• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 15 اسفند 1398
کد مطلب : 96554
+
-

برنده غیرمنتظره سه‌شنبه بزرگ

بایدن بعد از هفته‌ها ناکامی، در مهمترین شب انتخابات درون‌حزبی آمریکا از برنی سندرز پیشی‌ گرفت

گزارش1
برنده غیرمنتظره سه‌شنبه بزرگ

جواد نصرتی- خبرنگار

 جو بایدن، معاون باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا، عملکرد درخشانی در مهم‌ترین شب انتخابات درون حزبی دمکرات‌ها داشت و با پیشی گرفتن از برنی سندرز، خود را به پیشتاز نامزدهای حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری پاییز پیش رو تبدیل کرد.
به گزارش بی‌بی‌سی، بایدن که تا همین هفته گذشته با خطر حذف خجالت‌آور از انتخابات درون حزبی مواجه بود، تمامی پیش‌بینی‌ها را به هم ریخت و با اختلاف بالا نسبت به سناتور برنی سندرز، در 9ایالت از 14ایالتی که انتخابات درون حزبی در آنها برگزار شد، پیروز شود. مهم‌ترین انتخابات در این شب در کالیفرنیا و تگزاس برگزار شد که در نخستین سندرز با اختلاف اندک پیروز شد و در تگزاس، بایدن پیروز شد.
تا پیش از انتخابات سه‌شنبه، سندرز پیشتاز انتخابات درون حزبی بود و پیش‌بینی می‌شد با پیروزی مطلق در سه‌شنبه، فاصله‌اش با رقبایش را تا حد غیرقابل جبرانی زیاد کند. در انتخابات سه‌شنبه، مایکل بلومبرگ شهردار سابق نیویورک که حدود نیم‌میلیارد دلار برای تبلیغات هزینه کرده نتوانست حتی در یک ایالت برنده شود. او دیروز از رقابت‌ها کناره‌گیری کرد. سناتور الیزابت وارن که پیش از شروع انتخابات یکی از نامزدهای پیشتاز درنظرسنجی‌ها بود عملکرد مشابهی داشت. او حتی در ماساچوست ایالات خودش هم نتوانست برنده شود و به بایدن باخت.
سه‌شنبه بزرگ به این خاطر مهم است که حدود 1300دلیگیت (رای نماینده‌های حزب به نامزدها) از 1991دلیگیت مورد نیاز برای انتخابت نامزد نهایی در آن توزیع شد. تا عصر دیروز که شمارش آرا در تمامی ایالت‌ها در مراحل پایانی بود، بایدن 402 و سندرز 314دلیگیت به‌دست آورده بودند.
به گزارش سی‌ان‌ان، عملکرد درخشان بایدن در این شب، بعد از آنکه تیم او شروعی ناامیدکننده در آیووا و نیوهمپشایر داشت، معادلات را در انتخابات درون حزبی به هم زده است. شروع ناامیدکننده بایدن باعث شده بود برخی او را عملا حذف‌شده بدانند اما حالا بعد از سه‌شنبه بزرگ، تلاش‌ها برای انتخاب رقیب دونالد ترامپ در پاییز پیش رو، به نبردی رو در رو بین او و سندرز تبدیل شده است.
نظرسنجی‌های انجام شده در ایالت‌ها نشان می‌دهد که او رأی اکثریت آمریکا‌یی‌های سیاهپوست را کسب کرده است. این بخش از رای‌دهندگان دمکرات، نقشی تعیین‌کننده در انتخابات دارند. بایدن در لس‌آنجلس در جشن پیروزی در میان هوادارانش گفت: «ما زنده هستیم. شک نداشته باشید که کارزار ما، ‌ترامپ را به خانه خواهد فرستاد».
هواداران سندرز، سناتور چپ‌گرایی که خود را یک دمکرات سوسیالیست می‌خواند، امید زیادی داشتند سه‌شنبه بزرگ با یک پیروزی بسیار بزرگ برای آنها به پایان برسد. با این حال او به‌صورتی غافلگیرکننده زیر سایه بایدن 77ساله قرار گرفت. سندرز که 78سال سن دارد، در نطق پیروزی‌اش بعد از انتخابات، نه‌تنها ترامپ، که بایدن را هدف قرار داد و گفت: «ما حاکمیت سیاسی را به چالش می‌کشیم. نمی‌توانید ترامپ را با سیاست‌های کهنه شکست بدهید».
انتخابات سه‌شنبه بزرگ بدون چالش هم نبود و توفان و قطع برق در بخشی از مناطق، باعث ایجاد وقفه در روند رای‌گیری شد. در آلاباما و کالیفرنیا، قطع برق در روند رأی‌گیری وقفه ایجاد کرد و تنسی هم مشکلات مشابهی داشت.
انتخابات درون‌حزبی دمکرات‌ها، 10مارس (سه‌شنبه آینده) در ایالت‌های میشیگان، واشنگتن، آیداهو، می‌سی‌سی‌پی، میسوری و داکوتای شمالی برگزار می‌شود. 352دلیگیت بین نامزدها توزیع خواهد شد.


چرا بایدن صعود کرد؟
بایدن با این امید وارد رقابت حساس سه‌شنبه بزرگ شد که پیروزی غافلگیرکننده‌اش در کارولینای جنوبی در هفته گذشته، به یک پیروزی غافلگیرکننده‌تر در ایالت‌های مهم آمریکا تبدیل شود. دستاوردهای او در این شب، بسیار بزرگ‌تر از امیدواری‌هایش بود. حمایت سیاهپوستان از بایدن که در کارولینای جنوبی تعیین‌کننده بود، ‌این بار در مقیاسی بزرگ‌تر در ایالت‌های جنوبی به کمک او آمد و ارتباط قوی سندرز و لاتین‌تبارهای آمریکا را زیر سایه خود برد. بایدن همچنین خوش‌شانس بود که در آستانه سه‌شنبه بزرگ، 3نامزد کنارکشیده انتخابات، پیت بوتیجیج و ایمی کوباچار و بتو اورورکی رسما از او حمایت کردند. او در ایالت کلیدی دالاس، حمایت هواداران این نامزدها را در سبد خود داشت و در مینه‌سوتا، ایالت سناتور کلوباچار هم به لطف همین حمایت‌ها برنده شد. بایدن همچنین خوش‌شانس بود که در روزهای اخیر، مورد توجه رای‌دهندگان سردرگم قرار گرفت و تعداد زیادی از آنهایی که تصمیم نگرفته بودند به چه‌کسی رأی بدهند، از او حمایت کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید