• یکشنبه 6 خرداد 1403
  • الأحَد 18 ذی القعده 1445
  • 2024 May 26
سه شنبه 13 اسفند 1398
کد مطلب : 96416
+
-

توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درباره کمک‌های خارجی برای مقابله با کرونا

به آمریکا مشکوکیم، از چین ممنون

نشست مطبوعاتی سخنگوی وزارت خارجه به‌دلیل کرونا به‌صورت ویدئو کنفرانس با خبرنگاران برگزار شد

به آمریکا مشکوکیم، از چین ممنون

وزارت خارجه روز گذشته برای نخستیــــــن‌بار به‌صورت ویدئو‌کنفرانس نشست مطبوعاتی برگزار کرد. علت اصلی برگزاری نشست از راه دور سیدعباس موسوی، رعایت ملاحظات بهداشتی به‌دلیل شیوع بیماری کرونا بود. در نشست دیروز سؤالات خبرنگاران هم بیشتر درباره کرونا بود.
خبرنگار همشهری در این کنفرانس ویدئویی، از سخنگوی وزارت خارجه سؤال کرد به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، ایران با مشکلاتی درباره تامین تجهیزات دارویی و پزشکی مواجه است. آیا وزارت خارجه دستورالعملی به سفارتخانه‌ها برای دریافت کمک‌های پزشکی برای مقابله با کرونا ارسال کرده و آیا غیر از چین کشور دیگری اقدام به ارسال کمک کرده است؟ که موسوی در پاسخ تصریح کرد: ما از وقتی این اتفاق در کشور رخ داد، تمام امکانات خود را بسیج کردیم و در هماهنگی و تعامل با وزارت بهداشت سعی کردیم که نیازهای کشور در این زمینه را لیست کنیم و برآوردی در این زمینه داشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از نیازهای کشور در این زمینه تهیه کیت‌های تخصصی برای تست کرونا و برخی از اقلام داروهای خاص بود. همانطور که اشاره کردم، ما این موارد را احصا کرده و به سفارتخانه‌های خود ارائه کردیم تا کشورهایی ‌که در این زمینه آمادگی دارند، به ما کمک کنند.
 موسوی ادامه داد: خوشبختانه اغلب نیازهای ما در داخل کشور موجود است و کمبود خاصی نداریم. تاکنون برخی کشورها و دولت‌ها برای کمک به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، صلیب سرخ نیز کمک‌هایی را ارائه داده است. ترکیه در این زمینه کمک کرد و برخی‌ کشورهای همسایه نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.
به گزارش همشهری، سخنگوی وزارت خارجه با تقدیر از دولت چین گفت: دولت چین در کنار دولت و ملت ایران قرار گرفت؛ همانطور که ایران نیز در کنار دولت چین قرار داشت. تاکنون چندین محموله کمک از طرف چین ارسال شده و تیم تحقیقاتی و پزشکی چین نیز وارد کشور شده است که آخرین یافته‌های خود در این زمینه را در اختیار ایران بگذارند.
این دیپلمات کشورمان ادامه داد: همکاری ایران و چین در این زمینه یک نمونه از همکاری مثال‌زدنی در مواقع بحران است. ما معتقدیم اگر اینگونه همکاری‌ها با چنین روحیه‌ای در سطح جهان گسترش پیدا کند، ما شاهد جهان بهتری خواهیم بود. سخنگوی وزارت خارجه در این نشست همزمان با تقدیر از دولت چین، سیاست‌های دولت آمریکا در رابطه با کرونا و ادعای کمک به ایران را به باد انتقاد گرفت و گفت: «ما همواره به نیت‌های دولت ایالات متحده آمریکا شک داشتیم و همچنان هم شک داریم. به هر حال اگر آنها نیت خیر داشتند، پیش از اینکه این موضوع را رسانه‌ای بکنند و در بوق و کرنا از آمادگی خودشان برای کمک به ایران سخن بگویند و دنبال اهداف تبلیغاتی نمی‌‌رفتند، گامی عملی بر‌می‌داشتند.» وی اضافه کرد: «به هر حال ما مواضع آمریکایی‌ها را مرتبا رصد می‌کنیم، واضح است که از وقتی این موضوع در ایران اتفاق افتاد، دولت آمریکا به شکل گسترده‌ای علیه کشور ما، توانمندی‌های کشور ما و تضعیف روحیه مردم ایران، تبلیغات گسترده‌ای آغاز کردند و هنوز هم به آن ادامه می‌دهند. جعل اخبار و جعل آمار، ازجمله اصلی‌ترین اقداماتی بود که دولت آمریکا انجام داده‌ و همزمان ادعا می‌کنند که آمادگی دارند به دولت و ملت ایران کمک کنند.»
موسوی یادآور شد: «از آنجایی که به حسن‌نیت آمریکایی‌ها شک داریم و در موارد گذشته هم دیدیم که با وجود سر و صدایی که راه انداختند، اقدامی را از پیش نبردند، نه خیلی روی این کمک‌ها حسابی باز کرده‌ایم و نه آمادگی داریم کمک‌های لفظی را بپذیریم.»
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: «لازم است اطلاع بدهم که کانال مالی سوئیس هم که مدتی پیش باز شد و مقداری دارو از طریق آن وارد ایران شد، برای همان هم دولت آمریکا در حال سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی است و اجازه نداده‌اند منابعی را که خودمان داریم، از طریق این کانال منتقل ‌کنیم.»
موسوی ادعای وزیر خارجه آمریکا در مورد ارسال پیام از طریق دولت سوئیس را هم رد و از چنین پیامی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید