• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 12 اسفند 1398
کد مطلب : 96378
+
-

وحشت جهانی

شیوع پرشتاب کرونا در جهان ادامه دارد

وحشت جهانی

درحالی‌که خبرهای رسمی منتشر شده،  از توقف سیر صعودی قربانیان کرونا در چین حکایت دارد، شمار مبتلایان در کشورهای دیگر جهان رو به افزایش است. دیروز اعلام نخستین مورد مرگ بر اثر کرونا در آمریکا و صحبت‌های رئیس‌جمهور این کشور در این باره، بازتاب‌های گسترده‌ای داشت. دونالد ترامپ که در روزهای اخیر موضوع کرونا را بزرگ‌نمایی رقبای دمکرات‌ و رسانه‌ها توصیف کرده‌بود، این بار هم در موضع‌گیری مشابه، با اشاره به سن نخستین قربانی کرونا در آمریکا و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای او، سعی در آرام کردن فضا داشت. ترامپ این بار هم اطلاعات نادرستی را منتقل کرد و گفت که قربانی زنی در اواخر دهه 50زندگی بوده. این در حالی است که دقایقی بعد از کنفرانس مطبوعاتی او، مقامات سازمان بهداشت و کنترل بیماری‌های آمریکا اعلام کردند که قربانی مرد بوده‌است. این قربانی در بیمارستانی در سیاتل در حومه واشنگتن بستری بوده‌است. شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا گزارش داده‌است که در بیمارستان محل بستری این قربانی، 27بیمار و 25نیروی درمانی و بیمارستانی هم علائم کرونا داشته‌اند.
تلاش ترامپ برای آرام نشان دادن اوضاع به این دلیل صورت می‌گیرد که سقوط بازارهای سهام در آمریکا طی روزهای گذشته رکوردی در تاریخ این کشور ثبت کرده که ممکن است بر سرنوشت انتخاباتی ترامپ تأثیر بگذارد. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، شمار مبتلایان به کرونا در آمریکا به 70نفر رسیده‌است. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که به‌عنوان مسئول همه امور مربوط به کرونا در این کشور منصوب شده، محدودیت‌هایی برای ورود مسافران از برخی کشورها به آمریکا و هشدارهایی درباره سفر شهروندان آمریکایی به کشورهای پرخطر کرونا اعلام کرده‌است. ازجمله این محدودیت‌های اعلام شده، ممنوعیت ورود برای مسافرانی است که طی دو هفته گذشته به ایران سفر کرده‌اند.

لغو مراسم مذهبی در کره‌جنوبی
کره‌جنوبی، ایتالیا و ایران بعد از چین ازجمله کشورهایی هستند که بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را داشته‌اند. سیر صعودی مبتلایان در کره‌جنوبی باعث اتخاذ تدابیر ویژه‌ای در این کشور شده‌است. ازجمله دیروز اعلام شد که برگزاری مراسم کلیساهای کاتولیک و پروتستان در این کشور تعطیل شده‌است. کلیسای کاتولیک در کره‌جنوبی نزدیک به 6میلیون پیرو دارد. منبع شیوع پرتعداد و پرشتاب کرونا در کره‌جنوبی، مراسم مذهبی در یکی از این کلیساها در شهر دایگو در جنوب این کشور بوده‌است. تا عصر دیروز شمار مبتلایان به کرونا در کره جنوبی به 3736نفر و شمار درگذشتگان به 21نفر رسیده‌بود.

تدابیر دیگر کشورها
 دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده‌است که اجلاس سالانه بررسی وضعیت زنان که هر سال در دهه دوم‌ماه مارس در مقر این سازمان در نیویورک برگزار می‌شود، یا لغو شود یا به‌صورت محدود برگزار شود. هر سال بیش از 7 هزار نفر در این نشست جهانی شرکت می‌کنند.
 در فرانسه برگزاری اجتماعات در مراکز سرپوشیده ممنوع شده‌است. بسیاری از کنسرت‌های فضای باز هم لغو شده و برنامه‌هایی مانند آتش‌بازی در نیس هم به زمان دیگری موکول شده‌است.
 در ژاپن مسابقه ماراتن که قرار بود با حضور 38هزار نفر برگزار شود لغو شد.
 در ایتالیا که کانون کرونا در اروپا خوانده شده، قرنطینه شهرهای شمالی ادامه دارد و بسته مالی 6/3میلیارد یورویی برای مقابله با تبعات مالی شیوع این بیماری اعلام شده‌است.
 در انگلیس، وزیر بهداشت اعلام کرده که در روزهای آینده اگر میزان شیوع به کرونا بیشتر شود، تدابیری چون تعطیلی مدارس، ممنوعیت برگزاری مراسم عمومی و گردهمایی‌های جمعی و همچنین منع شهروندان از استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به اجرا درخواهد آمد.

کاهش آلودگی هوا در چین
تصاویر ماهواره‌ای که ناسا منتشر کرده‌است نشان می‌دهد، آلودگی هوا در چین طی روزهای گذشته به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته‌است. دلیل این کاهش آلودگی کندشدن کار کارخانه‌ها و به‌طور کلی روندهای اقتصادی چین است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید