• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 24 اسفند 1398
کد مطلب : 97070
+
-

22مهر 1398

گاندوها در تور

گاندوها در تور


گاندو نام یکی از سریال‌های ایرانی با مضمون سیاسی و اطلاعاتی بود. فصل اول این سریال از اواخر بهار98 پخش شد و دومین سری این مجموعه نیز از نیمه دوم شروع به فیلمبرداری شد. پخش این سریال از صداوسیما با انتقادات و واکنش‌های زیادی از سوی جریان‌های سیاسی و دولت همراه بود. کنایه این داستان به ماجرای دستگیری جیسون رضاییان، خبرنگار ایرانی ـ آمریکایی از سوی سازمان اطلاعات سپاه در سال93 و آزادی او در جریان توافق هسته‌ای دولت در سال94 بود. اتهام رضاییان در پرونده، جاسوسی ذکر شده بود. ارائه تصویری منفعل از وزارت امور خارجه در برابر دستاورد سازمان امنیتی، واکنش دولت و دستگاه سیاست خارجی را به همراه داشت. عباس موسوی، سخنگوی وزارت‌خارجه در واکنش گفت: «آنچه درباره وزارت خارجه در این سریال نشان داده می‌شود خیلی منطبق با واقعیت نیست. اسناد مکاتبات وزارت امور خارجه در داخل و خارج از کشور موجود است و اگر می‌گفتند اسناد را به آنها می‌دادیم تا فیلم‌شان واقعی باشد.» 
انتقادات باعث نشد تا مجموعه دوم سریال به مرحله تولید و فیلمبرداری نرسد. جواد افشار، کارگردان مجموعه اسفندماه گفت که 4قسمت این سریال در آنتالیای ترکیه فیلمبرداری می‌شود و یک گروه 50نفره برای آن حضور دارند. این بار دستگیری روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی ضدانقلاب آمدنیوز سوژه ساخت گاندوی 2قرار گرفت. حواشی متعدد پیرامون دستگیری روح‌الله زم در عراق و ارتباطاتش با مدیر دیگر این کانال تلگرامی در ترکیه، ماجرای فیلمبرداری گاندوی2 در ترکیه را هم پرمعناتر ساخت.
حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در توییت خود درباره گاندو نوشته بود: «سریال ضد‌جاسوسی وقتی ملی تلقی می‌شود که جایگاه، نقش، دیدگاه‌ها و ملاحظات نهادهایی چون نهاد رهبری، شورای‌عالی امنیت ملی، ریاست‌جمهوری، سپاه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه به‌صورتی درست و متوازن در تولید آن لحاظ شده باشد، نه اینکه عده‌ای را قهرمان و دیگران را منفعل نشان دهد.»





این خبر را به اشتراک بگذارید