• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 13 اسفند 1398
کد مطلب : 96412
+
-

سخنگوی دولت در نشست خبری:

کرونا مسئله اول کشور است

ربیعی: خودم هم با ماسک ۲۵هزار تومانی در داروخانه مواجه شدم

کرونا مسئله اول کشور است

نشست خبری سخنگوی دولت در دومین هفته از توصیه‌های عمومی مبنی بر پرهیز از تجمعات عمومی برای مبارزه با کرونا به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. نشست هفته قبل علی ربیعی به تعویق افتاده بود و روز دوشنبه به‌صورت کوتاه در ویدئوکنفرانس مشترک با برخی خبرگزاری‌ها برگزار شد. اقدامات انجام شده درخصوص مواجهه دولت با شیوع ویروس کرونا در کشور محور کلی نشست بود و ربیعی در آن از عملکرد بخش‌های مختلف دولتی در این خصوص دفاع کرد. ربیعی با بیان اینکه کرونا بدون شک مسئله اول کشور و دولت است، تصریح کرد: کرونا مثل سارس و ایدز یک تهدید جهانی است. بیش از 60کشور در دنیا درگیر آن هستند. ایران یکی از شفاف‌ترین‌ها بوده و از همه ظرفیت‌هایش استفاده کرده است، برخلاف برخی کشورها که مصلحت‌اندیشی کردند.
سخنگوی دولت درباره شرایط فعلی کشور در مواجهه با کرونا اعلام کرد: پس از شوک اولیه به سرعت بر اوضاع مسلط شده و در حال کنترل شرایط هستیم. اجازه نمی‌دهیم تحریم، تروریسم و ویروس در زندگی مردم تأثیرگذار شده و برای مردم عادی شود. او در پاسخ به سؤالی درباره نامه وزیر بهداشت به رئیس‌جمهور برای برخورد با محتکران و اینکه چرا پس از اینکه نامه رسانه‌ای می‌شود به آن پاسخ داده نشد، گفت: سؤال‌تان خوب است ولی نوع سؤال‌تان نباید تردید ایجاد کند قطعا دولت در خط مقدم اول است و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است، شاید در بخش‌هایی سوداگری وجود داشته باشد ولی دولت همواره تلاش خود را می‌کند که مانع آنان شود.

بین رئیس دولت و وزیر بهداشت اختلافی نیست
به گزارش همشهری، ربیعی با تأیید انتقادات وزیر بهداشت گفت: ما در روز چهارشنبه نخستین مرگ ناشی از کرونا را اعلام کردیم. روز پنجشنبه به‌دلیل مشکل یکی از بستگان به داروخانه رفتم و قیمت ماسک ۲۵ هزار تومان بود که این سوداگری است. او تلویحا اختلافات وزیر بهداشت با دولت در موضوع مدیریت اقلام مورد نیاز مردم را رد کرد و گفت: با وجود این اقدامات دولت، دکتر نمکی از قوه بزرگ‌تر از خود در نامه‌ای درخواست مساعدت کرد که به این مسئله کمک می‌کند، زیرا قوای بیشتری نیاز بود. در این راستا وزارت اطلاعات ماموریت پیدا کرده که گزارش آنلاین بدهد و با انسجامی که امروز داریم قطعا موفقیت‌های زیادی برای مقابله با سوداگری‌ها خواهیم داشت.

تنها به عراق صادرات داریم
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سؤالی درباره بسته‌شدن مرزهای ایران با کشورهای همسایه در پی شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد کشور و تمهیدات دولت در این زمینه تأکید کرد: بخشی از صادرات ما در شرایط تحریم‌های ظالمانه با همسایگان بوده است. در عین حال وجود فرهنگ مشترک و فاصله کم، زمینه‌ای شده که ما بخشی از مراودات خود را برای تامین ارز مورد نیازمان با همسایگان انجام دهیم. بسته‌شدن مرزهای ما با همسایگان‌مان برای اقتصاد کشور زیانبار بوده، اما یکی از نخستین تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا، فعال شدن همزمان وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت برای این موضوع بود که در همین راستا هیأت‌هایی از ایران با عراق، ترکیه، امارات و افغانستان مذاکراتی انجام دادند. او با اعلام اینکه هم‌اکنون گمرکات عراق باز شده است و براساس یک پروتکل به تفاهم رسیده‌ایم، اظهار کرد: در این زمینه ایزولاسیون کالاها و رعایت تمام مسائل بهداشتی برای آسوده‌ خاطر بودن مصرف‌کنندگان انجام می‌شود. همچنین۲۵۰ ماشین به‌سمت افغانستان در حرکت هستند که برای اطمینان‌بخشی، کنترل‌های وزارت بهداشت در پایانه‌های هم مرز با همسایگان شروع شده و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید