• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 21 اسفند 1398
کد مطلب : 96841
+
-

علی لاریجانی در نامه‌ای به روسای مجالس کشورهای اسلامی و آسیایی خواستار شد

همصدایی جهانی برای لغو تحریم‌های پزشکی

مجلس
همصدایی جهانی برای لغو تحریم‌های پزشکی


با بحرانی شدن شیوع کرونا در کشور، حالا دیگر نقش تحریم‌های آمریکا بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می‌آید. سایه تحریم‌ها بر مهار و کنترل برنامه‌ریزی شده کرونا ویروس چنان است که داد مسئولان را درآورده و روسای قوا را به سمت دیپلماسی پارلمانی برای لغو تحریم‌ها هم‌نظر کرده است.
 اگرچه قریب به یک سال است که کلید‌واژه دیپلماسی پارلمانی برای دور زدن تحریم‌های دارویی آمریکا رسما در تریبون‌ها مطرح می‌شود و مسئولان برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند، اما آنچه سبب داغ شدن این مسیر در روزهای کرونایی ایران شده بحران در حوزه سلامت و درمان است؛  بحرانی که در نشست کمیسیون بهداشت و درمان با رئیس مجلس و وزیر بهداشت و درمان که ریاست ستاد مقابله با کرونا را برعهده دارد به جد مورد تأکید حضار قرار گرفت و ایده دیپلماسی پارلمانی برای لغو تحریم‌های دارویی آمریکا علیه ایران راه چاره اساسی آن اعلام شد؛ چاره‌ای که بنا به شنیده‌های خبرنگار همشهری اجمالا در نشست هماهنگی قوا نیز مطرح شده و مورد تأکید قرار گرفته است، حالا کمتر از 18ساعت بعد از این نشست علی لاریجانی بی‌درنگ فعال شده و در نامه‌های جداگانه خطاب به رئیس اتحادیه بین‌المجالس و روسای مجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، خواستار همصدایی جامعه بین‌المللی و مواضع اصولی برای لغو فوری همه تحریم‌های ایران شده‌است.
به گزارش خانه ملت، لاریجانی، در این نامه با ابراز تأسف از تحریم‌های ضد‌انسانی آمریکا علیه کشورمان، این اقدامات ایالات متحده از جمله تحریم‌های پزشکی، دارویی و وسایل آزمایشگاهی را موانعی در مسیر مهار شیوع کرونا توصیف کرد و خواستار همصدایی جامعه بین‌المللی و مواضع اصولی برای لغو فوری همه تحریم‌ها از جمله تحریم‌های پزشکی آمریکا علیه مردم ایران شد.
در بخشی دیگر از نامه رئیس‌مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس اتحادیه بین‌المجالس که رونوشت آن به روسای دیگر اتحادیه‌ها و مجالس کشورهای مختلف جهان ارسال شده، آمده است که سازمان بهداشت جهانی به‌دلیل شیوع روز‌افزون و وخامت‌بار ویروس کرونا، وضعیت اضطراری در برخی کشورها و مناطق جهان اعلام کرده است. امروز جهان و بشریت شاهد تهدید بی‌سابقه و نگرانی روزافزون بین‌المللی است که به‌رغم تدابیر بهداشتی و درمانی لازم، هر روز بر تعداد کشورهای گرفتار این ویروس و قربانیان آن افزوده می‌شود. این ویروس هر روز مرزها را درنوردیده، تمام مناطق دنیا را به‌طور جدی مورد تهدید قرار‌می‌دهد.
او در ادامه نامه‌اش تأکید کرده است:باعث تأسف است که در این شرایط بسیار حساس که جمهوری اسلامی ایران به‌شدت در صف اول مبارزه گسترده برای محو این ویروس با هدف کاهش آلام انسانی ناشی از شیوع این بیماری است، به‌طور سیستماتیک در معرض تحریم‌های یکجانبه مستقیم و غیرمستقیم غیرانسانی ایالات‌متحده آمریکا قرار گرفته است. این رویکرد ایالات‌متحده که در تعارض بارز با منشور ملل متحد و اساسنامه سازمان بهداشت جهانی است، نه‌تنها در تلاش‌های فشرده ایران برای کمک به مردم آسیب‌دیده و مهار شیوع ویروس کرونا مانع جدی ایجاد کرده، بلکه آثار منفی و غیرقابل‌انکاری بر تمام تلاش‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای مهار این ویروس از خود به جا گذاشته است.
لاریجانی نوشته است: در عین حال ما بسیار خشنودیم که اخیراً مقامات برخی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی با درک این شرایط حساس و ویژه بین‌المللی، خواستار لغو فوری و جدی همه تحریم‌ها ازجمله تحریم‌های اقلام پزشکی، دارویی و وسایل آزمایشگاهی و سایر ملزومات پزشکی مورد‌نیاز جمهوری اسلامی ایران شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید