• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 14 اسفند 1398
کد مطلب : 96483
+
-

تکرار آتش‌سوزی قم در تهران بدون تلفات

تکرار آتش‌سوزی قم در تهران بدون تلفات

چند روز پس از آتش‌سوزی هولناکی که در یک مجتمع مسکونی در قم رخ داد و جان 5نفر را گرفت حادثه‌ای مشابه در پایتخت رقم خورد اما خوشبختانه در این حادثه به کسی آسیب نرسید. اما چرا این دو حادثه مشابه در میزان تلفات متفاوت بودند؟

به گزارش همشهری، حدود ساعت ۱۰:۴۰ صبح دیروز به آتش‌نشانان پایتخت خبر رسید یک مجتمع مسکونی در حوالی میدان المپیک تهران دچار حریق شده و دود غلیظی طبقات آن را فرا گرفته است.
سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با همشهری گفت: با توجه به حساسیت بالای آتش‌سوزی‌ها در مجتمع‌های مسکونی، به محض دریافت گزارش آتش‌نشانان 4ایستگاه به همراه خودروهای پشتیبانی راهی محل حادثه شدند. بررسی‌ها نشان می‌داد آتش‌سوزی در یک مجمع 6طبقه 24واحدی، رخ داده و آتش در طبقه منفی یک و پارکینگ باعث شده که دود غلیظی طبقات و راهروها را پر کند.
وی ادامه داد: در این طبقه 5دستگاه خودرو و ۷ انباری به همراه تعدادی دوچرخه و موتورسیکلت وجود داشت که تمامی آنها در حال سوختن بودند و معلوم نبود که ابتدا انباری‌ها آتش‌گرفته و بعد به‌ خودروها و موتورها سرایت کرده یا بالعکس. با این حال آتش‌نشانان به دو گروه تقسیم شدند و در شرایطی که طبقه پارکینگ کاملا شعله‌ور بود، تیم نخست جدال با آتش را آغاز کردند و تیم دوم با استفاده از دستگاه‌های تنفسی وارد ساختمان شدند تا افراد گرفتار را نجات دهند.
به گفته ملکی، بالابرهای آتش‌نشانی نیز دست به‌کار شدند و پس از عملیاتی سخت و نفس‌گیر، آتش‌نشانان موفق شدند هم حریق را مهار کنند و هم حدود 40 نفر را که احتمال داشت بر اثر دودگرفتگی جانشان را از دست بدهند به بیرون از ساختمان منتقل کرده و نجات دهند. خوشبختانه با تلاش آتش‌نشانان حریق مهار شد و در این حادثه به کسی آسیب نرسید. با این حال پس از مهار حریق، آتش‌نشانان عملیات جست‌وجو در راهروها و طبقات را آغاز کردند تا مطمئن شوند که کسی در این حادثه آسیبی ندیده است.
اما حادثه‌ای که دیروز در پایتخت رخ داد شباهت زیادی به آتش‌سوزی بامداد جمعه گذشته در مجمع مسکونی سحر در قم داشت که در جریان آن 5نفر جان خود را از دست دادند و حدود 38نفر نیز مصدوم شدند. پس از این حادثه بود که سخنگوی آتش‌نشانی قم یکی از دلایل بالا بودن تعداد قربانیان و مصدومان این حادثه را بی‌توجهی به هشدارهای آتش‌نشانان در محل حادثه عنوان کرد. حمید کریمی گفت: بعد از اعلام آتش‌سوزی، همکاران ما با حضور به‌موقع در صحنه، به ساکنان اعلام کردند که از منزل خود خارج نشوند ولی متأسفانه عده‌ای به این هشدارها توجه نکرده و با خروج از منزل، دچار دودزدگی و خفگی شدند و این حادثه غم‌انگیز رقم خورد.
این شاید مهم‌ترین دلیلی بود که باعث شد برخلاف قم، در آتش‌سوزی روز گذشته پایتخت، به کسی آسیب نرسد.

سیدجلال ملکی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین نکاتی که شهروندان درصورت آتش‌سوزی در محل زندگی خود باید به آن توجه کنند، اعتماد داشتن به فرماند‌هان آتش‌نشانی است و باید توصیه آنها را گوش دهند. روز گذشته آتش‌نشانان پس از حضور در محل حادثه به ساکنان مجتمع هشدار دادند که یا در خانه‌های خود بمانند، یا اینکه به پشت‌بام یا مقابل پنجره بروند تا نجاتگران آتش‌نشانی برسند و آنها را نجات دهند که خوشبختانه این اتفاق نیز رخ داد و در این حادثه به کسی آسیب نرسید و همگی صحیح و سالم نجات یافتند.
وی ادامه می‌دهد: در حادثه دیروز، آتش‌سوزی پارکینگ باعث شده بود دود بسیار غلیظی طبقات بالا و داخل راهروها را پر کند که اگر افراد در معرض این دود قرار می‌گرفتند ممکن بود دچار حوادثی هولناک شوند. مانند حادثه‌ای که چند سال پیش در پایتخت رخ داد و وقتی پارکینگ یک مجتمع مسکونی آتش‌ گرفت، افرادی که در طبقه سوم حضور داشتند از ترس رسیدن آتش به آنها وارد راهروها شدند که خودشان را نجات دهند اما در محاصره دود گرفتار شده و جانشان را از دست دادند. فرماندهان آتش‌نشانی سال‌ها تجربه چنین حوادثی را دارند و به‌خاطر همین تجربه است که باید به توصیه‌ها و هشدارهای آنها توجه و به آنها عمل کرد.
به گفته ملکی، حادثه دیروز همچنین نشان می‌دهد که وجود سیستم‌های خودکار اعلام و اطفای حریق در ساختمان‌ها چقدر می‌تواند در جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی مؤثر باشد. اگر در ساختمان سیستم اتوماتیک اطفای حریق وجود داشته باشد، خود سیستم قبل از اینکه آتش‌ گسترش پیدا کند وارد عمل می‌شود و حریق را مهار می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید