• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 12 اسفند 1398
کد مطلب : 96392
+
-

آیاکروناویروس خطرناک‌تر ازآنفلوآنزای زمستانی نیست؟

پزشک همشهری
آیاکروناویروس خطرناک‌تر ازآنفلوآنزای زمستانی نیست؟

علی ملائکه _  روزنامه‌نگار و پزشک

 درست است که بسیاری از افرادی که دچار ویروس کرونا می‌شوند، علائمی بدتر از علائم آنفلوآنزای فصلی را تجربه نمی‌کنند اما مشخصات همه‌گیری کووید۱۹ به‌خصوص میزان مرگ‌ومیر آن، وضعیتی وخیم‌تر از شیوع آنفلوآنزا را نشان می‌دهد.
در شروع شیوع یک بیماری‌ واگیردار ممکن است میزان ظاهری مرگ‌ومیر بیش از حد واقعی ارزیابی شود، چراکه شمار زیادی موارد خفیف شناسایی نشده می‌ماند.
اما هفته پیش یکی از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد در مورد شیوع ویروس کرونا چنین واقعه‌ای رخ نداده است. بروس آیلوارد، سرپرستی یک گروه کارشناسان بین‌المللی اعزامی به چین را برای آموختن شیوه پاسخدهی این کشور به شیوع ویروس کرونا بر ‌عهده داشت.به گفته او، برخلاف انتظار، شواهدی در این‌باره وجود نداشت که موارد شناسایی‌شده بیماری در چین فقط «نوک کوه یخ» باشد و شمار زیادی از موارد شناسایی نشده باشند. اگر این یافته‌ها در چین ثابت شود، این امر به‌معنای آن است که تخمین‌های فعلی درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا که آن را دست‌کم حدود ۱ (یک) درصد نشان می‌دهند، دقیق است. در این صورت ویروس جدید کرونا ۱۰ برابر مرگبارتر از ویروس آنفلوآنزای فصلی است که میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن حدود ۰.۱(یک‌دهم) درصد است.یک موضوع دیگر مقایسه سرایت‌پذیری ویروس جدید کرونا و ویروس آنفلوآنزای فصلی است.
دانشمندان برای تخمین زدن قابلیت سرایت یک ویروس از شاخصی به نام «عدد پایه تکثیر» یا R0(آر صفر) استفاده می‌کنند.
R0شمار افرادی که یک ویروس معین را از یک فرد منفرد دچار عفونت با آن ویروس می‌گیرند، محاسبه می‌کند. البته این شاخص ثابت نیست و ممکن است در طول یک همه‌گیری تغییر کند. هم‌اکنون R0برای ویروس جدید کرونا عامل بیماری کووید۱۹ حدود ۲.۲ تخمین زده می‌شود که به‌معنای آن است که هر فرد دچار عفونت، به‌طور میانگین ۲.۲ نفر دیگر را مبتلا خواهد کرد. R0آنفلوآنزا در مقام مقایسه ۱.۳ است.
بالاخره تفاوت مهم‌ترمیان این دو ویروس این است که برای ویروس جدید کرونا عامل کووید۱۹ واکسنی وجود ندارد؛ درحالی‌که برای آنفلوآنزای فصلی واکسن نسبتا مؤثری وجود دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید