• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 22 اسفند 1398
کد مطلب : 96947
+
-

افزایش 11 درصدی کرایه‌ تاکسی


روز سه‌شنبه در جلسه علنی شورای شهر تهران دوفوریت لایحه‌ای مبنی بر افزایش ۱۱درصدی نرخ کرایه تاکسی به تصویب رسید که بر همین اساس به شهرداری تهران اجازه داده شد در روزهای پایانی سال نسبت به افزایش ۱۱درصدی کرایه تاکسی‌های پایتخت اقدام کند؛ مصوبه‌ای که شائبات زیادی را ایجاد کرد. هر چند که مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تأکید کرد که این افزایش نرخ در راستای افزایش درآمد رانندگان تاکسی نیست، بلکه صرفا در راستای جبران هزینه‌های آنهاست که در پی افزایش نرخ سوخت به این قشر تحمیل شده است.
به گزارش همشهری علیرضا قنادان با اشاره به مصوبه روز سه‌شنبه شورای شهر تهران در مورد افزایش ۱۱درصدی نرخ کرایه تاکسی در روزهای پایانی سال گفت:‌ در لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال۹۸، شهرداری پیشنهاد داده بود که افزایش نرخ کرایه تاکسی براساس قانون و متناسب با نرخ تورم باشد اما از آنجایی که با توجه به نرخ تورم این افزایش نرخ فراتر از ۳۰درصد می‌رفت هیأت تطبیق فرمانداری پس از کش‌وقوس‌های فراوان نهایتا افزایش ۲۰درصدی نرخ در سال۹۸ را به تصویب رساند اما در همان مصوبه مکتوب فرمانداری اعلام کرد که این افزایش ۲۰درصدی نرخ به فرض ثابت بودن قیمت حامل‌های انرژی است و تأکید داشت که اگر نرخ سوخت تغییر یافت، شهرداری می‌تواند لایحه اصلاحی داشته باشد. 
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با بیان اینکه سرانجام نرخ سوخت در آبان‌ماه سال‌جاری تغییر کرد، گفت: هر چند دولت برای تاکسیرانان سهمیه درنظر گرفت اما دقت داشته باشید که نرخ بنزین برای رانندگان تاکسی از لیتری ۱۰۰۰تومان به ۱۵۰۰تومان افزایش پیدا کرد و این یعنی افزایش ۵۰درصدی نرخ سوخت برای یک قشر ضعیف که این افزایش نرخ باعث ضعیف‌تر شدن این دهک شد.
وی با بیان اینکه بعد از افزایش نرخ سوخت، سیاست کلی دولت  ثبات قیمت بود اما مقرر شد که در یک هیأت تخصصی اثرات وضعی افزایش نرخ سوخت بررسی شود، گفت: نهایتا طی نامه‌ای از سوی این هیأت تخصصی که در دولت شکل گرفت عنوان شد که افزایش نرخ سوخت ۱۱درصد روی معیشت تاکسیرانان در پی افزایش قیمت سوخت تأثیر منفی گذاشته شده است یا به‌عبارتی دیگر رانندگان تاکسی می‌توانند تا ۱۱درصد افزایش کرایه داشته باشند که در این مصوبه تأکید شده است که شهرداری‌ها حتما باید روال قانونی مصوب این افزایش نرخ را داشته باشند. 
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه خوشبختانه اعضای شورای شهر تهران بدون مخالفت کلیات این لایحه را به تصویب رساندند، گفت: در واقع این ۱۱درصد تأمین حقوق عقب‌افتاده تاکسیرانان است و فکر نکنید که این افزایش ۱۱درصدی روی درآمد آنها تأثیر مثبت می‌گذارد، بلکه این تاکسیرانان درپی افزایش قیمت نرخ سوخت، بهای تمام‌شده خدمات‌شان افزایش یافته و حالا این ۱۱درصد صرفا جبران هزینه‌های آنهاست که در پی افزایش نرخ سوخت تا حدودی جبران می‌شود.
قنادان در پاسخ به این سؤال که چرا شهرداری تهران در روزهای پایانی سال این مصوبه را اجرایی می‌کند، درحالی‌که در سال آینده براساس مصوبه شورا و تأیید احتمالی فرمانداری تهران شاهد افزایش ۲۵درصدی نرخ کرایه تاکسی هستیم، گفت: هنوز نرخ مصوب کرایه‌ برای سال آینده تعیین نشده است؛ چرا که براساس قانون، مصوبات شورا باید در هیأت تطبیق بررسی شود و هنوز فرمانداری نیز این افزایش ۲۵درصدی نرخ کرایه در سال آینده را تصویب نکرده است. 
پس ما نمی‌دانیم نرخ مصوب سال آینده به چه میزان است اما معمولا تا پروسه تصویب نرخ جدید، ابلاغ و اجرای آن به اتمام برسد، معمولا ما در اوایل تابستان افزایش نرخ‌های هر سال را اعمال می‌کنیم و 3 تا 4ماه تعلل داریم که اگر این ۱۱درصد به تصویب فرمانداری برسد، می‌تواند این زمان را پوشش دهد. وی با بیان اینکه با موافقت فرمانداری، برچسب‌های جدید قیمت به‌زودی آماده و در اختیار رانندگان قرار می‌گیرد، گفت: البته مصوبه افزایش ۱۱درصدی نرخ کرایه نیز باید به مانند تمامی مصوبات شورای شهر به هیأت تطبیق فرمانداری برسد اما از آنجایی که این افزایش نرخ ۱۱درصدی با تأییدیه وزارت کشور و در پی توصیه هیأت تخصصی دولت بوده است به‌نظر می‌رسد پروسه بررسی آن کوتاه‌تر باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید