• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 12 اسفند 1398
کد مطلب : 96380
+
-

ریای ترامپ با کرونا

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سیاست‌های یک بام و دو هوا در قبال ایران این بار بحران کرونا را ابزاری برای فشار بر ایران برای مذاکره قرار داد؛ ترامپ که با وضع تحریم‌های گسترده مانع دریافت دارو و تجهیزات پزشکی در ایران شده در اظهارنظری ضد‌انسانی کمک احتمالی به ایران را مشروط به درخواست کمک ایران عنوان کرد!
دونالد ترامپ در سخنان خود مدعی شد: آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا با تهران همکاری خواهد کرد، مشروط بر اینکه ایران درخواست کمک کند!
او گفت: اگر ما بتوانیم در این مسئله به ایرانی‌ها کمک کنیم، مطمئنا این کار را انجام خواهیم داد؛ تنها کاری که باید انجام شود این است که آنها از ما بخواهند تا به کشورشان کمک کنیم.
این نوع اظهارنظر پیش از این هم از ترامپ شنیده شده بود. او قبلا در رابطه با ایجاد خط اعتباری که امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه برای بقای برجام طراحی کرده بود موافقت خود را مشروط به ملاقات با حسن روحانی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه سازمان ملل کرده بود.
اظهارات ترامپ یک روز بعد از اظهار نگرانی برخی اعضای سنا مبنی بر نگرانی از تأثیر تحریم‌های آمریکا بر مقابله با بیماری کرونا صورت گرفت.
ادعای ترامپ در حالی است که روز گذشته مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا با تمدید محدودیت سفر ایرانیان به خاک این کشور گفت: این محدودیت شامل افرادی با ملیت‌های مختلف که ۱۴ روز پیش از ورود به آمریکا به ایران سفر کرده باشند، نیز می‌شود.
وزیر امور خارجه آمریکا هم به تازگی مدعی آمادگی این کشور برای کمک به ایران در مقابله با ویروس کرونا شده بود که واکنش وزارت خارجه ایران را به‌دنبال داشت؛ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این ادعا را یک حرکت تبلیغاتی و ریاکارانه دانست که با اغراض سیاسی و به‌منظور فریب افکار عمومی جهانیان صورت می‌گیرد.

سیدعباس موسوی افزود: ادعای کمک به ایران برای مقابله با کرونا از سوی کشوری که با تروریسم اقتصادی خود باعث فشارهای گسترده بر مردم ایران شده و حتی راه خرید دارو و تجهیزات پزشکی را مسدود کرده است، ادعایی مضحک و یک بازی سیاسی - روانی است و مقابله با این ویروس نیازمند یک اراده جهانی و همکاری وسیع بین‌المللی است و نه حرکات نمایشی که با اغراض سیاسی و با سوءاستفاده از رنج و عذاب بیماران و آسیب‌دیدگان صورت می‌گیرد.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران هم در واکنش به ادعای کمک آمریکا به ایران که از سوی مایک پمپئو مطرح شده گفته بود: آنها اگر در گفته‌های خود صداقت دارند و واقعا به‌دنبال کمک بشردوستانه به ملت ایران هستند، همین امروز تحریم‌ها را لغو کنند تا با رفع محدودیت از بانک‌ها و کانال‌های مالی، ایران هرچه سریع‌تر نیازمندی‌های ضروری برای مقابله با کرونا را تامین و زمینه‌های کنترل سریع‌تر بیماری را فراهم کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید