• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 26 اسفند 1398
کد مطلب : 97385
+
-

سپرحفاظتی اقتصاد در برابر کرونا

دولت 8سیاست حمایتی از کسب‌و‌کارها را اعلام کرد

اقتصاد کلان
سپرحفاظتی اقتصاد در برابر کرونا

ستاد اقتصادی دولت به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور، تدابیر جدید حفاظت و حمایت از کسب‌و‌کارها را تعیین کرد. دیروز اعضای ستاد اقتصادی دولت، با حضور نمایندگانی از بخش‌خصوصی، جلسه اضطراری تشکیل دادند. در این نشست، رئیس‌جمهور شایعه قرنطینه تهران و شماری دیگر از شهرها و همچنین تعطیلی فروشگاه‌ها و برخی مشاغل را رد کرد ولی در عین حال گفت: همه تلاش ما این است که حتی‌الامکان مردم بیشتر در خانه بمانند، در جایی اجتماع نکنند و فعالیت‌های اقتصادی در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی انجام پذیرد. او به مردم اطمینان داد نیازهای بهداشتی، درمانی و همچنین ارزاق عمومی و نیازمندی‌‌های ضروری زندگی آنها تامین شده است. روحانی همچنین وعده داد: دولت در حد امکان از اقشار و کسب‌و کارهای ضعیف حمایت خواهد کرد. رئیس‌جمهور همچنین از تلاش دستگاه دیپلماسی برای ایجاد گشایش در مسیرهای تجاری ایران خبر داد و افزود: با کشورهای همسایه در حال مذاکره هستیم تا رفت‌وآمد بازرگانان و نقل‌و‌انتقال کالاها در مرزها، البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد‌توافق، در چارچوب ضوابط سازمان بهداشت جهانی آزاد شود.
رئیس‌جمهور گفت: چیزی به نام قرنطینه اصلا نداریم، نه امروز قرنطینه است؛ نه در ایام عید نوروز؛ نه بعد از آن و نه قبل از آن. او افزود: همه در کسب‌و‌کار و فعالیت خود آزادند. خدمات دولت هم به‌طور معمول به همه مردم ارائه خواهد شد منتها همه تلاش ما این است که فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی به‌گونه‌ای انجام شود که مردم بیشتر در خانه بمانند. روحانی تأکید کرد: مرجع تعطیلی یا اعمال محدودیت در فعالیت کسب‌وکارها، در تهران، فقط ستاد ملی مبارزه با کروناست؛ بنابراین استاندارها و مسئولان بهداشت، به هیچ عنوان در این زمینه‌ها حق تصمیم‌گیری ندارند. رئیس شورای‌عالی اقتصاد شایعه کمبود کالاها را رد و اعلام کرد: ذخایر کالایی به اندازه کافی تامین و خریدهای لازم انجام شده، بنادر هم پر از کالاست. در هر موردی هم که به ثبت سفارش و خرید جدید نیاز باشد، بانک مرکزی ارز لازم را تامین خواهد کرد.

وام کم‌بهره به ۴ میلیون نفر
در حاشیه نشست دیروز، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با تشریح اقدامات نظام بانکی برای مقابله با کرونا، گفت: به ۱۰ گروهی که کسب‌وکارهایشان از کرونا آسیب دیده و نمی‌توانند تسهیلات خود را بازپرداخت کنند، 3‌ماه مهلت قائل شده‌ایم. او در عین حال تأکیدکرد:  بانک‌ها 3‌ماه دیگر شرایط را بررسی و درصورت لزوم کمک لازم را به صاحبان کسب‌وکارهای نیازمند حمایت ارائه خواهند کرد.
رئیس‌کل بانک‌مرکزی با بیان اینکه به 4میلیون نفر از صاحبان کسب‌وکارهای آسیب دیده از شیوع کرونا، وام و کمک ارائه می‌شود، اضافه کرد: نظام بانکی از آمادگی لازم برای پرداخت تسهیلات با نرخ ۱۲درصد به 4میلیون نفر یادشده برخوردار است. همتی توضیح داد: دولت قبول کرده 8درصد از سود 12درصدی این وام‌ها را خود تقبل کند، بنابراین این دسته از وام‌گیرندگان، فقط 4درصد سود پرداخت خواهند کرد. به گفته او وجه تضمین این وام‌ها، حساب یارانه‌هاست؛ قسط‌ها نیز از حساب یارانه‌ها برداشت خواهد شد. رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: نظام بانکی به سازمان تامین‌اجتماعی هم با ارائه تسهیلات کمک خواهد کرد تا این سازمان دریافت سهم کارفرمایان مشاغلی را که از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند به‌مدت 3‌ماه به تأخیر بیندازد.

کمک بلاعوض به کم‌درآمدها
رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه هم در حاشیه ستاد اقتصادی دولت از کمک بلاعوض ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی خانوارهای کم‌بضاعت در 4مرحله خبر داد. به گفته محمدباقر نوبخت نخستین مرحله از این کمک‌ها فردا سه‌شنبه واریز می‌شود. نوبخت توضیح داد: این کمک‌ها در 4 مرحله به 3میلیون نفر تعلق می‌گیرد. رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه اعلام کرد: همچنین مقرر شده کارت یارانه و حمایت معیشتی کارگران فصلی بین یک تا 2میلیون تومان شارژ شود؛ بازپرداخت این مبالغ 3‌ماه تنفس خواهد داشت و مبالغ آن به‌صورت اقساطی از حساب افراد کسر می‌شود. به گفته او متقاضیان، برای دریافت این تسهیلات به حضور در بانک یا آوردن وثیقه و ضامن نیازی ندارند بلکه همین که تقاضا کنند، تسهیلات پرداخت خواهد شد.

حمایت مالیاتی از آسیب‌دیدگان کرونا
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور هم از تمهیدات این سازمان برای حمایت از فعالیت‌های اقتصادی آسیب دیده از بیماری کرونا خبر داد و اعلام کرد: بسته حمایتی پیشنهادی سازمان امور‌مالیاتی تهیه و برای تصویب به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال شده و تاکنون 3بند آن به تصویب رسیده است. امیدعلی پارسا گفت: فعلا طبق تصمیمات شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، مربوط به دوره چهارم سال 1398، از 15فروردین 1399به تاریخ 31اردیبهشت‌ماه 1399تغییر یافته است. پارسا، با اشاره به اینکه بر اساس ماده 186قانون مالیات‌های مستقیم، بانک‌ها مکلفند پیش از پرداخت تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی از سازمان امور مالیاتی استعلام دریافت کنند، توضیح داد: با توجه به شیوع کرونا، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی تا 2میلیارد ریال و برای اشخاص حقوقی تا 5میلیارد ریال به استعلام از ادارات امور مالیاتی نیازی ندارند.


  8تصمیم مهم ستاد اقتصادی دولت 

  ارائه مهلت و فرصت سه‌ماهه در پرداخت بیمه و مالیات
  معافیت از مالیات برای بخش خصوصی تامین‌کننده لوازم و تجهیزات بهداشتی و درمانی مورد نیاز
  امهال سه‌ماهه اقساط اسفند، فروردین و اردیبهشت به بانک‌ها
  برداشتن محدودیت استفاده از خدمات بانکی برای صاحبان چک‌های برگشتی در دوره دوتا سه‌ماهه در 10رسته شغلی
  تأخیر پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت و پرداخت تدریجی آن در سال 99
  تعویق پرداخت بدهکاری سه ماهه آب، برق، گاز و عوارض شهرداری
  ارائه فوری 4بسته حمایتی 200تا 600هزار تومانی به 3میلیون خانوار با درآمد خیلی کم
  پرداخت وام یک تا 2میلیون تومانی بدون درخواست تضمین و با کارمزد 4درصد برای 4میلیون خانوار کم‌درآمد


  خلوت کردن شبکه بانکی 

رئیس‌کل بانک مرکزی توضیح داد: برنامه ما کاهش مراجعه به شعب بانک‌ها و استفاده کمتر از اسکناس است، بنابراین سقف کارت به کارت به ۱۰ میلیون تومان، سقف برداشت از خودپرداز به ۵۰۰ هزار تومان و سقف رقم کارت‌های هدیه‌ به ۲ میلیون تومان افزایش یافته است. همتی در تشریح دلایل این اقدامات گفت: علت افزایش سقف برداشت از خودپردازها این بود که مردم به شعب مراجعه نکنند. همتی توضیح داد: قاعده افزایش سقف مبلغ کارت به کارت از 3میلیون تومان به ۱۰ میلیون تومان همچنان پابرجاست، در نتیجه اگر بانک یا بانک‌هایی سقف کارت به کارت را کاهش داده باشند، اقدام اشتباهی کرده‌اند و باید رویه خود را اصلاح کنند. رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: اقدام دیگر برای کاهش استفاده از پول نقد و اسکناس، بالا بردن سقف کارت هدیه است. قبلا سقف کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومان بود که از دیروز به ۲ میلیون تومان افزایش یافته است.



 ـ رئیس‌جمهور: چیزی به نام قرنطینه اصلا نداریم، نه امروز قرنطینه است، نه در ایام عید نوروز، نه بعد از آن و نه قبل از آن
ـ رئیس‌کل بانک مرکزی: نظام بانکی آمادگی دارد به 4میلیون نفر که کسب‌و‌کارشان آسیب‌دیده با نرخ سود ۱۲ درصد وام و کمک پرداخت کند
ـ رئیس سازمان برنامه‌و بودجه از کمک بلاعوض ۲۰۰تا ۶۰۰ هزار تومانی به 3میلیون خانوار کم‌بضاعت در 4مرحله خبر داد؛ مبالغ مربوط به نخستین مرحله از این کمک‌ها فردا سه‌شنبه واریز می‌شود
ـ رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی: بسته حمایتی مالیاتی تهیه و برای تصویب به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال شده و تا‌کنون سه بند آن به تصویب رسیده است
ـ امیدعلی پارسا: طبق تصمیمات شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم سال 1398، از 15فروردین 1399به تاریخ 31اردیبهشت‌ماه 1399تغییر یافته است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید