• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 20 اسفند 1398
کد مطلب : 96762
+
-

در روزهایی که مجلس تعطیل است، برخی نمایندگان استان‌های درگیر کرونا به جزیره‌های مستقل برای کنترل بحران تبدیل شده‌اند

چندصدایی درمدیریت کرونا

در روزهایی که مجلس تعطیل است، برخی از نمایندگان استان‌های درگیر کرونا به جزیره‌های مستقل برای کنترل بحران تبدیل شده‌اند

چندصدایی درمدیریت کرونا


ـ لاریجانی: ستاد ملی مقابله با کرونا باید از قدرت کافی برخوردار باشد و تمام بخش‌ها باید از تصمیم ستاد ملی تبعیت کنند
ـ ستاد ملی مبارزه با کرونا فرماندهی این بحران را در دست دارد اما این ستاد با موازی‌کاری نهادهای دیگر حتی در خود دولت به حاشیه رانده شده است
ـ یک نماینده مجلس در نامه‌ای به حسن روحانی خواسته است برای حل بحران، مدیران مجرب دولت‌های پیشین را فرا بخواند

فرزانه آئینی ـ خبر‌نگار

«تلاش برخی مسئولان برای عادی جلوه دادن بحران ایجاد شده» و «عیان شدن مشکلات درمانی و بروز چند صدایی از سوی مسئولان به‌جای مدیریت یکپارچه» دلایلی هستند که کرونا را از قالب بحران سلامتی خارج کرده و به سمت بحران اجتماعی - مدیریتی سوق داده‌اند، بحرانی که تلنباری از نقدها و گلایه‌ها و هشدار نمایندگان مجلس - به‌عنوان مسئولان بی‌واسطه با مردم - را در گوشه و کنار کشور ایجاد کرده است و فریادهای آنها از اینکه کرونا ویروس چه بر سر مردم شهرهایشان آورده هر روز بیشتر و بلند‌تر از روز قبل شنیده می‌شود.
مشکلات مدیریتی بروز یافته در ساماندهی موج شیوع کرونا چنان است که نمایندگان نمی‌دانند مخاطب حرف‌هایشان کیست و بر چه اساس و روندی باید به داد مردم حوزه‌های انتخابیه‌شان برسند، سرگردانی‌ای که سبب پیچیده‌تر شدن کلاف مدیریتی کرونا در هفته اخیر شده است. در روزهایی که مجلس تعطیل است پیشنهادهای متنوعی از گوشه و کنار ایران برای مقابله با کرونا از سوی نمایندگان مجلس مطرح می‌شود، نمایندگان سرگردانند و آنچه این سرگردانی را دو چندان می‌کند، تعطیلی نشست‌های علنی بهارستان است و عدم‌اجماع آنها در مجلس و میسر نبودن شرایط همفکری‌شان باهم، سبب شده نمایندگان هر استان به‌صورت گروهی و بعضا فردی به بحران کرونا ورود کرده و مانند جزیره‌های مستقل طرح‌هایشان را برای کنترل بحران رسانه‌ای کنند.
نامه‌نگاری‌ها، مصاحبه‌های رسانه‌ای و دادنامه دادن آنها برای اعلام وضعیت قرمز در استان‌های آلوده در دو روز اخیر چنان بود که رئیس مجلس را وادار کرد به‌رغم تعطیلی نشست‌های صحن علنی بهارستان، دستور به برگزاری نشست کمیسیون بهداشت و درمان به‌عنوان کمیسیون تخصصی بحران کرونا را بدهد و ظرف مدت 24ساعت نشستی بدون منع حضور دیگر نمایندگان در صحن بهارستان تشکیل شود.
هرچند نشست دیروز به‌صورت غیرعلنی برگزار شد و مهمان مجلس سعید نمکی، وزیر بهداشت و رئیس ستاد مقابله با کرونا بود اما ماحصل این نشست قریب به 3ساعته تأکید بر قطع چند صدایی در مدیریت کرونا بود. در این نشست علی لاریجانی از مصوبات جدید شورای‌عالی امنیت ملی مبنی بر لزوم تبعیت همه دستگاه‌ها از تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا و نحوه همکاری بخش‌های مختلف کشور با این ستاد خبر داد و گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا باید از قدرت کافی برخوردار باشد بر همین اساس در تمام بخش‌ها باید از تصمیم ستاد ملی تبعیت کنند.

عادی‌نمایی نکنید، مدیران مجرب را به کار بگیرید!
هرچند به‌واسطه تأکید شورای‌عالی امنیت ملی، ستاد ملی مبارزه با کرونا فرماندهی این بحران را در دست دارد اما در 3‌هفته اخیر که کرونا در کشور خبرساز شده این ستاد لابه‌لای موازی‌کاری نهادهای دیگر حتی در خود دولت به حاشیه رانده شده؛ موازی‌کاری‌های عیان و عجیبی که نه‌تنها از سوی نمایندگان و صاحب‌نظران سیاسی- اجتماعی بلکه توسط مردم در شبکه‌های اجتماعی محل گلایه و نقد‌هایی قرار گرفته است. در بین نامه‌نگاری‌ها و اظهارنظرهای رسانه‌ای صورت‌گرفته نمایندگان برای توقف بحران مدیریتی بروز‌یافته، نامه سرگشاده محمدرضا نجفی نماینده تهران خطاب به رئیس‌جمهور خبر از عمق بحران کرونا و گسترده‌تر شدن آن در روزهای آینده می‌دهد. نجفی حال و روز این روزهای گیلان را که سبب قربانی شدن مردم ورای متوسط جهانی آن شده نمونه کوچک شده تهران می‌داند و معتقد است که عدم‌مدیریت قاطعانه و واقع‌گرایانه کرونا فاجعه‌ای بزرگ در پایتخت را رقم خواهدزد. او در نامه‌اش که در اختیار همشهری قرار گرفته است حسن روحانی را مخاطب 4اصل «چرا قاطعانه حکم به قرنطینه مراکز آلوده نمی‌دهید؟»، «با اصرار بر عادی‌نمایی بحران، فرصت را ازدست می‌دهید»، «برای حل بحران مدیران مجرب دولت‌های پیشین را فرابخوانید» و «بدون حمایت دولت، کرونا اقشار آسیب‌پذیر را از پا در می‌آورد» قرار داده است.
این نماینده تهران با ابراز نگرانی از بحرانی شدن شیوع کرونا‌ویروس در کشور از عدم‌قرنطینه مراکز آلوده گلایه کرده و نوشته است: «اصرار بر عادی‌نمایی وضعیت بحرانی، فرصت کنترل و مهار بحران را بیش از پیش به هدر می‌دهد، حکم قاطعانه به قرنطینه تهران، اصفهان، البرز، قم و گیلان امری ضروری است که باید در اسرع وقت و بی‌کم و کاست اجرا گردد.»
مهم‌ترین فراز نامه او اما در بحث مقابله با کرونا پیشنهاد ویژه‌اش به رئیس‌جمهوری است. این عضو فراکسیون امید با اشاره به عدم‌توانایی بروز یافته در کنترل بحران طی 3 هفته گذشته خواستار فراخوانده شدن مدیران مجرب دولت‌های پیشین برای کمک به حل مشکلات پیش‌آمده شده و در این‌باره تأکید کرده است: امروز زمان بهره بردن از تمام ظرفیت و توان مدیریتی کشور است، همه مدیران مجرب را فرابخوانید. ما به سازماندهی گروه‌های حمایتی- مراقبتی برای کمک به بیماران کم ریسک قرنطینه در منزل، اجرای پروژه‌های بیمارستانی موقت و استاندارد با امکانات و تجهیزات ICU و کادرهای خبره و بسیج همه امکانات ایرانیان داخل و خارج از کشور نیاز داریم. خط‌شکن‌های سلامت، جانفشانی و انسانیت را معنایی تازه بخشیده‌اند، اما در نبرد نابرابر پیش‌رو، نیاز به یاری همه دارند.
بخش مهم دیگر نامه نجفی توجه به اوضاع دشوار اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر در تحمل و سر کردن وضعیت ویژه حاصل از کرونا ویروس است. او در این باره آورده است:« باید به‌طور عاجل فکری به حال گروه‌های محروم و آسیب‌پذیر جامعه کرد؛کارگران روزمزد، بی‌خانمان‌ها، کارگران ساده و همه ایرانیانی که نمی‌توانند بدون کمک دولت و حاکمیت در خانه بمانند.» نجفی پیش از این، 15اسفندماه نیز در نامه‌ای سرگشاده به سران قوا و وزیر بهداشت خواستار قرنطینه تهران و دیگر مراکز آلوده به کرونا و ایجاد بیمارستانی ویژه برای مبتلایان شده بود؛ نامه‌ای که به‌نظر می‌رسد از سوی مخاطبانش جدی گرفته نشده است.

نسخه حقوق شهروندی‌ها برای قرنطینه نقاط بحرانی
 موید دیگر جزیره‌ای عمل کردن مجلسی‌ها در بحث کرونا، دست به قلم شدن رئیس و 3عضو فراکسیون حقوق شهروندی در توییتر است که هر 4نفر در متنی مشابه خواستار دستور شورای‌عالی امنیت ملی برای‌ قرنطینه ۱۰۰درصد نقاط بحرانی شد‌ه‌اند.
عبدالکریم حسین‌زاده، طیبه سیاوشی، فاطمه سعیدی و سیده حمیده زرآبادی به‌صورت جداگانه متنی مشترک را در حساب‌های کاربری‌شان در توییتر منتشر کردند. در این توییت آمده است:«پیشگیری از شیوع کرونا به هر دلیل موفق نبوده. دو گام ضروری: اول، دستور شورای‌عالی امنیت ملی برای قرنطینه ۱۰۰درصد نقاط بحرانی و دوم، استفاده از منابع مالی فراوان شستا، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و هلدینگ‌های پتروشیمی، برای تهیه و توزیع ماسک، لباس، عینک و سایر ملزومات کادر درمانی.»


مکث
گسترش دامنه وضعیت قرمز
 

نامه‌نگاری‌ها و چاره‌جویی نمایندگان که ساعت به ساعت به‌شمار آن افزوده می‌شود در حالی صورت می‌گیرد که براساس مصاحبه‌های نمایندگان استان‌های گیلان و مازندران این 2استان در وضعیت قرمز قرار دارند؛ وضعیتی که حکایت از کمبود تخت برای مداوای بیماران و نبود تجهیزات پزشکی برای کادر درمان دارد. اوضاع این استان‌ها چنان وخیم است که غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در شرح آن به رویداد 24گفته است: «50درصد کادر پزشکی گیلان‬ کرونا دارند، روزی 40-30 نفر می‌میرند؛ قبرستان‌ها جا ندارد و مرده‌ها را روی هم دفن می‌کنند»، تصاویری از گفت‌وگوی تلفنی قاسم احمدی‌لاشکی، نماینده نوشهر و چالوس با محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که تأکید می‌کند یا شما دستور توقف سفرها به شمال را بدهید یا مردم شهر خودشان دست به‌کار می‌شوند. علی‌محمد شاعری، رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران نیز از افزایش لحظه به لحظه تلفات در این استان خبر داده و از روحانی خواسته دستور قرنطینه کامل استان را صادر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید