• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 26 اسفند 1398
کد مطلب : 97366
+
-

کرونا؛ قوی‌ترین نقش منفی

نفس‌های اقتصاد حوزه فرهنگ و هنر به شماره افتاد

کرونا؛ قوی‌ترین نقش منفی


آرش نهاوندی ـ روزنامه‌نگار

در یک‌ماه اخیر، با گسترش ویروس کرونا در سراسر دنیا، روند تولید بسیاری از پروژه‌های فیلم و برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی نیز متوقف شده است. بی‌تردید توقف تولیدات فرهنگی عواقب اقتصادی نامشخصی خواهد داشت و به فرهنگ عمومی و اقتصاد آن‌ در سال‌های پیش‌رو شکل و شمایل جدیدی خواهد داد. در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان چین، گیشه سینما در این کشور متحمل ضررو‌زیان شد. سینما در چین، به‌دلیل جمعیت بالای این کشور، یکی از بزرگ‌ترین منابع درآمد استودیوهای فیلمسازی در سراسر جهان است. البته روی کاغذ، کاهش شدید نمایش فیلم‌ها در چین تا به امروز اثر چندانی بر اقتصاد صنعت سینما نگذاشته است، اما آنچه در واقع رخ‌داده این است که از 24ژانویه سال‌جاری و با شیوع گسترده ویروس کووید 19بسیاری از سالن‌های سینما در چین تعطیل شده‌اند و بر اثر تعطیلی گسترده سالن‌های سینما در این کشور، فروش فیلم‌ها در گیشه سینماهای چین به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است، به‌گونه‌ای که در 3هفته اول شیوع این ویروس کل درآمد فیلم‌ها از فروش بلیت در چین تنها 3.9میلیون دلار بود. در حالی‌که در سال گذشته و در همین 3هفته که مصادف با سال نوی چینی و یکی از دوره‌های پرفروش فیلم‌ها در چین است، در آمد فیلم‌ها از گیشه سینماهای چین 1.52میلیارد دلار بوده است. چندی قبل قرار بود نسخه جدید کارتون «سونیک» در چین به نمایش درآید، اما کمپانی پارامونت پیکچر نمایش آن را در چین به تعویق انداخت. نمایش فیلم‌های «جوجو ربیت»، «1917»، «زنان کوچک» و «دولیتل» هم در چین تا زمان نامشخصی به تعویق افتاده است. 

رقیب قدر اتان هانت و جیمز باند
پارامونت مراحل تولید هفتمین فیلم از سری فیلم‌های «ماموریت غیرممکن» در ونیز را متوقف کرده است. پیش‌تر قرار بود مراحل تولید این فیلم به‌مدت 3هفته در ونیز پیگیری شود که با شیوع کرونا در ایتالیا، مسئولان پارامونت تصمیم به توقف ساخت این فیلم گرفتند. بنابر گزارش‌ها، تام کروز بازیگر نقش اتان هانت تا زمان اعلام خبر توقف تولید فیلم ماموریت غیرممکن برای فیلمبرداری به ایتالیا نیامده بود. همچنین در پی درخواست طرفداران فیلم‌های جیمز باند، در به تعویق انداختن تاریخ انتشار بیست‌و‌پنجمین فیلم از سری فیلم‌های باند با عنوان «وقتی برای مردن نیست» کمپانی‌های متروگولدوین مایر و ‌ای یون با این درخواست موافقت و تاریخ انتشار فیلم وقتی برای مردن نیست را از 10‌آوریل به 25نوامبر امسال در آمریکا موکول کرده‌اند. این نخستین فیلم بزرگی است که تاریخ انتشار خود را به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق می‌اندازد و انتظارمی‌رود کمپانی‌های سازنده این فیلم در عرصه بین‌المللی و در کشورهایی نظیر چین، 5میلیارد دلار متضرر شوند. 

توقف موقت سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی
از دیگر فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که به‌دلیل بیماری کرونا فعلا به حال تعلیق درآمده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
فیلم «رقابت رسمی»: استودیوی مدیاپرو، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، ساخت فیلم رقابت رسمی با بازی پنه‌لوپه کروز و آنتونیو باندراس را متوقف کرده است. فیلمبرداری رقابت رسمی در مادرید در حال انجام بود. 
فیلم «پرندگان بهشت»: تولید فیلم پرندگان بهشت ساخته آمازون نیز به‌دلیل شیوع کرونا تا زمان نامشخصی متوقف شد. سارا آدینا اسمیت، کارگردان این فیلم در شبکه‌های اجتماعی نوشت تولید فیلم پرندگان بهشت در حالی متوقف شد که تنها 6روز تا پایان ساخت این فیلم زمان مانده بود.  
برنامه تلویزیونی «آمریکاز گات تلنت»: در آمریکا برنامه محبوب و پربیننده آمریکاز گات تلنت تحت‌تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار‌است بدون حضور تماشاگر برگزار شود. سازندگان برنامه تلویزیونی آمریکاز گات تلنت در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که در پی شیوع ویروس کووید 19از نزدیک در حال همکاری با تیم‌های تولید‌کننده و شرکای شبکه‌ای خود هستند و تا جایی که امکان دارد خطر ابتلای تیم مجریان و داوران و عوامل تولید و تماشاگران را کاهش می‌دهند. 
سریال« نمایش صبحگاهی» (Morning Show): ادامه ساخت فصل دوم سریال نمایش صبحگاهی با بازی جنیفر انیستون و ریس ویترسپون نیز به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به‌مدت حداقل 2هفته متوقف شده است. منابع نزدیک به تیم تولیدکننده این سریال اعلام کرده‌اند که هیچ‌یک از بازیگران یا عوامل تولید این سریال به کرونا مبتلا نشده‌اند و تنها برای پیشگیری از ابتلای عوامل و بازیگران، ساخت آن به‌طور موقت متوقف شده است.
سریال «ریور دیل»: وارنر بروز تولید سریال جنایی ریور دیل را به‌دلیل تماس یکی از عوامل تولید این سریال با فردی که اخیرا آزمایش ویروس کرونای او مثبت بوده، متوقف کرده است.

تعطیلی نمایشگاه‌های کتاب در سراسر اروپا
تنها سینما و تلویزیون از شیوع بیماری کرونا متضرر نشده‌اند؛ نمایشگاه کتاب لندن هم به‌دلیل شیوع این بیماری برگزار نمی‌شود. قرار بود 25هزار ناشر، نویسنده و مدیر برنامه در این نمایشگاه حضور یابند که یک هفته قبل از برپایی آن اعلام شد که به‌دلیل نگرانی از ابتلای شرکت‌کنندگان به ویروس کرونا لغو شده است. نمایشگاه کتاب لندن قرار بود از 10تا 12مارس 2020(20تا 22اسفند 1398) برگزار شود. در این نمایشگاه اغلب قراردادهای انتشار و چاپ کتاب میان نویسندگان کتاب‌های پر‌فروش و ناشران معتبر امضا می‌شد که با لغو آن امکان امضای قراردادهای بزرگ نیز از بین رفت. همچنین چندی قبل اعلام شد که نمایشگاه کتاب کودکان در شهر بولونیای ایتالیا برگزار نخواهد شد. 
نمایشگاه کتاب پاریس هم که قرار بود از روز 29 اسفند 1397تا دوم فروردین 1398برگزار شود لغو شده است. این نمایشگاه قرار بود با حضور 160هزار مهمان و 3هزار نویسنده برگزار شود. نمایشگاه کتاب لایپزیگ آلمان نیز به‌دلیل نگرانی از شیوع ویروس کووید 19لغو شده است.سال گذشته 286هزار نفر از این نمایشگاه دیدن کرده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید