• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 15 اسفند 1398
کد مطلب : 96582
+
-

فوتبال ایران دوباره بر لبه پرتگاه

به‌نظر می‌رسد مدیران وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، بی‌توجه به هشدار فیفا، می‌خواهند انتخابات را در موعد مقرر برگزار کنند

دست‌کم 3نفر از 10مدیرعاملی که به درخواست سعید آذری، زیر نامه‌ای را امضا کرده بودند که بر تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال تأکید داشت، امضایشان را پس گرفته‌اند. گفته می‌شود این مدیران برای بازپس‌گیری امضایشان، تحت‌فشار قرار گرفته‌اند.
آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان می‌گوید برخلاف برخی شایعات، هدفش از نوشتن این نامه تعویق انتخابات نبوده است: «کاری که کرده‌ام، منطبق بر همین اساسنامه بوده، نمی‌شود بگویند که 29بند این اساسنامه را قبول دارند و بند‌30 آن را قبول ندارند. نباید اینگونه القا شود که من با تعویق انتخابات موافق هستم. برگزار‌نشدن انتخابات چه سودی برای سعید آذری دارد؟ اتفاقا افرادی از تعویق انتخابات سود می‌برند که به‌دنبال مجوزهای خاص برای خودشان هستند.» دیروز در عین حال روابط عمومی فدراسیون فوتبال در اطلاعیه‌ای مدعی شد که تأکید فیفا بر تغییر اساسنامه فدراسیون فوتبال، ربطی به زمان برگزاری انتخابات این فدراسیون ندارد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «فیفا در هیچ‌یک از مکاتبات اشاره‌ای به الزام برگزاری انتخابات پس از تصویب اساسنامه جدید نداشت و صرفا پس از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات این موضوع مطرح شد.»
فدراسیون فوتبال در عین حال تأیید کرده است که نمایندگان فیفا و ‌ای‌اف‌سی در نشست‌هایی که ۲۱ و ۲۲ مرداد‌98 با مدیران فدراسیون فوتبال ایران داشته‌اند، تأکید کرده‌اند که وزیر ورزش و معاون او نباید در مجمع فوتبال حق رأی داشته باشند: «نمایندگان فیفا و کنفدراسیون در اساسنامه‌ جدید پیشنهادی بر چند موضوع تصریح داشتند که یکی از آنها عدم‌حضور وزیر و معاون محترم وزیر ورزش و جوانان در مجمع انتخاباتی‌ فدراسیون فوتبال بود که این موضوع با مخالفت رسمی فدراسیون همراه بود اما نمایندگان اعزامی فیفا و کنفدراسیون نپذیرفتند. مسئولان فدراسیون با تأکید‌ بر نقش حمایتی وزارت ورزش و جوانان از فدراسیون فوتبال بر این موضوع تصریح داشتند که همراهی و همگامی دولت با فوتبال مانند همه کشورهای دنیا تبعات مثبتی در فرایند موفقیت این ورزش داشته و خواهد داشت. گفتنی است گزینش ارکان قضایی فدراسیون توسط مجمع هم از دیگر موارد مطروحه در اساسنامه جدید بود.» با وجود تأکید فیفا به‌نظر می‌رسد مدیران وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال عزم‌شان جزم است که انتخابات برای تعیین رئیس و اعضای هیأت رئیسه در روز 25اسفند‌ماه برگزار شود.
آیا آنها چنین ریسکی می‌کنند؟ تجربه می‌گوید از مدیران ورزش ایران هیچ‌چیزی بعید نیست. اگر انتخابات بدون توجه به هشدار فیفا برگزار شود، چه اتفاقی ممکن است بیفتد؟ باز هم تجربه می‌گوید احتمال تعلیق فوتبال ایران جدی است.
براساس شنیده‌ها قرار است در روزهای آینده هیأتی 4نفره به نمایندگی از ایران به زوریخ، محل فیفا سفر کنند. مهدی علی‌نژاد معاون وزیر ورزش و جوانان، ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکلی فدراسیون و احمد براتی رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون ازجمله اعضای این هیأت هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید