• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 12 اسفند 1398
کد مطلب : 96333
+
-

فصل بخشش اقتصادی رسید

کرونا مدیران دولتی را دربرابر صاحبان کسب و کارها مهربان‌تر کرده است

«به خاطر کرونا ببخش!» این تازه‌ترین رویکرد برخی نهادهای اقتصادی است تا جایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری خواستار رفع مشکلات کسب و کارهای خرد آسیب‌دیده از شیوع بیماری کرونا شده است. رئیس‌کل بانک مرکزی هم در اظهارنظری از بانک‌ها خواسته زمان و نحوه وصول اقساط وام برخی کسب و کارها را آسان‌تر سازند تا فعالان اقتصادی در شرایط رکود ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا آسیب کمتری ببینند. به گزارش همشهری، دیروز عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی با انتشار پستی در اینستاگرام اعلام کرد: به مدیران بانک‌ها توصیه می‌کنم، شرایط امروز اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این بابت دچار وقفه درآمدی می‌شوند؛ درنظر گرفته و درخصوص تمدید زمان و نحوه وصول اقساط وام‌ها، همراهی لازم را با مشتریان به عمل آورده و وضع آنها را مراعات کنند. او با تشکر از کارکنان شبکه بانکی با وجود ریسک احتمالی فعالیت شعب بانک‌ها از آنها خواسته تا دستور‌العمل‌های بهداشتی را در ارائه خدمات بانکی به مردم رعایت کنند. این اظهارنظر در حالی مطرح می‌شود که مدیران بانک‌ها از مشتریان خود خواسته‌اند مراجعه به شعب را به حداقل ممکن کاهش دهند و از خدمات غیرحضوری بانکی استفاده کنند.

6پیشنهاد وزارت صمت
حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت معدن و تجارت هم در نامه‌ای به محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری خواستار بخشودگی مالیات و حق بیمه کارفرمایان در اسفند ماه شده است. هنوز سازمان امور مالیات و سازمان تامین اجتماعی به این درخواست وزارت صنعت واکنشی نشان نداده است. به گفته مدرس خیابانی، کسب و کارهای خرد صنف‌های تولیدی و خدماتی در نتیجه گسترش ویروس کرونا دچار آسیب شده‌ و حتی تقاضا در‌ماه پایانی سال کاهش یافته که این مسئله مردم را در تامین معاش و عقب‌ماندگی اقساط بانکی نگران کرده و به همین دلیل ضرورت دارد تا مالیات همه صنوف (کسب و کارهای خرد مشخص) در اسفندماه بخشوده شود و اصناف تولیدی و خدماتی از پرداخت بیمه خویش و کارگران تحت پوشش معاف شوند. این مقام وزارت صنعت همچنین تأکید کرده از اسفندماه سال‌جاری تا زمان عادی شدن فرایند فعالیت‌های تجاری در سطح کشور مطابق اعلام رسمی وزارت بهداشت نسبت به استمهال اقساط بانکی این بخش از واحدهای صنفی اقدامات لازم صورت گیرد و بانک‌ها نسبت به اختصاص تسهیلات و اعتبارات بلاعوض به واحدهای صنفی آسیب‌دیده به‌صورت کم بهره پیشگام شوند. ازجمله دیگر پیشنهادهای مطرح شده در نامه مدرس خیابانی می‌توان به معافیت پرداخت عضویت و شارژ اینگونه فعالیت‌ها از اسفند سال‌جاری تا اطلاع ثانوی در تشکل‌های دولتی یا غیردولتی و همچنین معافیت از پرداخت هرگونه هزینه‌های جانبی در حوزه‌های شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها نظیر پسماند و... برای اینگونه فعالیت‌های اقتصادی اشاره کرد.

توقف جلسات حل اختلاف مالیاتی
معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی هم  از لغو برگزاری جلسات هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی خبرداد و گفت: این جلسات در سال 1399برگزار می‌شود. محمد مسیحی، تأکید کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا به‌منظورجلوگیری از گسترش این بیماری، جلسات هیأت‌های حل اختلاف مالیاتی برای اشخاص حقیقی در همه منابع مالیاتی از تاریخ 12اسفندماه 1398لغو می‌شود، اما درصورتی که اشخاص یادشده درخواست تشکیل جلسات مزبور را داشته باشند، جلسه برگزار می‌شود.

صدای کرونا به تامین اجتماعی نرسید
خبرنگار همشهری گزارش داده درصورتی که بسیاری از سازمان‌های دولتی و غیردولتی و حتی تشکل‌های بخش خصوصی نشست‌های غیرضروری خود را به حالت تعطیل درآورده‌اند، سازمان تامین اجتماعی که با مراجعه ارباب رجوع مواجه هستند، همچنان به فعالیت و برگزاری نشست‌های غیرضروری خود ادامه می‌دهد. ازجمله اینکه نشست‌های رسیدگی به پرونده‌های اختلافی بین کارفرمایان و ادارات تامین اجتماعی همانند سابق برگزار می‌شود که این مسئله خطر شیوع ویروس کرونا را تشدید می‌کند. پیش‌تر حاتم شاکرمی، معاون وزارت کار گفته بود: همه جلسات مجامع اعم از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی تا بیستم فروردین متوقف شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید