعویض پلاک خودداری می‌کنند. وضع به‌گونه‌ای است که ریزش 10تا چندصدمیلیونی قیمت‌ها هم به آشتی مشتریان با بازار خودرو منجر نشده است.

سایه کرونا بر نرخ خودرو 
گزارش خبرنگاران همشهری از تداوم سیر نزولی قیمت حکایت دارد؛ چنان‌که در بازار محصولات گروه سایپا، قیمت هر دستگاه پراید۱۱۱ به 61میلیون تومان، پراید۱۳۱ سفید به 58، پراید۱۳۲ سفید به 61، پراید۱۵۱ به 62، تیبا رینگ آلومینیومی به 71، تیبا‌۲ سفید به 73، ساینا فول به 74، ساینا اتوماتیک به 91، کوئیک دنده‌ای به 85میلیون تومان و کوئیک دنده‌ایR به 89میلیون تومان کاهش یافته است. 
در بازار محصولات ایران‌خودرو نیز قیمت سمند ال‌ایکس به 97، سمند ‌ای‌اف7 دوگانه‌‌سوز به 124، سورن به 125، دنا تیپ‌یک به 144، دنا تیپ۲ به 160، دنا پلاس توربو به 184، پژو۴۰۵ جی‌ال‌ایکس به 93، پژو۴۰۵ جی‌ال‌ایکس دوگانه‌سوز به 114، پژو۴۰۵ اس‌ال‌ایکس به 107، پژو پارس دوگانه‌‌سوز به 135، پژو پارس ال‌ایکس به130، پژو پارس اتوماتیک به 156، پژو۲۰۶ تیپ۲ ساده به 97 و نوع فول آن به 99میلیون تومان رسیده است.

ریزش قیمت انواع خودرو 
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری از ریزش شدید قیمت در بازار انواع خودرو داخلی، مونتاژ و وارداتی خبر داد و گفت: شیوع ویروس کرونا به ریزش 7 تا 12میلیون تومانی قیمت خودروهای داخلی و 70 تا 80میلیون تومانی خودروهای مونتاژی و افت چند‌صد‌میلیون تومانی خودروهای خارجی در بازار منجر شده است.‌ مؤتمنی افزود: روند کاهش قیمت‌ها از اواخر بهمن و ابتدای اسفند‌ماه امسال تندتر شده. به‌نظر می‌رسد تأثیر ویروس کرونا بر بازار خودرو بسیار زیاد بوده به‌نحوی که کمتر تقاضایی را برای خرید در بازار خودرو شاهد هستیم. به‌گفته او، از ابتدای اسفند‌ماه تا‌کنون قیمت هر دستگاه پراید111 از 72 به 61میلیون تومان، پراید131 از 68 به 58میلیون، پژو206 اس‌دی‌وی8 از 140 به 120، پژو206 تیپ2 فول از 113 به 99، سمند ال‌ایکس از 114 به 97میلیون تومان رسیده است. در بازار خودروهای مونتاژی نیز قیمت پژو2008 از 500 به 440 و جک اس5 از 400 به 350 رسیده؛ در بازار خودروهای خارجی هم نرخ سانتافه از یک‌میلیارد و 110میلیون به 850میلیون تومان کاهش یافته. با وجود این، هیچ خریداری در بازار خودرو نیست. 
مؤتمنی تأکید کرد: تا پیش از این قیمت‌ها در بازار خودرو متاثر از نوسان نرخ ارز، روند افزایشی داشت اما در هفته‌های اخیر مالکان خودرو با گمان طولانی‌شدن روند شیوع کرونا به فروش خودروهای خود با قیمت‌های پایین اقدام کرده‌اند اما با وجود بسته‌شدن سایت‌های فروش اینترنتی خودرو، خریداران کمی در بازار حضور دارند.

سایه قرنطینه خانگی بر بازار خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو‌ گفت: وقتی کسی خودرو می‌خرد باید به کارشناس، دفتر‌خانه، شماره‌گذاری و... مراجعه کند اما با تأکید بر قرنطینه خانگی، بسیاری از انجام این کار پرهیز می‌کنند. مؤتمنی با بیان اینکه رونق خرید و فروش خودرو نیازمند آرامش بازار است، افزود: قیمت خودرو در یکی دو ‌ماه گذشته افزایش یافت در نتیجه کسانی که خودروهای ثبت‌نامی را تحویل گرفته بودند، به‌دلیل انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها، از عرضه آن خودداری می‌کردند ولی حالا تقاضای چندانی برای خرید خودرو نیست، در نتیجه سرمایه‌گذاران بازار خودرو که به تعداد بالا خودرو خریده‌اند، به سختی می‌توانند‌ خودروهای در اختیارشان را بفروشند. به گفته او، عملا نمایشگاه‌های فروش خودرو نیز از چندی قبل تعطیل شده و بیشتر نمایشگاه‌ها تنها برای انجام کارهای آماده‌سازی‌ نقل‌و‌انتقال سند باز هستند و اغلبشان می‌گویند در یک‌ماه گذشته هیچ مراجعه‌ای برای خرید و فروش خودرو نداشته‌ایم و معاملات به کمترین حد رسیده است.

فرار سرمایه‌گذاران از بازار خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو‌ گفت: مشخص نبودن زمان پایان بحران کرونا موجب شده حتی سرمایه‌گذاران برای خرید خودروهای ارزان‌شده هم اقدام نکنند تا عملا تقاضا‌ برای خرید خودرو به صفر برسد. به‌گفته مؤتمنی، بازار خودرو قفل شده و ویروس، اثر خود را بر بازار گذاشته و به‌نظر می‌رسد تا زمانی که شیوع این بیماری ادامه داشته باشد، برای سرمایه‌گذاری و بازی با قیمت‌ها در بازار خودرو متقاضی چندانی وجود نخواهد داشت. او تأکید کرد: کسانی که قبلا در جریان ثبت‌نام‌های اینترنتی، خودرو خریده، تحویل گرفته و به امید افزایش قیمت‌ها، دپو کرده‌اند تا با بالاترین قیمت بفروشند، حالا حاضرند خودروهایشان را زیر قیمت هم بفروشند اما خریدار چندانی نیست. درحالی‌که تا یک‌ماه پیش سرمایه‌گذاران بازار خودرو از فروش خودرو‌های خود با چندین میلیون تومان سود هم خودداری می‌کردند.



 ـ سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری: قیمت خودروهای داخلی 7 تا 12 میلیون تومان، مونتاژی‌ها 70 تا 80میلیون و قیمت خودروهای خارجی چند‌صدمیلیون تومان ارزان شده اما باز هم خریدار کم است
ـ  به‌گفته فعالان بازار، تا زمان فروکش‌کردن تب کرونا هیچ چشم‌انداز مثبتی برای بازگشت رونق به بازار خودرو وجود ندارد. نمایشگاه‌های خودرو عملا تعطیل شده و مشتریان از بیم ابتلا به کرونا حتی از انجام کارهایی مانند نقل‌و‌انتقال سند و پلاک نیز خودداری می‌کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید